Awatar użytkownika
DominikLi
Posty: 83
Rejestracja: 05-01-2015 17:46

10-10-2017 21:33

Witam,
przymierzam się do wymiany całej elektroniki na nową aczkolwiek, że cienko u mnie z wiedzą na ten temat chciałbym zapytać was o pomoc. Aby było czytelniej i łatwiej do zrozumienia rozpiszę wszystko w punktach(wzorujemy się na schemacie w załączniku):
-jakie potencjometry powinienem kupić? A, B, liniowe czy logarytmiczne?
-gniazdo jack, mono czy stereo?
-przewody zaznaczone na czarno jak się domyślam trzeba dolutować we własnym zakresie, które będą najodpowiedniejsze? (sugerując się tymi ze sklepu GuitarProject),
-patrząc na schemat, zielone kropki to jak się domyślam kondensatory - jaki rodzaj powinienem zakupić?
Przetworniki jakie mam zamiar kupić:
Przetwornik szyjka KLIK
Przetwornik mostek KLIK
(Zanim wyrazicie swoją opinię na temat przetworników - będą one służyć tylko przez jakiś czas jako zastępcze)

Bez tytułu.png
Ostatnio zmieniony 11-10-2017 14:07 przez DominikLi, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 719
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

10-10-2017 22:27

DominikLi pisze:-jakie potencjometry powinienem kupić? A, B, liniowe czy logarytmiczne?
-gniazdo jack, mono czy stereo?
-przewody zaznaczone na czarno jak się domyślam trzeba dolutować we własnym zakresie, które będą najodpowiedniejsze? (sugerując się tymi ze sklepu GuitarProject),
-patrząc na schemat, zielone kropki to jak się domyślam kondensatory - jaki rodzaj powinienem zakupić?
[...]
(Zanim wyrazicie swoją opinię na temat przetworników - będą one służyć tylko przez jakiś czas jako zastępcze)

1. Potencjometry volume 500 k logarytmiczne, tone - 500 k dowolne.
2. Gniazdo mono.
3. Przewody dowolne, najlepiej ekranowane.
4. Kondensatory 22 nF. Niektórzy uważają, że 22 nF są dobre do singli i polecają 47 nF do humbuckerów. Dla mnie nawet 22 nF to za dużo...
5. Jak posłuchasz, jak grają te Wilkinsony, to wcale się tak nie będziesz palił do ich późniejszej wymiany... :-)

A teraz coś czysto subiektywnego: mając gitarę w układzie H-H i trzy potencjometry zdecydowanie wybrałbym wersję 1xTone i 2xVolume w układzie independent. Ale jest to oczywiście zależne od osobistych preferencji i rodzaju muzyki... :-)
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C
Epiphone DOVE - Harley Benton SC-550 Faded Tobacco Flame - Rockwood LX90G - Cort CR Custom

Awatar użytkownika
DominikLi
Posty: 83
Rejestracja: 05-01-2015 17:46

11-10-2017 14:04

Dziękuje za odpowiedź, a wracając do tematu. Sprawa wygląda w taki sposób, że mam zamiar zrobić customowego explorera - od zakupu "dechy" do elektroniki więc wszelkie opinie, porady mile widziane. Jeśli chodzi o potencjometry zgadzam się z Twoją opinią i w tą stronę pójdę (poprawię temat oraz schemat). Co do przetworników - napisałem to ponieważ wiem jak na tym forum ludzie potrafią pojechać po kimś kto wybiera tanią opcję :) Prosiłbym Cię bardzo o wyjaśnienie układu "independent" nie potrafię znaleźć nic konkretnego w sieci. (odnośnie nowego schematu, czy muszą być potki typu "push/pull" czy mogę zastąpić je zwykłymi?)

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 719
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

11-10-2017 14:45

Do pewnego momentu Gibson stosował takie lutowanie potencjometrów głośności, że sygnał z przystawki był podawany na suwak potencjometru, a nie na jego górę. Jest ot pokazane na drugim schemacie na tej stronie: http://www.1728.org/guitar.htm
Efekt praktyczny - przy włączonych obu przystawkach wyciszanie jednej, nawet do zupełnego zera, nie ma wpływu na brzmienie drugiej. Takie rozwiązanie nazywa się independent i z niewiadomych dla mnie przyczyn większość współcześnie produkowanych gitar NIE jest lutowana w ten sposób. Ja osobiście bardzo lubię ustawić sobie gryfową na max, mostkową na zero i minimalnie dodając mostkowej troszeczkę sobie podostrzyć brzmienie gryfowej.
Drugą zmianą wprowadzoną przez Gibsona jest regulacja barwy tonu. W układzie "vintage" sygnał na potencjometr Tone jest pobierany bezpośrednio z przystawki, w układzie "modern" - po potencjometrze głośności. Tak więc przy układzie H-H i czterech potencjometrach mamy 4 podstawowe możliwości okablowania:
independent/vintage
independent/modern
dependent/vintage
dependent/modern
Jeżeli wszystkie cztery potencjometry są ustawione na max, to nie ma kompletnie żadnej różnicy, który z tych schematów zastosujemy.
W Twoim przypadku, jeśli zdecydujesz się na 2xTone, regulację barwy tonu i tak musisz ustawić dopiero za przełącznikiem, więc jesteś niejako skazany na "modern", natomiast regulację głośności możesz wybrać dowolną.
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C
Epiphone DOVE - Harley Benton SC-550 Faded Tobacco Flame - Rockwood LX90G - Cort CR Custom

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 978
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

11-10-2017 21:05

Potencjometr sygnału (VOLUME) powinien być podłączony "klasycznie", t.zn. wyprowadzenia skrajnych uzwojeń przetwornika (masa, sygnał) do pinów zewnętrznych potencjometru, środkowy (suwak) - wyjście na np. gniazdo. Jest to klasyczny układ realizacji regulacji wzmocnienia we wszystkich układach audio.
Natomiast podłączenie jednego przewodu przetwornika (sygnał) do środkowego pinu potencjometru (mówicie, że to nazywa się "modern" - czego to naukowo ludzie nie nazwą) jest z wielu powodów błędne: zmienia się charakterystykę przetwornika (obciążenie rezystancją bocznikującą) przy ściszaniu, zwiększa się (również przy ściszeniu) impedancja obwodu wyjściowego, co powoduje tłumienie górnego pasma przetwornika ze względu na wpływ pojemności kabla (układ RC, gdzie R - rezystancja potencjometru w obwodzie środek-wyjście, C - pojemność kabla gitarowego). Szczególnie dotyczy to singli. Układ barwowo się rozjeżdża. O zwiększonej podatności na zakłócenia nie wspomnę.

Potencjometr z push-pullem stosuje się "klasycznie" do zwierania jednej cewki do masy, by uzyskać brzmienie zbliżone do singiel-coil (teoretycznie, w praktyce różni się istotnie, niemniej jest różne od brzmienia humbuckera i brumi).
Możesz spróbować wymyślonego przeze mnie innego przełączania cewek - piszę o tym w Poradzie 1 na stronie http://www.gragitara.strefa.pl/index-diagrams.htm

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 719
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

11-10-2017 22:03

Termin "modern" odnosi się do regulacji barwy tonu, a nie głośności, chyba czegoś nie doczytałeś. Odmienne okablowanie potencjometrów głośności określa się jako dependent/independent. Podałem link do strony ze schematami, a poza tym miałem w ręku kilka absolutnie oryginalnych, nie przerabianych przez nikogo Gibsonów Les Paul z takim właśnie lutowaniem potencjometrów głośności. W tej sytuacji ewentualne pretensje do Gibsona, a nie do mnie...
O tym, ze zmienia się impedancja obciążenia przetwornika i jakie zjawiska akustyczne to implikuje wiem równie dobrze jak Ty, niemniej jednak mam ten układ przetrenowany w praktyce i ze 100% subiektywnego punktu widzenia mogę powiedzieć, że mi takie rozwiązanie pasuje zdecydowanie bardziej. Kwestia gustu.
Temat poruszany wielokrotnie na forach, nie ja jeden jestem zwolennikiem tego rozwiązania. polecam zapoznać się z uwagami osób, które dziwią się dlaczego Gibson z tego zrezygnował i ochoczo wracają do starego...
https://www.google.pl/search?q=independent+volume+control+les+paul&oq=independent+volume+controll&aqs=chrome.2.69i57j0l5.11158j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C
Epiphone DOVE - Harley Benton SC-550 Faded Tobacco Flame - Rockwood LX90G - Cort CR Custom

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 978
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

11-10-2017 22:37

Z nikim nie dyskutuję, jedynie przedstawiłem prawidłowe zasady, które obowiązują w cywilizowanej ;-) elektryce, elektronice.
Nikt również nie zabrania nikomu eksperymentować i mieć w "100% subiektywne wrażenia".
Pragnę jeszcze dodać, że charakterystyki potencjometrów ustalane są właśnie do "klasycznych" układów oraz w odniesieniu do fizjologicznych właściwości słuchu (dlatego VOLUNE ma charakterystykę logarytmiczną, a TONE - najczęściej liniową). Wtedy układy regulacji pracują właściwie (dźwięk zmienia się w przybliżeniu proporcjonalnie do obrotu osi potencjometrów).
Bywa również, że za standardy przyjmuje się zwyczajnie błędne rozwiązania tylko dlatego, że pochodzą od kogoś zza oceanu.
Jako przykład mogę np. podać sprawę oznaczeń potencjometrów: w "klasycznej elektronice" potencjometry o charakterystyce A są liniowe, B-logarytmiczne a C- wykładnicze. Ktoś za oceanem nie bardzo chyba o tym wiedział albo nie chciało mu się sprawdzić i w branży gitarowej przyjęło się, że A to potencjometr logarytmiczny (VOLUNE), a B - liniowy (TONE). To powoduje często zamieszanie i liczne pytania na forach.

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 719
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

14-10-2017 10:44

Tak w ramach ciekawostek, znalazłem schemat połączeń, których używa Jimmi Page, rozrysowanych dla kolorystyki przwodów DiMarzio i Seymour Duncan. Swoją drogą bardzo jestem ciekaw, jak on pamięta te 21 możliwych kombinacji... :-)
A ciekawostką jest to, że w obu przypadkach sygnał z obu przystawek jest podawany na suwak potencjometru głośności. Może warto by było zwrócić mu uwagę, że jest to błędne rozwiązanie i uświadomić mu, jaką karierę mógłby zrobić, gdyby słynne solo w Since I've Been Loving You, czy Whole Lotta Love zagrał na gitarze z prawidłowo polutowanymi połączeniami... :-D
http://www.1728.org/guitar9.htm
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C
Epiphone DOVE - Harley Benton SC-550 Faded Tobacco Flame - Rockwood LX90G - Cort CR Custom

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 978
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

15-10-2017 19:17

W takim razie JPK wszyscy bylibyśmy wdzięczni gdybyś objawił nam schematy połączeń w konkretnych gitarach, na których zagrano "słynne solo w Since I've Been Loving You, czy Whole Lotta Love." ;-)
=================================
Tu absolutnie pierwszy z brzegu materiał: http://www.hifi.pl/porady/wzmacniacze-r ... snosci.php
Młodzi gitarzyści natomiast dowiedzą się na ten temat na lekcjach fizyki w szkole.

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 719
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

15-10-2017 19:47

Niestety, nie mam konkretnych schematów, ani ochoty na ich wyszukiwanie, choć pewnie przy odrobinie cierpliwości dałoby się je znaleźć w archiwach Gibsona. Z posiadanej przeze mnie wiedzy wynika, że oba utwory były nagrane na jego ulubionym modelu Les Paul 59, a w tym okresie Gibson stosował niezależną kontrolę głośności jako standard. Ponieważ jednak nie mam na to dowodów, proponuję uznać, że masz pełną rację, a ja jestem w błędzie i zakończyć tę nic nie wnoszącą dla pozostałych użytkowników tego forum dyskusję.
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C
Epiphone DOVE - Harley Benton SC-550 Faded Tobacco Flame - Rockwood LX90G - Cort CR Custom

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 978
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

16-10-2017 08:34

Wiedza zawsze może się przydać.... :lol:

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7040
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

17-10-2017 23:02

To niech się pan nauczy, że głośność po zagranicznemu pisze się przez "m", nie przez "n", jak dwukrotnie się to panu powyżej przydarzyło.
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Wróć do „Elektronika gitarowa”