kalasanty
Posty: 5
Rejestracja: 13-08-2013 09:39

26-04-2015 21:40

dobry wieczór :)

ostatnio skakałem sobie po różnych backing trackach w internecie i znalazłem jeden z następującą progresją akordową

Em7 A7 l Am7 D7 l Gmaj7 F#7 l Bm7 B7 ll

może mi ktoś wytłumaczyć obecność A7 w pierwszym takcie? jest to subdominanta, ale zastanawia mnie połączenie jej z następnym akordem, czyli Am7 (tak, wiem, że to II V I dla Gmaj7, który z kolei jest trzecim akordem w E mol czyli jako takim substytutem toniki), jednak ten A7 cały czas bije mnie po oczach :|

zastanawiam się czy taki zabieg, czyli stawianie dominanty przed akordem molowym (czyli w tym wypadku A7 -> Am7) nie jest zwykłym zabiegiem który wprowadza dodatkowy ruch harmoniczny, jak np robi się z akordami sus4 i akordami durowymi (np Asus4 -> A), jednak nie jestem tego pewien i proszę o nakierowanie :)

pozostaje jeszcze ostatnia kadencja, czyli F#7 -> Bm7 - > B7 -> Em7, obstawiam, że Gmaj7 -> F7 -> Bm7 to modulacja do Bm7 która jest następną tonacją w kole kwintowym, natomiast Bm7 -> B7 to 'nawrot' do pierwszej toniki, ale to też budzi moje wątpliwości :|

drugim moim tropem jest interpretowanie tego w następujący sposób : pierwsze dwa takty to kadencje II V w odpowiednio D i G (progresja 'w górę' koła kwintowego), która 'ląduje' na chwilę na Gmaj7, moduluje do Bm7 i wraca do początku, HELP :D


może mi ktoś polecić jakieś książki które zajmują się takimi zagadnieniami? mogą być anglojęzyczne

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

26-04-2015 22:45

Tym razem trochę inaczej do tego podejdę. Zauważ, że każdy następny akord ma przynajmniej jeden dźwięk wspólny z poprzednim. Przejście z A7 na Am7 - mają jedynie jeden dźwięk, który nie jest wspólny, a tercję, która się obniża, można wytłumaczyć chromatycznie. Na pewno nie jest to ruch taki jak w przypadku susów, bo wtedy wszystko mamy wytłumaczone diatonicznie (najczęściej diatonicznie), a tutaj jest typowo chromatyczne zagranie. Ale to nie jest najważniejsze, ważne, że akordy następujące po sobie mają "zahaczenie" w postaci przynajmniej jednego dźwięku wspólnego, który trzyma wszystko w ryzach. Nie wiem czy myślisz skalami czy akordami. Jak myślisz skalami, to żeby mieć pewność ogrywaj to za każdym razem skalami, które zawierają jak najwięcej wspólnych dźwięków ze skalą używaną na sąsiednim akordzie. Jeśli akordami, to należy dookreślić te akordy tak, by upper structures jednego zawierały możliwie najwięcej dźwięków upper structures sąsiada. Oczywiście są tu modulacje diatoniczne, bardzo dobitnie z resztą przeprowadzone przez akordy dominantseptymowe, co będzie bez problemu słychać przy graniu tej progresji - najprościej będzie po prostu usłyszeć, gdzie centrum tonalne w danym momencie się znajduje. :)

Osobiście korzystałem z tej książki: http://ksiegarniamuzyczna.pl/szkola-gitarowej-improwizacji
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

kalasanty
Posty: 5
Rejestracja: 13-08-2013 09:39

20-05-2015 14:17

dzięki serdeczne stary :)

Awatar użytkownika
SzymonChudy
Posty: 13
Rejestracja: 17-07-2012 11:51

03-07-2015 10:15

Powołując się na harmonię jazzową, właściwie każdy akord możemy poprzedzić kadencję II/V, która do niego prowadzi. Przeanalizujmy temat po kolei. W pierwszym takcie mamy Em do A7. Oznacza to, że nie możemy traktować Em jako akordu eolskiego, ponieważ na szóstym stopniu ma on dźwięk C, podczas gdy A7 ma C#. Świetnie zadziała tutaj skala dorycka Em, którą ograsz oba akordy.

Relacja pierwszego taktu do drugiego to klasyczne major-minor, czyli dur-moll. Zmienia się nam tryb, przy okazji rozpoczynając progresję II/V/I do akordu G.

Analizując F#7 powoli nie szukałbym po kole i innych teoretycznych konceptach. Tak jak pisałem na początku - każdy akord możemy poprzedzić progresją II/V do niego prowadzącą. Możemy także poprzedzić samą dominantą, którą wówczas nazywamy wtrąconą. Właśnie tak się tutaj stało. F#7 (prawdopodobnie alterowany) prowadzi do akordu Bm7, który jak słusznie zauważyłeś - przyjmuje później formę dominanty do akordu Em. Czy to jest tonika - nie wiem. Musiałbym zobaczyć progresję całego utworu.

Mam nadzieję, że takie spojrzenie z innej strony pomoże Ci na świeżo podejść do tematu. W razie czego służę pomocą :)

Miłego dnia,
Sz
Pomagam ambitnym gitarzystom wejść na wyższy poziom :)
Sprawdź! http://www.gitara.tv

Wróć do „Teoria muzyki”