13-02-2015 22:37
Interwał to odległość od danego punktu odniesienia, który w muzyce jest dźwiękiem o określonej częstotliwości. W przypadku skal interwały określają odległości danych dźwięków od dźwięku będącego centrum tonalnym. Interwał tożsamy z centrum tonalnym to pryma czysta. Pozostałe interwały znajdują się w odległościach będących ekwiwalentem nie mniej niż jednego półtonu od centrum tonalnego. Odległość oktawy czystej stanowi podwojenie częstotliwości danego dźwięku.
Cyfry te oznaczają interwały - zamiast pisać "tercja mała" wystarczy napisać b3. Zdanie "dźwięk Eb jest oddalony od dźwięku C o interwał tercji małej" znaczy to samo co zdanie "Eb jest oddalony od C o b3".
Lista interwałów, które mogą być czyste, zmniejszone lub zwiększone, ale nie mogą być wielkie, ani małe:
- pryma (w następnej oktawie występuje jako oktawa)
- kwarta (w następnej oktawie występuje jako undecyma)
- kwinta (w następnej oktawie występuje jako duodecyma - rzadko stosowana nazwa)
Lista interwałów pierwszej oktawy, które mogą być wielkie, małe, zwiększone lub zmniejszone, ale nie mogą być czyste:
- sekunda (w następnej oktawie występuje jako nona)
- tercja (w następnej oktawie występuje jako decyma - rzadko stosowana nazwa)
- seksta (w następnej oktawie występuje jako tercdecyma)
- septyma (w następnej oktawie występuje jako kwartdecyma - rzadko stosowana nazwa)
Znak chromatyczny "b" to bemol. Oznacza on obniżenie dźwięku o pół tonu. Stosuje się go w przypadku interwałów małych i zmniejszonych, przy czym formuła to różni się w przypadku interwałów mogących być czystymi lub małymi/wielkimi.
W przypadku interwałów mogących być wielkimi/małymi (np. tercja) brak jakiegokolwiek znaku chromatycznego oznacza, że mamy do czynienia z interwałem wielkim (septyma wielka = 7). Znak "b" oznacza, że mamy do czynienia z interwałem małym (septyma mała = b7). Dwa znaki "b" (czyli "bb") oznaczają, że mamy do czynienia z interwałem zmniejszonym (septyma zmniejszona = bb7).
W przypadku interwałów mogących być czystymi (np. kwinta) brak jakiegokolwiek znaku chromatycznego oznacza, że mamy do czynienia z interwałem czystym (kwarta czysta = 4). Znak "b" oznacza, że mamy do czynienia z interwałem zmniejszonym (kwarta zmniejszona = b4).
Znak chromatyczny "#" to krzyżyk. Oznacza on podwyższenie dźwięku o pół tonu. Stosuje się go w przypadku interwałów zwiększonych. Znak "#" oznacza, że mamy do czynienia z interwałem zwiększonym (kwinta zwiększona = #4).
Formuła 1 b3 4 "b5" 5 b7 skali A heksatonicznej bluesowej (skali A pentatonicznej mollowej z dodanym blue notem umieszczonym o tryton od prymy czystej skali) nakazuje nam od dźwięku A obliczyć, jakie dźwięki będą do niej należeć. Dźwięk odległy o 1 (0 półtonów) od A to A. Dźwięk odległy o b3 (3 półtony) od A to C. Dźwięk odległy o 4 (5 półtonów) od A to D. Dźwięk odległy o "b5" (tryton, 6 półtonów) od A to Eb. Dźwięk odległy o 5 (7 półtonów) od A to E. Dźwięk odległy o b7 (10 półtonów) od A to G. Zatem skala A heksatoniczna bluesowa składa się z dźwięków A C D Eb E G.
Na sam koniec tabela najczęściej stosowanych interwałów od 1 do 8 z odpowiadającymi im ilościami półtonów.
1 = 0 półtonów
b2 = 1 półton
2 = 2 półtony
b3 = 3 półtony
3 = 4 półtony
4 = 5 półtonów
#4 lub b5 = 6 półtonów (tryton)
5 = 7 półtonów
b6 = 8 półtonów
6 = 9 półtonów
b7 = 10 półtonów
7 = 11 półtonów
8 = 12 półtonów
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.