zidanek43
Posty: 101
Rejestracja: 06-02-2011 19:26

10-02-2015 23:04

Hej, mam pewien problem z rozszyfrowaniem oznaczeń przy każdej skali. Dajmy na to jest skala pentatonic blues w A. I przy skali jest dopisane 1,b3,4,b5,5,b7. Co to jest? I co oznacza to b? Czy dobrze myślę że to są odległości poszczególnych dźwięków od A?

Awatar użytkownika
Marcinkult
Posty: 934
Rejestracja: 02-08-2010 13:15

10-02-2015 23:08

Są to oznaczenia interwałów, czyli odległości.
Epiphone Custom Prophecy SG GX --> Joyo JT-305 --> Joyo Ultimate Drive --> Randall RH50T + Jet City JCA24S+

zidanek43
Posty: 101
Rejestracja: 06-02-2011 19:26

13-02-2015 11:09

No ok, a co to jest to b? I to są odległości poszczególnych dźwięków od A, od pierwszego progu, odkąd?

Awatar użytkownika
zekori
Posty: 345
Rejestracja: 27-05-2012 17:54

13-02-2015 16:36

Od danej tonacji.
Cort X2 BK
Fender CD-60 (shadow SH-145bk)

+ Peavey Bandit 112 red
+ Roland Cube 20XL
+ Kustom Sienna 35 pro

+ Kolumna Aktywna RHA-12/2/250P

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

13-02-2015 22:37

Interwał to odległość od danego punktu odniesienia, który w muzyce jest dźwiękiem o określonej częstotliwości. W przypadku skal interwały określają odległości danych dźwięków od dźwięku będącego centrum tonalnym. Interwał tożsamy z centrum tonalnym to pryma czysta. Pozostałe interwały znajdują się w odległościach będących ekwiwalentem nie mniej niż jednego półtonu od centrum tonalnego. Odległość oktawy czystej stanowi podwojenie częstotliwości danego dźwięku.

Cyfry te oznaczają interwały - zamiast pisać "tercja mała" wystarczy napisać b3. Zdanie "dźwięk Eb jest oddalony od dźwięku C o interwał tercji małej" znaczy to samo co zdanie "Eb jest oddalony od C o b3".

Lista interwałów, które mogą być czyste, zmniejszone lub zwiększone, ale nie mogą być wielkie, ani małe:
- pryma (w następnej oktawie występuje jako oktawa)
- kwarta (w następnej oktawie występuje jako undecyma)
- kwinta (w następnej oktawie występuje jako duodecyma - rzadko stosowana nazwa)

Lista interwałów pierwszej oktawy, które mogą być wielkie, małe, zwiększone lub zmniejszone, ale nie mogą być czyste:
- sekunda (w następnej oktawie występuje jako nona)
- tercja (w następnej oktawie występuje jako decyma - rzadko stosowana nazwa)
- seksta (w następnej oktawie występuje jako tercdecyma)
- septyma (w następnej oktawie występuje jako kwartdecyma - rzadko stosowana nazwa)

Znak chromatyczny "b" to bemol. Oznacza on obniżenie dźwięku o pół tonu. Stosuje się go w przypadku interwałów małych i zmniejszonych, przy czym formuła to różni się w przypadku interwałów mogących być czystymi lub małymi/wielkimi.

W przypadku interwałów mogących być wielkimi/małymi (np. tercja) brak jakiegokolwiek znaku chromatycznego oznacza, że mamy do czynienia z interwałem wielkim (septyma wielka = 7). Znak "b" oznacza, że mamy do czynienia z interwałem małym (septyma mała = b7). Dwa znaki "b" (czyli "bb") oznaczają, że mamy do czynienia z interwałem zmniejszonym (septyma zmniejszona = bb7).

W przypadku interwałów mogących być czystymi (np. kwinta) brak jakiegokolwiek znaku chromatycznego oznacza, że mamy do czynienia z interwałem czystym (kwarta czysta = 4). Znak "b" oznacza, że mamy do czynienia z interwałem zmniejszonym (kwarta zmniejszona = b4).

Znak chromatyczny "#" to krzyżyk. Oznacza on podwyższenie dźwięku o pół tonu. Stosuje się go w przypadku interwałów zwiększonych. Znak "#" oznacza, że mamy do czynienia z interwałem zwiększonym (kwinta zwiększona = #4).

Formuła 1 b3 4 "b5" 5 b7 skali A heksatonicznej bluesowej (skali A pentatonicznej mollowej z dodanym blue notem umieszczonym o tryton od prymy czystej skali) nakazuje nam od dźwięku A obliczyć, jakie dźwięki będą do niej należeć. Dźwięk odległy o 1 (0 półtonów) od A to A. Dźwięk odległy o b3 (3 półtony) od A to C. Dźwięk odległy o 4 (5 półtonów) od A to D. Dźwięk odległy o "b5" (tryton, 6 półtonów) od A to Eb. Dźwięk odległy o 5 (7 półtonów) od A to E. Dźwięk odległy o b7 (10 półtonów) od A to G. Zatem skala A heksatoniczna bluesowa składa się z dźwięków A C D Eb E G.

Na sam koniec tabela najczęściej stosowanych interwałów od 1 do 8 z odpowiadającymi im ilościami półtonów.
1 = 0 półtonów
b2 = 1 półton
2 = 2 półtony
b3 = 3 półtony
3 = 4 półtony
4 = 5 półtonów
#4 lub b5 = 6 półtonów (tryton)
5 = 7 półtonów
b6 = 8 półtonów
6 = 9 półtonów
b7 = 10 półtonów
7 = 11 półtonów
8 = 12 półtonów
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Skale”