http://www.sevenstring.org/forum/music-theory-lessons-techniques/140235-writing-modal-chord-progressions.htmlPost nr 12 jest świetny.
Mój przykład: weźmy bardzo prostą progresję akordow: C Dm
C to dźwięki C E G, Dm to dźwięki D F A
Wszystkie dźwięki składowe: C D E F G A
Używam notacji zachodniej. Polskie H to u mnie B, a polskie B to u mnie Bb.
Te 6 dźwięków to prawie gama C-dur. Prawie to słowo klucz. Brakuje septymy wielkiej B. Ale zaraz, zaraz... Czemu akurat mamy tam mieć septymę wielką? Równie dobrze można włożyć tam septymę małą Bb.
I w ten oto sposób tę sekwencję akordów można ograć skalą jońską C (czyli po prostu naturalną durową), korzystając z dźwięków C D E F G A B C. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zagrać miksolidyjską C, korzystając z dźwięków C D E F G A Bb C.
Jeśli chodzi o łączenie to można je próbować połączyć. Do interpretacji akordu C-dur użyj jońskiej C, a Dm miksolidyjskiej C. Pamiętaj, żeby nie grać skali od przypadku do przypadku, tylko na akordzie C-dur najłatwiej będzie użyć dźwięków akordowych akordu C, czyli C E G wzbogaconych właśnie o tę septymę wielką B, a na akordzie Dm można użyć dźwięków akordowych akordu Dm, czyli D F A wzbogaconych o dźwięk Bb.
Zrobiłem przykład, gitara ogrywa te dwa akordy w sposób opisany powyżej:
https://dl.dropbox.com/u/25772071/Example.gp3 (prawy przycisk myszy, zapisz element docelowy jako)
Do otwarcia polecam darmowy program TuxGuitar, no chyba, że ktoś ma GuitarPro to też może być. :)
Mam nadzieję, że ten przykład dobrze ilustruje tę kwestię.
Polecam oglądnięcie tego:
https://www.youtube.com/watch?v=jE0qLKHnflo