Awatar użytkownika
CarlosG
Posty: 440
Rejestracja: 29-09-2013 16:40

20-06-2015 23:56

Witam.
Ogółem przyjęło się tak, że do głośności stosowane są potencjometry logarytmiczne a do barwy liniowe.
Przeglądając stare schematy Ibaneza zauważyłem, że kiedyś potencjometry byly montowane na odwrót tzn. logarytniczne - tone, liniowe - volume.
Czytałem, że kiedyś też tak robiono w Gibsonach.
Czy ma to jakieś znaczenie?

maciiiek
Posty: 706
Rejestracja: 09-01-2011 18:23

21-06-2015 01:19

Panie, a myślisz że czemu te gibole stare tak dobrze brzmiały?

A tak serio to z tego co mi wiadomo jak wsadzisz liniowy potek do głośności to paradoksalnie nie będzie się liniowo sciszać-jakoś tak to działa.

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

24-06-2015 19:24

Wszystko przez słuch, który obejmuje bardzo szeroki zakres rozróżniania poziomu natężenia dźwięku (ok 120 dB), co byłoby niemożliwe gdyby odbierał dźwięki liniowo, zgodnie z poziomem sygnału. Dlatego też do określania poziomu sygnału przyjęto skalę decybelową - mniej więcej zgodną z rozdzielczością odbioru dźwięku przez słuch.
Potencjometr o charakterystyce logarytmicznej ma liniową skalę decybelową, co oznacza, że obrót potencjometru o zadany kąt daje zawsze podobną zmianę w odczuwanej głośności niezależnie od jego położenia.
Dlatego we wszelkiego rodzaju sprzęcie audio potencjometry głośności mają charakterystykę logarytmiczną, dopasowaną do własności słuchu.

Wróć do „Gitary elektryczne”