Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

25-07-2009 11:36

Najwazniejsze nie jest samo granie skali, ale jej wykorzystywanie. Dlatego nagraj sobie jakas progresje akordowa i sprobuj grac skladnikami akordow w danej pozycji skali.
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

bulwa lp
Posty: 17
Rejestracja: 05-05-2009 19:24

28-07-2009 18:00

ja dziękuje za te sklae na początku, dopiero niedawno znalazłem forum. bardzo sie przydaja. to w połączeniu z moim zapałem i nauczycielem daje fenomenalne efekty. jestem teraz na etapie różnych ,,dziwnych" zagrywek i zabaw skalami. pojawie się tylko moje pytanie jaka skala najbardziej pasuje do brit popu? ja zawsze grałem blusowa:D, ja praktycznie zawsze używam blusowej. próbowałem z innymi ale ja nie mam słuchu. i sam nie wiem co pasuje.
Jeszcze raz dzięki za te skale.

Awatar użytkownika
SzymonM
Posty: 2
Rejestracja: 14-02-2008 18:04

04-08-2009 19:00

mrugaczek Jak to umiesz to teraz naucz sie jak najlepiej posługiwac tym, improwizowac, uzywac wszystkich modalnych zaleznie od akordów, itp ogólnie sprawne użycie i praktyka tego, o tym sie zapomina ucząc skale, sam mam z tym problemy ostatnio zauważyłem zanam sporo teorii ale gorzej z wykorzystywaniem tego podczas grania/improwizowania. A jesli masz to opanowane to niewiem czego Ci trza w teorii, a jeśli chodzi o same skale to prócz modalnej, bluesowej i pentatonik w "życiu codziennym" sprzydaje sie jeszcze harmoniczna molowa jak i jej modalne choc nie aż tak jak podstawowa modalna od durowej (;
Schecter Omen 6 FR, Klasyk Valencja, T.Burton Greengo WC/N
http://www.lastfm.pl/user/TheBlackFlower_

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

04-08-2009 22:47

Dziś mi wychowawca z innego ośrodka próbował wyjaśnić myślenie harmoniczne czy coś w tym stylu i polecił mi abym się nauczył grać pasażami. Może mi ktoś wyjaśnić granie pasażami ?
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
CryWolf
Posty: 3
Rejestracja: 23-05-2008 12:52

05-08-2009 11:00

Tak z ciekawości bo z "głębszej" teorii jestem ciemny :-?
Przypuśćmy, że wiem co to są skale modalne, i teraz kwestia jak należy się ich uczyć?
Czy opanować np. miksolidyjską na całym gryfie i tylko przesuwać ją w zależności od tego jaka jest w danym momencie tonacja czy może jest jakiś inny sposób? Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-08-2009 11:03

Nie rozumiem twojego pytania...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
CryWolf
Posty: 3
Rejestracja: 23-05-2008 12:52

05-08-2009 12:09

dobra, jak używać tych skal? jak się ich nauczyć? bo to jak są zbudowane itp. to wiem... Trzeba się po prostu nauczyć gotowych schematów jak np. z pentatoniką? bo raczej podczas improwizacji nie zastanawiasz się w danym momencie które dźwięki będą ok a które nie.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-08-2009 15:32

Masz pewne schematy w ręce i np. wiesz, że amol możesz ograć hzmniejszonym i będzie fajnie brzmiało, ale musisz pamiętać że w skali są ważniejsze i mniej ważne dźwięki...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Roni19922
Posty: 39
Rejestracja: 05-05-2009 16:52

11-08-2009 22:03

http://guitarnet.pl/artykul/podstawowa_ ... oniczna/17

"Jak każdy pamięta ze szkoły podstawowej, skala durowa zawiera 7 dźwięków podstawowych:
dla gamy C-dur: C D E F G A H"


dla gamy C-dur ... oco chodzi z tymi CDEFGAH a jakich miejscach one sa na gryfie ! nie moge tego skumac kurde :(
www.pajacyk.pl

Awatar użytkownika
Freaky_Styley
Posty: 13
Rejestracja: 27-09-2008 12:56

20-08-2009 00:28

Roni19922

Nie żebym znał się na teorii, ale chyba nie chcesz powiedzieć, że nie znasz rozmieszczenia dźwięków na gryfie? Poszukaj gdzieś w internecie. Wtedy będziesz wiedział, "w jakich miejscach one są na gryfie"

Bigoz
Posty: 4
Rejestracja: 26-08-2009 23:20

26-08-2009 23:46

Witam!!
A ja się chciałem zapytać, czy ktoś zna jasny klarowny, nawet powiedziałbym łopatologiczny sposób na połapanie skal, 5 superpozycji, pentatonik itd.
Jest w piz.......u szkółek i każda z nich mówi coś innego. W tym miejscu chciałbym sie zatrzymać i cofnąć sie w czasy Johna Lee Hooker, Walkera, Hendrixa czy też Buddy Guya. Ci kolesie wymiatają do dziś, albo przynajmniej słychać ich na płytach. A dlaczego chciałbym sie cofnąć do ich czasów?? Ano własnie dlatego, że wtedy nie było DVD jeden z drugim nie poszli se do sklepu i nie kupili mega,super wypasionej szkółki na gitare na 3 nośnikach, czy też nie weszli sobie na przerózne portale, które to dzis zasypują teorią i mnóstwem przykładów. Mimo to nauczyli sie grać i opanowali sztuke przez duże SZ gry na gitarze. Co z tego, że młuce po kilka godzin dziennie wiekszość ze skal oraz we wszystkich pozycjach poentatonike molową. Po co coś wykonywać jeśli nie znajdzie sie zastosowania na to. Zwykle mówiąc UMIE ZAGRAC PRAWIE WSZYSTKIE SKALE ORAZ PENTATONIKI, ALE NIE ROZUMIE PO CO ONA JEST KIEDY SIE STOSUJE I JAK TO SIE MA DO GRY SOLOWEJ ORAZ CO TO SA TE CHOLERNE 5 SUPERPOZYCJI. KTOŚ POLECIŁ MI KIEDYŚ
FAJNA SZKOŁE ARTURA LESICKIEGO, ZAZNACZAM ZE TO SZKOŁA DLA POCZĄTKUJĄCYCH. A MOIM ZDANIEM TO GÓWNO PRAWDA, BO KOLES FAJNIE TŁUMACZY DO JAKIEGOS CZASU A POZNIEJ SIE SAM NAKRĘCA I TAK GMATWA W TYM CO GADA Z TYM CO TŁUMACZY I Z TYM CO GRA. DRODZY FORUMOWICZE HELP!!! NIE JESTEM NA WAS ZŁY CZY WKURZONY, JESTEM TYLKO OBURZONY TYM WIELIKM "BUM" JAKIE NIE KTORZY WOKOL SIEBIE ROBIA MAJAĆ NA MYSLI WYTŁUMACZENIE KOMUS NA CHŁOPSKI ROZUM O CO W TYM WSZYSTKIM GRA. TAKZE JESZCZE RAZ POWTARZAM. PRZYZWYCZAIC PALUCHY DO TEGO ZE TERAZ MA NACISNAC STRUNE NA TYM PROGU I W TYM MIEJSCU TO NIE PROBLEM, GORZEJ U MNIE Z TYM ZE NIE WIEM GDZIE TO POZNIEJ STOSOWAĆ. BARDZO PROSZE O UDZIELENIE MI WSKAZÓWKI, PODESŁANIE LINKA, WKLEJENIE MI CZEGOS NAWET Z TEGO FORUM CO POMOGŁO BY MI PRZEBRNAĆ PRZEZ TE IDIOTYCZNE POJECIA ZE ZROZUMIENIEM. NIECHCE SIE ZNIECHECAC DO GITARY PRZEZ TO ZE JAKIS DEBIL JEST JUZ MANIAKIEM I ZAPOMNIAŁ JAK ON ZACZYNAŁ I NIE POTRAFI NIKOMU TEGO WYTLUMACZYC.

Z GÓRY DZIĘKUJE

OBURZONY BARDZO MICHAŁ POZDRAWIA WSZYSTKICH MANIAKÓW KTORZY WYKULI REGUŁKI NA PAMIĘĆ I NIE UMIĄ ICH W PRAKTYCZNY SPOSÓB PRZEKAZAĆ INNYM.

//Kafar: Jak mi jeszcze raz napiszesz pół posta z capslockiem to warna zasadze!

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

27-08-2009 00:14

Najpierw przejrzyj to forum, potem, jak będziesz miał konkretne pytanie to je zadaj. Wilq tyle się napisał, że chyba każdy mu tu piwo wisi, a ty nawet nie spróbowałeś nic przeczytać.
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Bigoz
Posty: 4
Rejestracja: 26-08-2009 23:20

27-08-2009 00:21

widze że tutaj bardzo mili ludzie urzędują prawda Panie KAFAR ?? jak tak ma wyglądać pomoc na forum to ja dziękuje, pozatym dzis sie dopiero rejestrnąłem na forum więc swiezak jestem i nie wiem co gdzie jest. A ja najwyrażniej napisałem wczesniej ze moze ktos nawet mi linka wkleic ty wolałeś opier.....lić Kafarze no cóż. Na takich ludzi to ja nic nie poradze.

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

27-08-2009 00:28

Wybacz, ale jeżeli chodzi o mnie to "CapsLock- Unleash the fury"
Miałem linka podać - teoria-muzyki-f4.html
Masz tu od groma tematów odnośnie skal, ich dostosowania do podkładu, odnośnie układania solówek...
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Bigoz
Posty: 4
Rejestracja: 26-08-2009 23:20

27-08-2009 00:31

Ależ dziękuje Ci bardzo, ten link już znam ..... nie fatyguj sie poradze sobie Boże jaki ty pomocny naprawde bic brawo na stojąco nara!!

gregor63
Posty: 2
Rejestracja: 27-08-2009 08:45

27-08-2009 09:19

Uważam że jak ktoś nie chce poznać skal to niech sobie da spokój z graniem na gitarze .To są podstawy by nie błądzić po dzwiękach i grać świadomie czyli wiedzieć gdzie się znajduję w danym takcie.
Porównać można to z jazdą samochodem , można jechać po drodze ale jak się nie zna znaków drogowych to katastrofa.

Awatar użytkownika
JeremiaszeKonin
Posty: 47
Rejestracja: 14-12-2008 12:36

27-08-2009 09:38

Tego nie można porównać z jazdą samochodem i znakami drogowymi.
Nie znam tych tam skal jakiś, z teorii to tylko akordy i dźwięki na gryfie i wybacz, ale na pewno nie dam sobie spokoju z graniem na gitarze.
:) POZdrawiam
kapselleek pisze:Źródło szczęścia tkwi w nas samych, a nie w materialnych symbolach.

Bigoz
Posty: 4
Rejestracja: 26-08-2009 23:20

27-08-2009 13:44

gregor63 pisze:Uważam że jak ktoś nie chce poznać skal to niech sobie da spokój z graniem na gitarze .To są podstawy by nie błądzić po dzwiękach i grać świadomie czyli wiedzieć gdzie się znajduję w danym takcie.
Porównać można to z jazdą samochodem , można jechać po drodze ale jak się nie zna znaków drogowych to katastrofa.



No właśnie gregor, o to mi we wczesniejszym poscie chodziło po co chciałbym skale rozumieć i korzystać z nich świadomie a nie wykuc na pamiec o ile sie da i grac oklepane frazy ktore po pewnym czasie staja sie tak nudne itd.

Awatar użytkownika
GitarzysciPL
Administrator
Posty: 659
Rejestracja: 26-01-2007 19:28

03-11-2009 03:50

=> Katalog Muzyczny - dodaj swój profil lub stronę
=> Sklepy Muzyczne - ranking sklepów muzycznych - sprawdź sklep zanim kupisz!!!

Awatar użytkownika
Rachet
Posty: 51
Rejestracja: 04-10-2009 13:30

04-12-2009 23:50

To ja mam takie zapytanie, jeżeli już było, to możecie mnie za karę zbesztać rozmokłym makaronem, ale widać nie zrozumiałem odpowiedzi.

Otóż, mianowicie, rozumiem mechanizmy tworzenia pentatonik ( od pierwszego dźwięku na strunie E2 przy drugiej, czy tam trzeciej pozycji, nie pamiętam teraz która to, ale wiem ofc. że wygląda TAK), i teraz się zastanawiam, czy skale, tak podstawowe, jak modalne rządzą się podobnymi prawami?
Dethklok.

Metalowy
Posty: 5
Rejestracja: 12-05-2009 14:30

05-12-2009 20:43

Nie bede wam zaśmiecał forum nowymi błachymi tematami więc tu spytam.
To do tych już bardzo zaawansowanych.

Gdy uczycie sie skali. To uczycie się się pozycji czy poprostu gracie dźwięki które wchodzą w skład danej skali nie zawracając sobie tyłka figurami?

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-12-2009 20:46

Uczymy się pozycji/schematów, bo zdarzają się np. w Jazzie różne pokopane tonacje i trzeba czasem bez przygotowania coś ugrać na tym...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Metalowy
Posty: 5
Rejestracja: 12-05-2009 14:30

06-12-2009 12:58

OOO już myślałem, że znając gry na wylot można sobie darować :/

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

06-12-2009 13:15

Budowe skali (interwaly i dzwieki z jakich sie sklada) musisz znac, zeby wiedziec kiedy z niej korzystac =) Pozycje natomiast sa po to, zeby stosowac ja w praktyce =)

Dzieki znajomosci budowy wiesz, ze dana skala pasuje, a dzieki znajomosci pozycji jestes w stanie ja zagrac kiedy tylko chcesz w kazdym miejscu na gryfie =) Teoretycznie w jednej pozycji (biorac pod uwage rozciagniecia wskazujacego i malego palca) jestes w stanie ogarnac okolo 2,5 oktawy - to prawdopodobnie by wystarczylo na cale zycie grania, jednak bieglosc w graniu na calym gryfie daje glebsze korzysci wynikajace z innych pozycji akordow, ich relacji ze skalami, roznymi barwami itp =) Dlatego chcemy znac jak najwiecej pozycji.

http://www.jazzguitarlessons.net/jazz-g ... les-1.html

Ta strona to niezly poczatek, zeby to ogarnac =)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

06-12-2009 21:26

a Coś po Polsku ?
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

06-12-2009 22:27

Po polsku ciezko cokolwiek znalezc. W swoich tekstach poruszylem troche pozycje skal (www.chomikuj.pl/highwolf/muzyka) ale sa troche inne niz na tej stronce. Ostatnio stwierdzilem, ze te zaprezentowane na tej anglojezycznej stronce sa nieco praktyczniejsze :)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Mazzi
Posty: 2
Rejestracja: 01-08-2009 22:10

26-12-2009 15:22

np. Durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa



co oznaczają cyfry 1234567 tak wiem interwały w konwencji amerykańskiej ale coś bliżej ? na którym progu mam docisnąć którą strunę ? Nie rozumiem tego zapisu , a te cyfry 2212221 co oznaczają ?

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

26-12-2009 16:02

Format:
nazwa | interwały w konwencji amerykańskiej | odległości między dźwiękami w półtonach | dźwięki od przykładowej podstawy | charakter | uwagi

Jeżeli nie rozumiesz czym są interwały to proponuje najpierw nauczyć się trochę teorii, podstaw, potem brać isę za dalszą część teorii, jaką są skale.

Pierwsze cyferki to interwały od prymy, a drugie to interwał od poprzedniego dźwięku.
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
Revis
Posty: 2
Rejestracja: 10-10-2009 19:34

26-12-2009 23:17

Interwały znam, akordy znam, dźwięki na gryfie oreintuje sie w 40% :P Ale jest jedna rzecz ktora wymaga wyjaśnienia.
For example: Mam jakąs prostą pioseneczkę na akordach - a,F,C,G i teraz, gdybym chciał dołożyć do tego solówkę to jakich skal używać. do akordu a jakiej skali- mollowej + jakiś jej rodzaj? Grzebając troche w internecie doszedłem do wniosku że coś mocno z tym powiązane są pentatoniki. Po prostu napiszcie mi, czy mam dowolność w wyborze skal (oczywiscie zeby się wszystko zgadzało czy dur czy moll). Hmmmm..... czy do np. H7 czy Casus można też dać jakąs skale dura? Czy śa do tych jakieś specjalne? Tak naprawdę to już tylko znajomość dźwięków na gryfie oraz używanie odpowiednich skal do danych akordów dzieli mnie od szczęścia xD

Edit: Może ja źle rozumuję? Bo mi się wydaje że co zmiana akordu to zmiana skali? Czy to każdy akord mieści się w skali, i z tej samej skali wybiera się dźwięki. Mam nadzieje, że dla większości zrozumiale jest to moje pytanie :P

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

26-12-2009 23:27

Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Wróć do „Skale”