Nejm pisze:mam pytanie, mianowicie - załóżmy, że mam podkład w D-mol. Jak rozumiem mogę zagrać do tego np. pentatonikę molową? A czy wszystkie dźwięki muszą zgadzać się ze skalą?może być np. tak, że gram na tej pentatonice i wtrącam dźwięki spoza skali? Czy takie coś zawsze jest niewłaściwe? Moje ucho podpowiada mi, że jest ok, ale wolę to zweryfikować.
Np.
w solówce na strunie D gram coś takiego
|3-5-6-5-3-5-6-5-5-7-8-7-5-7-8-7-9-10-9-7-9-10-9| i na ucho nie słyszę tam fałszów (podkład prościutki, głównie -0-0-0-0-) ale niektóre dźwięki nie wchodzą w skład skali.
Myli mnie ucho, czy może podpowiada właściwie, że może tak być?
z góry dzięki za pomoc.
Wtrącasz tam dźwięk h który może być częścią skali d-moll bluesowej, inne wtrącone dźwięki mogą być alteracjami składników akordów, dźwiękami przejściowymi czy dźwiękami jakichś skali be-bopowych. Dźwięki spoza skali dodają solówce pewnego charakteru, np. bluesowego czy jazzowego.
Pytasz czy takie coś jest niewłaściwe. W muzyce w tej kwestii raczej nic cię nie ogranicza. Dopóki nie wytwarza się zrzucający słuchacza z krzesła fałsz, wszystko jest właściwe, po prostu wyrażaj siebie dźwiękami.