Awatar użytkownika
PenTaTonik
Posty: 51
Rejestracja: 03-11-2009 17:38

08-07-2011 14:22

1. A ja mam takie pytanie. Skoro skala C jońska (dodaje napięcie) to to samo co E frygisjka (arabskie brzmienie) (mają takie same dźwięki i ułożenie na gryfie) to jak mam zmienić napięcie w solówce skoro chciałbym uzyskać właśnie takie arabskie brzmienie (załóżmy, że podkład jest włąśnie w C i improwizuję w C jońskiej i chcę przejść do frygijskiej)?

2. W Pentatonice tonacja a-mol odpowiada tonacji C-dur, w skalach modalnych np. C jońska, E frygijskiej, są jeszcze jakieś zależności w skalach modalnych?

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

09-07-2011 00:04

Modalnosc odnosi sie do AKORDOW :) jak grasz skale C-dur nad akordem C-dur to zabrzmi jak C-jonska, ale jak zagrasz nad akordem E-moll, to wtedy wydobywasz to teoretycznie egzotyczne brzmienie. Bierze sie z tego jak te dzwieki wspolgraja z podkladem. Tak naprawde to podklad decyduje o tym jak dana skala zabrzmi, a nie sama skala.
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
PenTaTonik
Posty: 51
Rejestracja: 03-11-2009 17:38

09-07-2011 11:05

Aaa. no to wszystko rozumiem ; ) Czyli Jeśli mamy podkład załóżmy C em G D, grając na skali modalnej, przy dźwięku akordzie C będzie brzmienie jońskie, przy em właśnie te frygijskie a przy D doryckie?

Awatar użytkownika
krzysc
Posty: 75
Rejestracja: 24-01-2011 22:17

08-08-2011 23:08

A ja mam jeszcze takie pytanie, co to znaczy że skala jest dominantowa ?

Awatar użytkownika
Mandatory
Posty: 1
Rejestracja: 08-03-2011 19:06

10-08-2011 00:50

Witajcie, mój pierwszy post ;)
Chciałbym nauczyć się paru skal i mam kilka pytań.

Znajomość nazw dźwięków pomaga? Jest niezbędna? Mogę się nauczyć skal opierając się na samych interwałach?

Przykładowa skala C-dur (2212221), czyli na gryfie to idzie tak: 0 2 4 5 7 9 11 12, a później się powtarza od dwunastego progu: 14 16 17 itd.?
Obrazek
Jackson DXMG

Awatar użytkownika
krzysc
Posty: 75
Rejestracja: 24-01-2011 22:17

10-08-2011 10:58

Teoretycznie możesz nauczyć się jak chcesz, nawet z tabulatury ale kiedy bedziesz znał dźwięki i interwały, bedzię ci o wiele łatwiej w przyszłości z teorią

Awatar użytkownika
DullBoy91
Posty: 8
Rejestracja: 02-06-2010 15:59

10-08-2011 11:27

Opierając się na samych interwałach nauczysz się schematu skali. Żeby zagrać skalę w jakiejś tonacji musisz znać dźwięki na gryfie (nie musisz znać perfekcyjnie, ale dobrze jest sprawnie je odnajdywać, przynajmniej tonikę. Jeśli znasz interwały i masz tonikę- dźwięk początkowy, to problem z głowy)

Nei
Posty: 39
Rejestracja: 07-09-2011 16:36

11-09-2011 17:53

a ja nie rozumiem tych interwałów . Oczywiście je znam ale co one znaczą np. 1 2 3 4 5 6 7 to od 1 do 2 jest sekunda wielka i od 3 do 4. A te b3 to sekunda mała?
ObrazekObrazek

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

11-09-2011 19:38

Nei pisze:a ja nie rozumiem tych interwałów . Oczywiście je znam ale co one znaczą np. 1 2 3 4 5 6 7 to od 1 do 2 jest sekunda wielka i od 3 do 4. A te b3 to sekunda mała?


1 - pryma czysta
2> - sekunda mała
2 - sekunda wielka
3> - tercja mała
3 - tercja wielka
4 - kwarta czysta
4< -kwarta zwiększona
5> -kwinta zmniejszona
5 - kwinta czysta
6> - seksta mała
6 - seksta wielka
7 - septyma mała
7< - septyma wielka

Nejm
Posty: 1
Rejestracja: 11-10-2011 04:31

11-10-2011 04:37

mam pytanie, mianowicie - załóżmy, że mam podkład w D-mol. Jak rozumiem mogę zagrać do tego np. pentatonikę molową? A czy wszystkie dźwięki muszą zgadzać się ze skalą?może być np. tak, że gram na tej pentatonice i wtrącam dźwięki spoza skali? Czy takie coś zawsze jest niewłaściwe? Moje ucho podpowiada mi, że jest ok, ale wolę to zweryfikować.
Np.
w solówce na strunie D gram coś takiego
|3-5-6-5-3-5-6-5-5-7-8-7-5-7-8-7-9-10-9-7-9-10-9| i na ucho nie słyszę tam fałszów (podkład prościutki, głównie -0-0-0-0-) ale niektóre dźwięki nie wchodzą w skład skali.

Myli mnie ucho, czy może podpowiada właściwie, że może tak być?

z góry dzięki za pomoc.

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

11-10-2011 20:50

Nejm pisze:mam pytanie, mianowicie - załóżmy, że mam podkład w D-mol. Jak rozumiem mogę zagrać do tego np. pentatonikę molową? A czy wszystkie dźwięki muszą zgadzać się ze skalą?może być np. tak, że gram na tej pentatonice i wtrącam dźwięki spoza skali? Czy takie coś zawsze jest niewłaściwe? Moje ucho podpowiada mi, że jest ok, ale wolę to zweryfikować.
Np.
w solówce na strunie D gram coś takiego
|3-5-6-5-3-5-6-5-5-7-8-7-5-7-8-7-9-10-9-7-9-10-9| i na ucho nie słyszę tam fałszów (podkład prościutki, głównie -0-0-0-0-) ale niektóre dźwięki nie wchodzą w skład skali.

Myli mnie ucho, czy może podpowiada właściwie, że może tak być?

z góry dzięki za pomoc.


Wtrącasz tam dźwięk h który może być częścią skali d-moll bluesowej, inne wtrącone dźwięki mogą być alteracjami składników akordów, dźwiękami przejściowymi czy dźwiękami jakichś skali be-bopowych. Dźwięki spoza skali dodają solówce pewnego charakteru, np. bluesowego czy jazzowego.

Pytasz czy takie coś jest niewłaściwe. W muzyce w tej kwestii raczej nic cię nie ogranicza. Dopóki nie wytwarza się zrzucający słuchacza z krzesła fałsz, wszystko jest właściwe, po prostu wyrażaj siebie dźwiękami.

Awatar użytkownika
baniol
Posty: 7
Rejestracja: 09-12-2009 20:21

13-11-2011 15:43

Jaką skalę dobrać do powolnego smutnego solo (w E-moll)?
Oscar Schmidt OG-2M (akustyczna)

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

13-11-2011 16:03

Zacznijmy od tego jaką masz progresje akordów...
Aby coś wybitnie smutnie brzmiało to weź sobie pentatonikę i nią się pobaw...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Hiperwentylacja
Posty: 1
Rejestracja: 04-01-2012 13:53

04-01-2012 13:58

Witam, mam problem ze znalezieniem odpowiedniej skali. Chodzi mi o ten kawałek

http://www.youtube.com/watch?v=oCrcV3_N55A

Nie ważne którą skale bym nie wybrał, i tak nie wszystkie dźwięki mi pasują...
Proszę o w miarę szybką pomoc ;/

Detek
Posty: 1
Rejestracja: 25-08-2010 00:09

04-02-2012 18:42

Uczę się grać już jakieś 1,5 roku, ale moje "granie" do tej pory ograniczało się do uczenia się konkretnych utworów (ze słuchu i z tabów). Chcę się teraz nauczyć skal, ale zastanawia mnie kwestia stroju gitary. Często zdarza mi się grać w stroju typu "drop". Stąd moje pytanie: czy lepiej uczyć się skal w standardowym stroju czy w "dropie"? Czy łatwiej jest zagrać w dropie skalę wyuczoną w standardzie czy odwrotnie?

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-02-2012 10:35

Zależy co grasz i jak Ci wygodniej. Ja osobiście nie lubię grać w dropach, a skale w moim odczuciu lepiej się nauczyć w standardzie, bo przy dropie przesuwasz tylko palec.
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Grzdam
Moderator
Posty: 371
Rejestracja: 22-04-2008 18:06

05-02-2012 11:54

Nie ucz się schematów, tylko naucz się dźwięków na gryfie grając etiudy na przykład. Będziesz bardziej świadomy tego co grasz(tzn. będziesz grał po dźwiękach a nie schematach/numerkach progów).

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-02-2012 20:43

Zgadzam się, ale jak Ci przyjdzie jakaś kopnięta tonacja jak B dur, Fis dur czy Es dur to wiedząc jakie masz skale jakie schematy i jak te dźwięki brzmią możesz tworzyć melodię. Wtedy jeszcze już wystarczy wybrać 3-4 ładne dźwięki i mielić je dobrze rytmicznie jak np. Jarek Śmietana czy gitarzysta Rusty Cage/Present Perfect...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Grzdam
Moderator
Posty: 371
Rejestracja: 22-04-2008 18:06

05-02-2012 20:59

Co jest kopniętego w B-dur i Es-dur? :)

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-02-2012 21:07

Ilość czarnych klawiszy... Bo w Bdur masz same czarne klawisze...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Grzdam
Moderator
Posty: 371
Rejestracja: 22-04-2008 18:06

05-02-2012 21:25

Przecież B-dur to ledwo 2 bemole są - b, es.
Chyba, że mówimy o czymś innym. :P

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-02-2012 21:29

Ja mówie o B, a nie o Bb...
W B masz Cis, Dis, Fis, Gis, Ais
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Grzdam
Moderator
Posty: 371
Rejestracja: 22-04-2008 18:06

05-02-2012 21:41

Jesteśmy w Polsce a więc dla mnie używamy nazewnictwa polskiego. :)
Ty mówisz o H-dur. ;) No dobra nie zrozumieliśmy się jednak. ;)

Artur12345
Posty: 1
Rejestracja: 18-02-2012 13:29

18-02-2012 13:41

Witam, mam małe pytanie/problem w sprawie skali NATURALNEJ(inaczej melodyczna chyba). Więc, jeśli mam tonację C-dur=a-moll i mam dzwieki (C)= C D E F G A H C a a-moll (a)= a h c d e f g a. To w takim razie jak mam tonację C to jesli pierwszą pozycją są dzwieki powyzej to czy tak samo CDEFG(A)HC dzwiek (a) jest szóstą pozycją w tonacji C to czy wtedy w tonacji a-moll PIERWSZĄ POZYCJĄ jest 6 pozycja tonacji C ?? Albo tonacja F-dur = (równolegla) do d-moll. To czy wtedy szósta pozycja w F-dur jest jakby pierwszą w a-moll??

kyrtek4
Posty: 1
Rejestracja: 18-06-2011 15:03

19-02-2012 19:24

Tak jest, ale:
Artur12345 pisze: Albo tonacja F-dur = (równolegla) do d-moll. To czy wtedy szósta pozycja w F-dur jest jakby pierwszą w a-moll??

Powinno być "To czy wtedy szósta pozycja w F-dur jest jakby pierwszą w d-moll??", ale wydaje mi się, że to tylko mała pomyłka i tak chciałeś właśnie napisać.

Reszta się zgadza, zresztą był niedawno temat o tym, sam go zakładałeś i dostałeś jasną odpowiedź:
icys99 pisze:Gamę równoległą od danej gamy durowej znajdujesz na VI stopniu. (...) i odwrotnie: Na III stopniu gamy molowej znajdujesz równoległą gamę durową.


Jakby coś Ci się jeszcze nie zgadzało to pomogę w miarę możliwości :)

Awatar użytkownika
podrazix
Posty: 58
Rejestracja: 18-02-2012 21:05

19-02-2012 20:02

mrugaczek pisze:Ja mówie o B, a nie o Bb...
W B masz Cis, Dis, Fis, Gis, Ais


Myślę, że jak chodzi o gitarę, to nie ma znaczenia :) Jak znasz dźwięki to jest wszystko jedno :) A moim zdaniem trzeba znać dźwięki i warto znać schematy :)
Obrazek

Ibanez rg350 + DiMarzio Evo ; Takamine eg360sc ; Marshall JCM2000 TSL122

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

19-02-2012 21:09

podrazix pisze:Myślę, że jak chodzi o gitarę, to nie ma znaczenia :) Jak znasz dźwięki to jest wszystko jedno :) A moim zdaniem trzeba znać dźwięki i warto znać schematy :)
Zgadzam się, ale czasem to się przydaje jak się gra na klawiszach...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

michiix
Posty: 94
Rejestracja: 24-01-2012 00:15

16-03-2012 23:17

Boże... czytam to i nic, a dopiero teraz skminiłem że takie same skale mam na fortepian... cóż, trochę się tego kiedyś uczyłem, więc pamietam - ale jak ma mi to pomóc w graniu na gitarze -,- ?
Obrazek

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

05-04-2012 20:56

mrugaczek pisze:Ilość czarnych klawiszy... Bo w Bdur masz same czarne klawisze...


A w czym gorsze są czarne klawisze? Rasista jesteś? ;)
A poza tym to forum gitarzyści, a z tego co się zorientowałem to gitara nie posiada klawiszy, ale co ja tam mogę wiedzieć, jestem prostym szarpidrutem.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

06-04-2012 15:14

Mnie się gorzej myśli jak mam piosenkę gdzie mam dużo b oraz # przy kluczu. Myślę, że wynika to z tego, że w tych tonacjach nie mam rozpracowanego gryfu.
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Wróć do „Skale”