Pentatoniki są na szczęście bardzo proste.
Weź w zasadzie jakąkolwiek, skądkolwiek, byle byś miał rozpisaną na dźwięki, osobiście doradzam A-moll, bo wtedy jest najprościej.
Wyczaruj skądś na kartce rozrysowany gryf i na tym gryfie zaznacz wszystkie te dźwięki na które składa się pentatonika, tj wszystkie możliwe. Wyjdzie Ci z tego z pozoru niezły bajzel, ale możesz łatwo znaleźć pięć pozycji tej pentatoniki. Ciężko to wytłumaczyć bez nawet obrazków, ale postaram się.
Pozycja pentatoniki, to po dwa dźwięki z kolei ( z tych składowych pentatoniki ) na każdą strunę. Spróbuj to sobie jakoś podzielić, tak, że zawsze ta jakby "prawa linia" ( zakładając, że główkę gryfu masz z lewej) dźwięków z jednej pozycji, jest "lewą linią" kolejnej pozycji. Tutaj ważne jest, abyś to robił na pentatonice a-moll, bo pierwsza pozycja jest też tuż przy główce, a to ułatwia liczenie. Liczy się je od główki do korpusu, rzecz jasna.
Przykładowo w a-moll, pierwsza pozycja, to będą progi 3 i 5 struny E6, ( dźwięki G i A ), 3 i 5 struny A5 ( dźwięki C i D ), 2 i 5 struny D4 ( dźwięki E i G ), 2 i 5 struny G3 ( dźwięki A i C ), 3 i 5 struny B2 ( dźwięki D i E ), oraz 3 i 5 struny E1 ( dźwięki G i A ).
Druga pozycja zaczyna się, jakby wykorzystuje tę drugą, z dwóch "linii" dźwięków pierwszej pozycji, czyli w przypadku a-moll pierwsza pozycja kończy się na piątych progach wszystkich strun, a druga pozycja się na nich zaczyna, też są jej częścią.
W ten sposób uzyskasz 5 pozycji na pierwszych 12 progach. Musisz się ich nauczyć, najlepiej naturalnie przez grę, ale jak Ci tam wygodnie. Sam podział na pozycje potrzebny Ci jest do jednego, jeżeli chcesz stworzyć jakąkolwiek pentatonikę mollową, to znajdujesz dźwięk taki w jakiej ma być ona tonacji ( A-moll, znajdujesz A itp. ) na strunie E6 i od niego rozpoczynasz DRUGĄ POZYCJĘ. Tzn, ten dźwięk ( tonika ) ma być jakby w "lewej linii". I względem tego dźwięku przesuwasz cały schemat pentatoniki, czyli wszystkie te pozycje.
Jeżeli chcesz stworzyć pentatonikę Durową, to przesuwasz schemat mollowej o trzy progi w stronę główki, jakby dodatkowo. W ten sposób każda pentatonika, to tak naprawdę dwie pentatoniki, przykładowo A-moll to też C-dur, bo dźwięk C na strunie E6 jest trzy progi za dźwiękiem A ( co powinno być dla Ciebie oczywiste, jeśli nie jest, naucz się jak w kolejności idą dźwięki, dodam, że alfabetem: ----> A Ais B C Cis D Dis E F Fis G Gis A <---- ).
Ważne jest to, żeby pamiętać ten schemat dźwięków w pentatonikach, bo on się nie zmienia wraz z tonacją, jet tylko przesuwany wraz z nią.
Mam nadzieję, że pomogłem i że jest to zrozumiałe. Naprodukowałem się tu, i używałem całej masy nieprofesjonalnego słownictwa, jak np. "lewa linia", żeby uczynić to ja najbardziej zrozumiałym. Jeśli mi się udało, to móże by można to gdzieś wkleić, bo głupio by było zmarnować. Chyba, że to niezrozumiałe, no to przepraszam :D