Xender
Posty: 8
Rejestracja: 23-01-2018 10:11

08-02-2018 19:58

Witam,
Jestem bardzo początkujący i mam bardzo małą wiedzę na temat "muzyki". Posiłkując się wiki oraz poradnikami próbowałem znaleźć odpowiedź na moje pytanie, ale nie byłem w stanie.

Chodzi oczywiście o strojnie metodą piątego progu. Posłużę się przykładem:

Struna E przyciśnięta na 5 progu, wydaje dźwięk A. Zgadza się, sprawdzam ze stroikiem i jest na obu strunach dźwięk A. Mimo wszystko wydaje mi się że oba dźwięki czymś się różnią i jest tak samo dla każdej z par strun. Te dźwięki czymś się różnią, ale nie wiem czym. Nie jestem w stanie tego opisać, zrozumieć, ani znaleźć w internecie. Powiedzcie mi że mam racje, a nie że sobie wmawiam bo zwariuję :P

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

08-02-2018 21:42

Jeśli E na piątym progu różni Ci się z pustym A, to znaczy, ze masz źle nastrojoną gitarę. Puste A będzie się "rożniło" z A na 12 progu o jedną oktawę, ale z E na 5 powinno brzmieć identycznie.

I nie dla każdej pary strun, bo strunę G stroisz czwartym progiem.

Awatar użytkownika
6nt
Moderator
Posty: 2659
Rejestracja: 06-10-2015 09:38

09-02-2018 09:01

Może wychwytujesz różnicę związaną z wybrzmiewaniem struny "krótszej"? Bo dociśnięta na 5. progu struna drga na mniejszej długości niż struna drgająca bez palucha. I druga rzecz - grubość struny też nieco zmienia. A może w innym miejscu szarpiesz strunę? Zauważ, że jeśli szapiesz przy samym mostku, dźwięki będą "ostrzejsze", a im bliżej gryfu, a w zasadzie im bliżej środka długości struny, tym dźwięk będzie bardziej "okrągły", głębszy mimo tej samej wysokości.
"When you are dead, you do not know that you are dead. All of the pain is felt by others. The same thing happens when you are stupid."

Xender
Posty: 8
Rejestracja: 23-01-2018 10:11

09-02-2018 10:54

Tak jak wspominałem sprawdzałem dźwięk na pustej strunie A i E na piątym progu ze stroikiem i wszystko stroi. Chodzi tylko o te subtelne różnice w dźwięku, dla mnie to takie mało zrozumiałem że skoro to ten sam dźwięk A to dlaczego brzmi nieco inaczej, albo jaka jego cecha ulega zmianie, jak ta cecha się nazywa.


Pusta struna i przyciśnięta na 12 progu różni się o oktawę, różnica między dwoma progami to półton, czyli oktawa różni się o 6 tonów?

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 1786
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

09-02-2018 11:13

Oktawa, jak sama nazwa wskazuje, to jest odstęp o 8 tonów, czyli 12 półtonów.
Przykro mi bardzo, ale zasady matematyczne w muzyce jakoś niespecjalnie dobrze się sprawdzają... :-) Lepiej to widać na instrumentach klawiszowych, tam zawsze oktawa to jest odstęp ośmiu białych klawiszy.
https://www.youtube.com/channel/UCROb21-pRhF5vp2j1Mp00UQ
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C, Blackstar ID:Core 20, JOYO Zombie, VOX MV-50 Clean
Mooer GE100, ZOOM G1 Four, ZOOM MS-50G, NUX AmpAcademy
HB SC-550, Gretsch 2210, HB ST-70RW, HB MR_Classic

Xender
Posty: 8
Rejestracja: 23-01-2018 10:11

09-02-2018 12:02

Czyli dwa półtony to nie ton? :P To tłumaczyłoby wiele....


Wracając jeszcze do kwestii piątego progu. Skoro E na 5 progu i A mają ten sam dźwięk - czyli częstotliwości z jaką rezonuje struna to różnica w "barwie dźwięku" wynika właśnie z różnicy w grubości i długości struny, ale nie ma żadnego "fizycznego" parametru którym jednoznacznie można opisać to różnicę?

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 1786
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

09-02-2018 13:43

Czasami jeden ton to dwa półtony, a czasami jeden (pisząc "jeden ton" mam na myśli odstęp pomiędzy dwoma kolejnymi dźwiękami gamy). Na klawiaturze fortepianu dwa półtony to jest tam, gdzie między białymi klawiszami jest jeden czarny. Jeżeli pomiędzy białymi nie ma czarnego, to tam jest odstęp tylko pół tonu.

Jeśli chodzi o różnicę w brzmieniu dźwięków o tej samej wysokości, to jest bardzo dużo parametrów fizycznych to opisujących. Flet daje prawie czystą sinusoidę z minimalną ilością harmonicznych, gitara z przesterem ma sygnał raczej trudny do opisania. Tak szczerze mówiąc nie jestem przekonany, czy ta wiedza jest potrzebna komukolwiek, może poza konstruktorami instrumentów. Dla muzyka znacznie ważniejszy jest charakter brzmienia, niż analizowanie przyczyn dlaczego A na skrzypcach brzmi inaczej niż A na fortepianie... :-)
https://www.youtube.com/channel/UCROb21-pRhF5vp2j1Mp00UQ
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C, Blackstar ID:Core 20, JOYO Zombie, VOX MV-50 Clean
Mooer GE100, ZOOM G1 Four, ZOOM MS-50G, NUX AmpAcademy
HB SC-550, Gretsch 2210, HB ST-70RW, HB MR_Classic

Xender
Posty: 8
Rejestracja: 23-01-2018 10:11

09-02-2018 14:14

Po prostu jestem inżynierem i stąd takie pytania :D. Poza tym mam dość mało rozwinięte zdolności muzyczne i jak sobie coś rozłożę na czynniki pierwsze to jest mi potem łatwiej zrozumieć zależności....

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

09-02-2018 14:31

Zawsze uwazalem, ze w muzyce albo liczysz albo slyszysz, a Ty liczysz, bo slyszysz :P

Xender
Posty: 8
Rejestracja: 23-01-2018 10:11

09-02-2018 20:27

Jeszcze tak dodam dla przykładu tego o co mi chodzi:

Pentatonika a-moll grana na 5, 7 i 8 progu. Dźwięk C na strunie E na piątym progu brzmi inaczej niż C na strunie D na progu 7....

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 1786
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

09-02-2018 20:55

Xender pisze:Jeszcze tak dodam dla przykładu tego o co mi chodzi:

Pentatonika a-moll grana na 5, 7 i 8 progu. Dźwięk C na strunie E na piątym progu brzmi inaczej niż C na strunie D na progu 7....


Ani na strunie E na 5 progu, ani na strunie D na 7 progu nie ma dźwięku C...
A dlaczego brzmią inaczej, to już zostało wcześniej wyjaśnione.
https://www.youtube.com/channel/UCROb21-pRhF5vp2j1Mp00UQ
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C, Blackstar ID:Core 20, JOYO Zombie, VOX MV-50 Clean
Mooer GE100, ZOOM G1 Four, ZOOM MS-50G, NUX AmpAcademy
HB SC-550, Gretsch 2210, HB ST-70RW, HB MR_Classic

Xender
Posty: 8
Rejestracja: 23-01-2018 10:11

11-02-2018 23:04

Pomyliłem się, miał być dźwięk A. Tak czy siak temat rzeczywiście wyjaśniony.

Wróć do „Żłobek gitarowy (nauka gry na gitarze, techniki gry)”