sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

22-07-2014 09:23

Pytanie bardzo proste - czy do nagranego dźwięku można dodać na kompie sensowny pogłos?

Tak dal zabawy spróbowałem w audacity i wychodzi to bardzo słabo. Ustawień jest sporo co mnie trochę zaskoczyło i może nie trafiłem zbyt dobrze ale spróbowałem ze trzy razy i efekt nie przypominał mi normalnego pogłosu ze wzmaka.

Wiecie co i jak w tym temacie? A może to zabawa bez sensu?

acoto
Posty: 1085
Rejestracja: 12-06-2013 12:27

22-07-2014 10:38

wszystko się da. Procesorów pogłosowych jest od metra ( i jeszcze trochę ) . Przypuszczam że używasz jakiegoś pokładowego reverbu. Nie znam za bardzo audacity ale przypuszczam ,że jak znakomita większość wtyk ma jakieś regulowane parametry i można a nawet trzeba nimi pokręcić. Pogłos z pieca to sprężyna czyli typ spring. Jeśli ustawiałeś jakiś inny preset to nic dziwnego,że brzmi inaczej. Dobrze się z wiosłem sprawdzają też pogłosy typu room. Niemniej, rodzaj i parametry pogłosu należy dobierać do konkretnego numeru,aranżacji etc.
W bardziej zaawansowanych programach, można stosować nawet automatykę do wybranego efektu i niezależnie ustawiać jego parametry w funkcji czasu.
[color=#00BFBF]sprzedam/zamienię: , Vantage Avenger 310 (SD invader)[color=#00BFBF][/color]

sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

22-07-2014 11:26

Za mało precyzyjnie się wypowiedziałem ;)

Mam już nagrany dźwięk bez pogłosu. Gitara akustyczna. Właśnie coś a'la room albo może hall czy coś w tym stylu dla lekkiego podkreślenia przestrzeni.
Zerknę jeszcze do audacity jak będę w domu ale tam to było wet i dry i do tego kilka nastaw. Jakiego innego programu można użyć do takiej delikatnej edycji nagrań? Może są jakieś darmowe?
Dobrze Acoto, że tu wpadłeś bo niewiele osób coś robi akustycznie :)

acoto
Posty: 1085
Rejestracja: 12-06-2013 12:27

22-07-2014 12:28

programów jest od metra i nie ma większego znaczenia którego używasz. Wszystko zależy co się komu bardziej podoba ( w sensie ergonomii ) i jakich możliwości potrzebuje. Oczywiście ,procesory pokładowe bywają różne a niektóre nagrywarki wcale ich nie mają . Właściwie wszyscy producenci mają jakieś okrojone wersje swoich kombajnów albo wersje trial. Jakie przy okazji ograniczenia wsadzają , to już sam musisz sprawdzić. Np. jest darmowy edytor Acoustiki, jest Studio one, Magix kiedyś zafundował wersje LE Samplituda itd,itp.
Darmowych wtyk VST ( niektóre też AU i DX ) jest na kopy .Np. ( piszę z głowy, czyli niczego ) : KarmaFX , Modern Spacer, TAL reverb, PSP pianoverb,FreeverbToo, jb omniverb, voxengo cośtam.

E: zdaje się,że Adobe Audicion 3 ( taki udoskonalony Cool Edit ) jest/był za friko.
[color=#00BFBF]sprzedam/zamienię: , Vantage Avenger 310 (SD invader)[color=#00BFBF][/color]

sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

22-07-2014 14:09

Ruszę się w wolnej chwili i coś pokombinuję. Miałem nadzieję, że będzie prościej ;-)
Wiem już, że w audacity jest Gverb ... czyżbym go pominął albo nie miał? :(

sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

22-07-2014 16:48

Dlaczego? :)
Jakiś Twój typ?,;)

sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

17-09-2014 09:32

Czas szybko leci a ja wolno się biorę do rzeczy ;-)
Spróbowałem w z tym co miałem czyli w audacity. Ponieważ jest w tej opcji regulowana wielkość pokoju (room) to jak mniemam jest to reverb typu room. Regulatorów kilka jest do wypróbowania.
Na dzień dzisiejszy wniosek jest taki, że nie udało mi się zrobić na tym narzędziu fajnego pogłosu, który nie wpływałby zbyt mocno na brzmienie samej gitary.

Jeśli komuś udało się fajny pogłos uzyskać w audacity to proszę o próbkę.

Ruszam zatem na poszukiwania innych rozwiązań ;-)

EDIT

A czy takie rzeczy da się robić w REAPERze?

abcgitary
Posty: 26
Rejestracja: 06-12-2015 12:54

22-12-2015 09:37

Witam. Cyfrowe wtyczki symulujące rewerb, (nawet te najdroższe) , a nawet ich kombinacje szeregowe i równoległe, wypadają słabo w porównaniu z dodanym rewerbem z pomieszczenia. https://www.youtube.com/watch?v=2ZzTS47yCts ; https://www.youtubeWita.com/watch?v=HTnKVHfoI2w ; https://www.youtube.com/watch?v=M6xNxKil1PQ Ja wykorzystuję mikrofony ambientowe, (niewidoczne na filmach). Jeżeli rewerb z pomieszczenia jest brzydki, (a przeważnie taki jest w domu ) można go modyfikować np. kompresorami, eqalizerami, opóźniać, miksować z rewerbami cyfrowymi, - nie ma na to reguły. Na pewno zaciera wszystkie cyfrowe brzęczenia. Oczywiście, musi być nagrany na osobnych ścieżkach.

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

22-12-2015 11:08

Polecam darmowy SIR Reverb http://www.siraudiotools.com/sir2.php . Używałem wersji 1, teraz jest 2.
Efekt działa na rewelacyjnej metodzie odpowiedzi dźwiękowej pomieszczeń na impuls dźwiękowy. W Internecie jest duży zbiór „odpowiedzi dźwiękowej” sal, i różnych pomieszczeń i przestrzeni. Impulsy takie, będące swoistym obrazem akustycznym pomieszczeń, można również tworzyć samemu w ten sposób utrwalając sobie ulubione "brzmienie" sal koncertowych, klubów czy pomieszczeń.

sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

22-12-2015 12:47

ABC oglądałem wcześniej te nagrania :) No ale mówisz o nagrywaniu bardziej zaawansowanym. W sprzęcie do nagrywania pewnie masz więcej kasy zaangażowanej niż ja w instrumentarium ;-)

Na razie osiągnałem taki dźwięk https://www.youtube.com/watch?v=Hd0LXMERfEM bez dodatkowych reverbów.

Dzięki hum, ten SIR2 wygląda zachęcająco. To jest autonomicznie działający soft czy trzeba go do czegoś dołączyć?

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

22-12-2015 19:07

Tak jak pisze na stronie autora, to VST więc można go uruchamiać z poziomu programu nadrzędnego (np. DAW). Lecz KAŻDY efekt VST i instrument VSTi można uruchomić jako samodzielny (stanalone) za pomocą jakiegoś hosta (np. programu SAVIHost)

abcgitary
Posty: 26
Rejestracja: 06-12-2015 12:54

22-12-2015 22:15

Sir 2 jest ok.,zwłaszcza to wielkie studio. Spróbuj przed Sir -em zapiąć jakiś reverb algorytmiczny z minimalnym ogonem. Chodzi o to żeby 2 jesdo Sira domiksować trochę wczesnych odbić, Raczej mały room, żeby odbicia były mocno gęste, bez ogona. To jest zapięcie szeregowe. Albo spróbuj skopiować ścieżkę dźwiękową na na nowy trak. Sir chodzi na pierwszym traku, a reverb algorytmiczny chodzi na drugim równoległym. To jest zapięcie równoległe.Daje całkiem inny efekt słuchowy. Dla mnie osobiście jakikolwiek reverb czy ich kompilacja z dłuższym ogonem to ok. może być - jak się na akustyku ogrywa akordy , coś tam dodając i na metalowych strunach. Natomiast grając na klasyku ( nylony), przeważnie robi się kakofonia, (disco -polo?) wręcz bardziej przeszkadzająca. Do metalowych strun powiedzmy sobie że można nawet coś fajnego wykręcić na cyfrowych reverbach, (i wcale nie muszą być te najdroższe, mogą być darmowe) - grając muzykę rozrywkową. Natomiast grając na nylonach muzykę poważną, lub poważniejszą dla mnie nawet kombinowanie ze studyjnym Lexyconem 480 za dużo nie wnosi. Natomiast zawsze warto spróbować nagrać na osobną ścieżkę naturalny reverb z pokoju, nawet jeżeli jest kubłowaty , z nim się pobawić i domiksować do cyfrowych. Nie muszą być drogie mikrofony. Bardzo dobry jest Blu Yeti za 500 zł. Najważniejsze jest optymalne ustawienie mikrofonu, co zabiera przy 4 mikrofonach zwykle kilka godzin. Przy jednym ,lub dwóch szybciej.

sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

22-12-2015 23:26

Dzięki panowie :) Sprawdzę tego SIRA.

No tak blue yeti jest tani ... relatywnie ;-)

Dla mnie do grania w lekkim fingerstyle wystarczy minimalny pogłosik.Po ostatnim nagraniu to nawet nie wiem czy go potrzebuję. ABC w Twoich nagraniach jest go całkiem sporo. Jak pierwszy raz oglądałem Twoje klipy to pomyślałem, że jak na materiał z video to nieco za dużo nawet nie wiedząc jeszcze, że to jest to co lubisz ;-)

abcgitary
Posty: 26
Rejestracja: 06-12-2015 12:54

23-12-2015 01:04

We wcześniejszych nagraniach jest przewalony reverb mniej lub bardziej, albo nie o to chodziło. Dobrze dla mnie ujęta jest gitara w trzech filmach dopiero z ostatniego nagrania Miołajka https://www.youtube.com/watch?v=2ZzTS47yCts ; https://www.youtubeWita.com/watch?v=HTnKVHfoI2w ; https://www.youtube.com/watch?v=M6xNxKil1PQ Dominuje tam przede wszystkim reverb naturalny, ale po dużej modyfikacji. ( surowy był bardzo nie ciekawy) i domiksowane jest tylko po 3-5 % z kilku różnych reverbów. Więcej zaczynało przeszkadzać. Gitara klasyczna , zwłaszcza przy wykonywaniu klasyki nie może być zagubiona. Każdy dźwięk musi być czytelny. I do tego potrzebny jest reverb gęsty, żeby odbiciem pojedyńczego dźwięku ze struny była tylko rozproszona plama dźwiękowa, a nie echo jak w lesie, i tak policzony i dodany żeby nie cofał gitary z pierwszego planu. Może być dłuższy , ale pod warunkiem że będą rozmyte i zatarte pojedyńcze dźwięki. A to jest przeważnie nieosiągalne w cyfrowych rev. Natomiast zarejestrowanie naturalnego rev. i jego modyfikacje ,(rozciąganie) i dodanie do niego rev. algorytmicznych czy splotowych (SIR-a) w kilku % może się sprawdzić. Najważniejsze jest żeby na osobnej ścieżce dobrze nagrać reverb z pokoju. Trzeba szukać takiego ustawienia mikrofonów ambientowych (może być jeden ) żeby przy pojedyńczym uderzeniu struny, na nagraniu było słychać jak najbardziej rozmytą plamę dźwiękową. To wymaga z reguły wielu prób, przestawiania mebli jak pojawia się krótkie, wielokrotne echo, takie rrrrrrrr... wyniesienia kanapy która za mocno tłumi, albo odwrotnie - przyniesienia przeróżnych poduszek, kołder itp. Pierwszy raz najgorszy. W typowym pokoju plama będzie krótka , i kubłowata - w pokoju to normalne, ale za to ma w 100% analogowy charakter i z nią można coś robić w cyfrze.

abcgitary
Posty: 26
Rejestracja: 06-12-2015 12:54

31-10-2017 23:10


sss
Moderator
Posty: 2438
Rejestracja: 18-09-2013 12:53

01-11-2017 00:15

I tutaj to samo.... do tego pod swoim postem.... po dwóch latach...

Wróć do „Nagrywanie gitary”