szymonkas
Doradca
Posty: 79
Rejestracja: 24-10-2007 01:08

23-02-2008 14:14

Już kiedyś prosiłem o przeklejenie. Zrobicie jak chcecie, ale myslę, że to ważne i często ludzie tego szukają.

[shadow=yellow][glow=yellow]Podział Pasma[/glow][/shadow]

Wiedząc jaki wpływ ma na dźwięk każde pasmo częstotliwości, masz do dyspozycji gotowy plan perfekcyjnego miksu. Jego perfekcja pojawi się wtedy kiedy będziesz w stanie dostrzec czego mu trzeba. Niezależnie od tego czy miksujesz czy też dokonujesz remastringu zmiana w danym paśmie pociągnie za sobą podobny skutek. Na początek bas:

20-50Hz

W tym obszarze ludzkie ucho nie słyszy zbyt dobrze. Dudnienie, które odczuwasz, a dobiega ona z oddalonej przecznicy to właśnie ten zakres częstotliwości. Problem jest dość prosty do usunięcia przy pomocy dowolnego korektora. Najlepiej jest zostawić to pasmo w spokoju, gdyż zbyt wiele energi w tym miejscu ściąga miks do niższego, słabiej brzmiącego poziomu.

63-80Hz

To jest pasmo środkowo-basowe. Można je podbić jeśli chcesz by uderzenie stopy miało większą siłę. Jest to również dobre pasmo, gdy chcesz by miks miał więcej ciepła, dół był masywniejszy, a wokal , gitary i saksofon nie rozmazane. Zbyt dużo energii w tym paśmie może powodować przesterowania w głośnikach i pozbawić miks przestrzeni dźwiękowej.

100-160Hz

Kiedy słyszysz jakieś rezonujące dudnienie z instrumentów perkusyjnych np. konga, to pasmo zazwyczaj należy obciąć. Lekkie podbicie w tym paśmie może również dodać ciepła do suchego miksu.

200-250Hz

Te częstotliwości są zazwyczaj przyczyną zbyt dużego dudnienia gitary akustycznej. Lekkie podbicie dodaje ciepła, zbyt dużo energii sprawia, że gitara basowa traci selektywność i robi się rozmazana.

315-400Hz

Kiedy ogólny miks robi się jałowy te częstotliwości zazwyczaj należy podciąć. To samo dotyczy indywidualnych ścieżek, zamiast podbijać średnie i wysokie tony obetnij najpierw ten zakres.

500-800Hz

Zbyt dużo energii w tym zakresie sprawia, że miks robi się twardy. Kiedy stopa brzmi jak uderzenie w karton stłum te częstotliwości. Masa przebojowych nagrań została zmiksowana z wyciętym zakresem tych częstotliwości.

1-2kHz

Te częstotliwości należy podbić, gdy chcesz poprawić wyrazistość bez zwiększania słyszalności głosek wybuchowych (p, b, t). Często lekkie podbicie w tym zakresie ciekawie przybliża brzmienie gitary elektrycznej. Jednak jeśli twój miks zaczyna brzmieć jak klaksony w samochodach to czas by obciąć ten zakres.

2,5-4kHz

Jest to strefa, w której ludzki słuch jest najbardziej wrażliwy. Oznacza to, że każda ścieżka która ma się przebić przez miks skorzysta z podbicia tych częstotliwości. Po drugie, zbyt dużo energii w tym zakresie zmęczy słuch i sprawi że miks będzie brzmiał mało atrakcyjnie. Kiedy miks wydaje Ci się zbyt ostry, sprawdź czy to pasmo częstotliwości zostało podbite na poszczególnych ścieżkach. Jest to często popełniany błąd przez młodych realizatorów. Generalnie jednak dużo lepiej jest obciąć częstotliwości rozmazujące miks niż podbijać te, które męczą słuch.

5-10kHz

Większość zgłosek wybuchowych pojawia się właśnie w tym paśmie. Aby uwypuklić na przykład sprężyny w werblu, stuknięcia przy uderzeniach w tom tomy i klan stopy należy podbić górną część tego pasma. Lekkie podbicie w tym paśmie daje strunom gitary akustycznej przyjemny, srebrzysty dźwięk. Jednak zbyt wiele energii w tym zakresie może sprawić, że miks zabrzmi zbyt agresywnie.

12,5-20kHz

To pasmo gdzie wszelkiego rodzaju szumy są najbardziej słyszalne. Często można tu zastosować filtr dolnoprzepustow, pod warunkiem, że nie są to ścieżki perkusyjne i nie mają zbyt wiele wysokich tonów. Lekkie podbicie w okolicach 18kHz daje miksowi wspaniały klimat lekkości. Ten zakres jest dużo bardziej pobłażliwy na podbicia niż niższe partie pasma. " W myśl zasad techniki realizacji dźwięku cały zakres częstotliwości akustycznych można podzielić również nieco inaczej na sześć części: 1) 16 - 60 Hz. Jest to zakres bardzo niskiego basu. Zawiera on dźwięki bardziej odczuwalne, niż słyszalne. Nadają one muzyce więcej mocy, nawet, jeśli występują niezbyt często. Za duże podbicie tego zakresu może spowodować głuche, rozmyte brzmienie i brak rzeczywistego basu na mniejszych głośnikach. Na ten zakres powinieneś szczególnie uważać, jeśli zajmujesz się nagłaśnianiem i jeśli nie chcesz dokonywać częstych napraw lub zakupów głośników niskotonowych. 2) 60 - 250 Hz. Zakres ten zawiera podstawowe dźwięki sekcji rytmicznej. Korygowanie tego pasma może zmienić równowagę muzyczną nagrania, spowodować brzmienie płaskie i suche, lub jędrne i mięsiste. Nadmierne podbicie tych częstotliwości może dać brzmienie dudniące. 3) 250 Hz - 2 kHz. Średnica, zawiera dźwięki harmoniczne niskiego rzędu (podstawowe) większości instrumentów muzycznych. Nadmierne podbicie tego pasma może dać brzmienie telefoniczne. Podbicie zakresu 500 Hz - 1 kHz daje brzmienie podobne do rogu, podbicie zakresu 1-2 kHz powoduje, że brzmienie staje się blaszane. Zbytnie uwypuklanie średnicy może spowodować zmęczenie słuchu. 4) 2 - 4 kHz. Górna średnica. Nieumiejętne operowanie korekcją w tym zakresie może zmniejszyć zrozumiałość mowy, powodując seplenienie i czyniąc takie zgłoski, jak m, b, w nierozpoznawalne. Za silne podbijanie tego zakresu, szczególnie w okolicy 3 kHz, może spowodować zmęczenie słuchu. Podcięcie 3 kHz w podkładzie instrumentalnym i niewielkie podbicie tej częstotliwości dla wokalu poprawia jego czytelność bez zwiększania głośności. Przy odwrotnym postępowaniu wokal może nadmiernie wtopić się w podkład. 5) 4 - 6 kHz. Prezencja. Ten zakres ma wpływ na jasność i wyrazistość głosu i instrumentów. Podbicie tego zakresu powoduje pozorne przybliżenie dźwięku do słuchacza. Podbicie o 6 dB zakresu wokół częstotliwości 5 kHz powoduje, że pozorny poziom natężenia dźwięku jest wyższy o ok. 3 dB. Podcięcie tego zakresu powoduje pozorne oddalenie dźwięku. 6) 6 - 16 kHz. Góra pasma. Ma ona wpływ na jasność i klarowność dźwięku. Za duże podbicie może spowodować syczenie wokalu. Opisany podział jest punktem wyjścia dla świadomego kształtowania ostatecznego brzmienia i będzie dla Ciebie pomocny nie tylko przy używaniu korektorów, lecz również przy doborze barwy instrumentów; dotyczy on też doboru i odpowiedniego stosowania mikrofonów.

[shadow=yellow][glow=yellow]Pasmo w podziale na instrumenty[/glow][/shadow]

Wszystkie instrumenty mają swoje charakterystyczne zakresy częstotliwości. Dla każdego z nich będzie więc istniała średnica, dół i góra - inne dla basu, inne dla wokalu, a jeszcze inne dla hi-hatu.

Bas

Atak instrumentu możesz zmieniać korygując pasmo 700 - 1000 Hz, dół wzmocnisz dodając 60 - 80 Hz, poszumy strun znajdziesz przy ok. 2.5 kHz. Metaliczne brzmienie basu uzyskasz przez podbicie zakresu powyżej 3 kHz.

Stopa

Atak mieści się tu w zakresie 2.5 - 4 kHz, dół przy 60 - 80 Hz. Możesz spróbować podciąć niską średnicę przy ok. 600 Hz.

Werbel

Praktycznie najlepiej brzmi liniowo (spróbuj!), korygując zakres ok. 4 kHz zmienisz słyszalność sprężyn, podbijając trochę 10 kHz wzmocnisz atak, pełnię uzyskasz regulując zakres 100 - 250 Hz.

Tomy

Atak występuje tu przy ok. 4 kHz, dół mieści się przy ok. 150 - 200 Hz (duży kocioł - nieco niżej), spróbuj podciąć zakres przy ok. 400 Hz.

Blachy

Góra, blask mieści przy 7.5 - 10 kHz, użyteczne jest podcięcie dołu i średnicy, poniżej 1 kHz. Podbicie 3 kHz może dać agresywną, jazgoczącą barwę.

Gitara elektryczna

Spróbuj nagrywać liniowo, jeśli brzmienie wyjściowe jest dobre. Podbicie zakresu powyżej 2.5 kHz rozjaśnia i pozornie przybliża instrument, pełnia brzmienia mieści się w zakresie ok. 250 Hz. Za duże podbicie zakresu w pobliżu 10 kHz w przypadku gitary przesterowanej może dać nieprzyjemne, bzyczące brzmienie.

Gitara akustyczna

Nad pełnią brzmienia zapanujesz regulując zakres 150 - 240 Hz, klarowność uzyskasz operując korekcją w paśmie 2.5 - 5 kHz. Bardzo jasne, selektywne brzmienie przy akordowym graniu kostką uzyskasz podbijając pasmo w okolicy 8 kHz.

Barwy syntetyczne

Pełnia brzmienia leży w zakresie 150 - 250 Hz, ostrość brzmienia uzyskasz podbijając zakres 7.5 - 10 kHz; zwróć baczną uwagę na najniższy zakres pasma akustycznego - może być konieczne włączenie filtru górnoprzepustowego HPF.

Głos

Prezencja leży tu w pobliżu 5 kHz; jeśli nadmiernie podbijesz zakres powyżej 7.5 kHz, możesz spowodować syczenie. Jeśli będziesz chciał uzyskać jasne brzmienie wokalu, może być niezbędny tzw. deeser, łagodzący głoski syczące (wspominałem już o tym urządzeniu w odcinku poświęconym procesorom dynamiki). Pełnię brzmienia możesz kontrolować w paśmie leżącym w okolicy 120 Hz Nie bój się eksperymentowania, pamiętając jednak o ograniczeniach i niekorzystnych zjawiskach. Pamiętaj również, że korekcja jest tylko uzupełnieniem procesu realizacji, a nie jedynym i najważniejszym środkiem wiodącym do celu, ponieważ nic nie jest w stanie zastąpić umiejętności dobrego instrumentalisty i markowego, dobrze przygotowanego instrumentu. Proces kreowania brzmienia składa się ponadto z wielu innych zabiegów, znacznie bardziej ważnych od korekcji. Jeśli twój mały domowy mikser ma proste korektory, to nie musisz się tym martwić, ponieważ najważniejsza jest pomysłowość i dobry, wrażliwy słuch. Na pewno znasz amerykańskie nagrania z lat pięćdziesiątych, kiedy mikrofony, miksery i magnetofony były znacznie gorszej, niż dzisiaj jakości. Niektóre z tych nagrań są do dziś niedoścignionym wzorem - próbuje się wręcz ponownie uzyskać takie właśnie brzmienia.

Jak się dowiedziałem podane za stroną: http://www.promusic.pl/
Ostatnio zmieniony 23-04-2008 12:11 przez szymonkas, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Prototyp Washburn Mercury Series o nazwie MG800
Prawdziwy Biały Kruk!

Awatar użytkownika
Zaworov
Stara Gwardia
Posty: 96
Rejestracja: 27-01-2007 13:16

23-02-2008 14:50

Ładnie, ładnie, Szymonkas. Przyklejam :)
ObrazekObrazek Obrazek
Anonimowa kopia strata + PoD + Admira Malaga

Awatar użytkownika
Nuno
Doradca
Posty: 4
Rejestracja: 01-01-2008 13:03

23-02-2008 19:02

Oooo i o taki przpis kucharski właśnie chodziło ;-)
http://www.myspace.com/nunopl

Awatar użytkownika
ozzibi
Posty: 147
Rejestracja: 26-01-2007 20:25

08-04-2008 23:39

Kurde, tego mi brakło przy Masterze. Piątka, Szymoniu, obiecuję, że będę się stosował.
Chyba mam mózg, ale nic o tym nie wiem...

szymonkas
Doradca
Posty: 79
Rejestracja: 24-10-2007 01:08

09-04-2008 08:30

Dostałem to od kumpla z reżyserii dźwięku. Jestem zdania, zę takimi rzeczami trzeba się dzielić. I pamiętajcie - nie bać się wycinania pasm...
Obrazek
Prototyp Washburn Mercury Series o nazwie MG800
Prawdziwy Biały Kruk!

Awatar użytkownika
zero.m
Posty: 1
Rejestracja: 21-04-2008 22:42

21-04-2008 23:26

Przydatne bardzo,będę sie tego trzymał następnym razem...może w końcu będzie sie dało posłuchać tego co nagram
pzdr
Squier Telecaster ; POD X3 Live ;Peavey Bandit 65

Awatar użytkownika
ciembor
Posty: 14
Rejestracja: 27-01-2007 13:29

22-04-2008 19:05

Gdzieś to już widziałem;). Jak stoisz z prawami autorskimi? :D:D:D
=== SPRZEDAM multiefekt BOSS ME-50 (szczegóły na pw) ===

Ohhh, but are you experienced?
Have you ever been experienced?

szymonkas
Doradca
Posty: 79
Rejestracja: 24-10-2007 01:08

22-04-2008 20:37

A gdzie to widziałeś z ciekawości? Napisałem, że dostałem od kumpla, który robi reżyserię dźwięku i było w formie pliku rtf. Prawa autorskie nie były na tym zaznaczone.
Obrazek
Prototyp Washburn Mercury Series o nazwie MG800
Prawdziwy Biały Kruk!

Awatar użytkownika
breital
Posty: 12
Rejestracja: 08-02-2007 07:27

22-04-2008 22:47

przydaloby sie cos wiecej o ustawieniu samej gitary ... :-/
Obrazek
Cort x-11

szymonkas
Doradca
Posty: 79
Rejestracja: 24-10-2007 01:08

22-04-2008 23:04

Do pewnych rzeczy trzeba dojść samemu na ucho. Zależy od wiosła pieca i mikrofonu. NIe ma tzw złotego ustawienia pod gitarkę.
Obrazek
Prototyp Washburn Mercury Series o nazwie MG800
Prawdziwy Biały Kruk!

Awatar użytkownika
ozzibi
Posty: 147
Rejestracja: 26-01-2007 20:25

23-04-2008 00:08

Oj, Breital, w każdej gitarze możesz ukręcić brzmienia tylko dla niej jednej właściwe. Ja w swoich mam np. dziwacznie polutowane układy i to już inaczej gada...
Chyba mam mózg, ale nic o tym nie wiem...

Awatar użytkownika
ciembor
Posty: 14
Rejestracja: 27-01-2007 13:29

23-04-2008 00:11

=== SPRZEDAM multiefekt BOSS ME-50 (szczegóły na pw) ===

Ohhh, but are you experienced?
Have you ever been experienced?

szymonkas
Doradca
Posty: 79
Rejestracja: 24-10-2007 01:08

23-04-2008 08:36

Ano widzisz:) Ale chyba nikt mi tego za złe nie ma. Nieświadomie...
Obrazek
Prototyp Washburn Mercury Series o nazwie MG800
Prawdziwy Biały Kruk!

Awatar użytkownika
ciembor
Posty: 14
Rejestracja: 27-01-2007 13:29

23-04-2008 11:20

Mi to lotto;). Tylko nie wiem czy autorom tez;).

Tutaj jest reszta artykułów (w jakiejś nowej szacie graficznej :/ )
http://www.promusic.pl/know-how/

Trzeba klikać w linki po lewej, nawigacja jest troche kiepsko zrobiona... ale da się do wszystkiego dojść;).
=== SPRZEDAM multiefekt BOSS ME-50 (szczegóły na pw) ===

Ohhh, but are you experienced?
Have you ever been experienced?

gansu22
Posty: 3
Rejestracja: 04-02-2020 16:44

06-02-2020 14:47

Jeżeli chodzi o podział pasma i obróbkę to w tym temacie polecam zainteresować się małym zestawieniem DARMOWYCH korektorów.

jakit
Lutnik
Posty: 767
Rejestracja: 03-06-2016 09:54

06-02-2020 15:09

Tak?
words fail
sʞɐǝds ɔᴉsnɯ

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 1786
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

06-02-2020 16:45

Eeee, kolejny spamer nabijający statystykę jakiejś mało popularnej strony... :-(
https://www.youtube.com/channel/UCROb21-pRhF5vp2j1Mp00UQ
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C, Blackstar ID:Core 20, JOYO Zombie, VOX MV-50 Clean
Mooer GE100, ZOOM G1 Four, ZOOM MS-50G, NUX AmpAcademy
HB SC-550, Gretsch 2210, HB ST-70RW, HB MR_Classic

jakit
Lutnik
Posty: 767
Rejestracja: 03-06-2016 09:54

06-02-2020 17:09

To chyba dobry marketing, bo jeszcze nie podał linku ani żadnych konkretnych vst :mrgreen:
Choć nie wiem czemu, mam wrażenie że chciał napisać coś sensownego ale my tego nie ogarneliśmy... Niestety autorze posta, nie jesteśmy jasnowidzami i nie domyślamy się o jakich konkretnie wtyczkach mówisz, ani co to wnosi do tematu sprzed prawie 12 lat.
words fail
sʞɐǝds ɔᴉsnɯ

gansu22
Posty: 3
Rejestracja: 04-02-2020 16:44

11-02-2020 13:12

Niestety link zostal usunięty przez moderatora dlatego tego nie widzicie... Bardzo chętnie się podzielę ale jeżeli znowu ma to zostać usunięte to chyba nie ma to sensu :-/

To jest idealny przykład dlaczego fora internetowe umierają, człowiek się chce czymś podzielić i zostaje sprowadzony do parteru...

jakit
Lutnik
Posty: 767
Rejestracja: 03-06-2016 09:54

11-02-2020 13:22

Hmm, nie widziałem linku, nie wiem w takim układzie czemu został usunięty...

A jeżeli chodzi o alternatywy dla forum, proszę bardzo :) https://discord.gg/RzwFW8d
words fail
sʞɐǝds ɔᴉsnɯ

Awatar użytkownika
6nt
Moderator
Posty: 2659
Rejestracja: 06-10-2015 09:38

11-02-2020 13:37

Patrzę na ten post... nie ma informacji o edycji, więc raczej nikt nic nie usuwał...
"When you are dead, you do not know that you are dead. All of the pain is felt by others. The same thing happens when you are stupid."

jakit
Lutnik
Posty: 767
Rejestracja: 03-06-2016 09:54

11-02-2020 13:39

jest, jpk 6.02 o godzinie 14:50 bez podania powodu
words fail
sʞɐǝds ɔᴉsnɯ

Awatar użytkownika
jpk
Moderator
Posty: 1786
Rejestracja: 18-07-2017 08:20

11-02-2020 14:01

Tak, przepraszam, może trochę mnie poniosło, ale mam jakąś wrodzoną alergię na spam.
Obiecuję, że się poprawię... :-)

P.S. Byłem przekonany, że wpisałem przyczynę, może cos poszło nie tak.
https://www.youtube.com/channel/UCROb21-pRhF5vp2j1Mp00UQ
https://soundcloud.com/user-701929647

Marshall CODE 25C, Blackstar ID:Core 20, JOYO Zombie, VOX MV-50 Clean
Mooer GE100, ZOOM G1 Four, ZOOM MS-50G, NUX AmpAcademy
HB SC-550, Gretsch 2210, HB ST-70RW, HB MR_Classic

Awatar użytkownika
6nt
Moderator
Posty: 2659
Rejestracja: 06-10-2015 09:38

11-02-2020 14:43

O, teraz ja też widzę. Ciekawe czemu wcześniej nie widziałem...

jpk, ty wredny człowieku! ;-)
"When you are dead, you do not know that you are dead. All of the pain is felt by others. The same thing happens when you are stupid."

gansu22
Posty: 3
Rejestracja: 04-02-2020 16:44

14-02-2020 11:16

Czy mogę dorzucić ten link od siebie, czy nie ma to już sensu :D ?

Awatar użytkownika
6nt
Moderator
Posty: 2659
Rejestracja: 06-10-2015 09:38

14-02-2020 11:33

Dajesz
"When you are dead, you do not know that you are dead. All of the pain is felt by others. The same thing happens when you are stupid."

Wróć do „Poradniki (teoria, nauka gry)”