JFru
Posty: 8
Rejestracja: 08-03-2014 11:56

12-07-2014 13:50

Zazwyczaj kiedy improwizuję to używam akordów ze skali (modalne, itd.), i się zastanawiam jak można użyć tego akordu VII stopnia czasami? I w ogóle niezbyt wiem jak stosować akordy spoza skali, wiem o modulacji itd., ale w praktyce lipa, a przydałoby się czasem trochę dysonansu.

Poza tym, jest taka progresja: E dur - C# moll - E dur - F dim - F# moll. Wyjaśni ktoś, jak to działa?

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

13-07-2014 22:05

E - C#m: E traktujemy jako V stopień A naturalnej durowej, a C#m jako III stopień A naturalnej durowej
C#m - E: oczywiście to samo
E - Fdim: E G# B to E, F Ab Cb to Fdim (bardziej powinno być E#dim, ale mniejsza o to, E# występuje w tonacji z sześcioma krzyżykami). G# enharmonicznie równe Ab, B enharmonicznie równe Cb (nie pomyliłem się, dźwięk Cb istnieje, występuje w tonacji z sześcioma bemolami), pomiędzy E i F jest jeden ton, czyli chromatyka.
Fdim - F#m: (także bardziej powinno być E#dim zamiast Fdim, ale również mniejsza o to). Fdim to VII stopień skali F# mollowej harmonicznej, a F#m to I stopień F# mollowej harmonicznej.
F#m - E: F#m to II stopień naturalnej durowej E, a E to I stopień naturalnej durowej E.

W przypadku Twojego pierwszego pytania to powinno Cię natchnąć:
https://www.youtube.com/watch?v=T2ppdgYApUI

Jeśli chodzi o akordy zmniejszone:
https://www.youtube.com/watch?v=G-wjuX5E4Ro
https://www.youtube.com/watch?v=qAjPbhFjfpE
Ostatnio zmieniony 27-09-2014 09:37 przez RiffingMan, łącznie zmieniany 1 raz.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

27-09-2014 01:19

@UP trzeba to aż tak komplikować? Nie można uznać akordu Fdim po prostu jako przejściowego pomiędzy I i II?

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

27-09-2014 09:40

Nie trzeba, w ujęciu chromatycznym jak najbardziej można postrzegać to jako przejściowy akord. Starałem się jednak wyprowadzić to diatonicznie, dlatego wyszło tak zawile.

Jeszcze przy okazji zauważyłem, że zrobiłem mały błąd, który właśnie poprawiłem. W trzeciej linijce było "E - F#m". Oczywiście powinno być "E - Fdim".
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Ranisz
Posty: 59
Rejestracja: 19-07-2012 08:29

01-10-2014 12:51

Strasznie zawile to rozpisałeś :)

E dur - C# moll - E dur - F dim - F# moll.

Jest to A naturalna durowa. Wszystkie akordy pasują oprócz F dim, który jest w zasadzie dominantą wtrąconą.
Istotne dźwięki to (B F) czyli tryton. Zamiast Fdim równie dobrze może to być G7, Db7, Bm7b5, Bdim, Ddim, G#dim, itp.. Na tej samej zasadzie.

Wróć do „Teoria muzyki”