BlackHawk
Posty: 7
Rejestracja: 18-07-2014 14:22

18-07-2014 14:51

Witam wszystkich, albowiem jest to mój pierwszy post na tym forum. :) Jakiś czas temu zmieniłem strojenie gitary o 3 tony w dół (C# standard), przystępuję teraz do samodzielnej nauki skal, akordów itp. i zastanawiam się nad tym czy potrzebna mi będzie znajomość dźwięków na gitarze w stroju C# standard. Mogę opanować pozycję skali w różnych tonacjach, ale zaczyna mnie zastanawiać, czy naprawdę jest mi potrzebna wiedza, gdzie znajduje się dany dźwięk i jak się nazywa. Z góry istnieje przeświadczenie, że to wiedza oczywista, którą każdy powinien znać, jednak wielu "profesjonalnych" gitarzystów posługuje się (chyba) tylko znajomością pozycji skali na gitarze, a także polega na własnym słuchu muzycznym niezależnie od tego czy gitara jest nastrojona do standard F# czy C. Ucząc się skal ogrywamy ją (przeważnie) od dźwięku od którego się zaczyna (pryma), mając już nieco większą wiedzę teoretyczną wie się gdzie (od tego dźwięku) znajduje się kwarta, kwinta itp. Cóż, teraz zastanawiam się czy porzucić żmudny proces uczenia się dźwięków od nowa, bądź posługiwać się utartym schematem dźwięków znanym z oklepanego E standard, bądź jeszcze inaczej porzucić rozumienie dźwięków jako literek dla znajomości pozycji na gitarze i posługiwaniu się własnym słuchem. Teoretycznie najbardziej odpowiada mi trzecia opcja tylko jak dogadam się kiedyś grając np. w duecie jeśli nie będę wiedział gdzie jest C? Co prawda pewnie ktoś odpisze, że sam powinienem sobie odpowiedzieć na to pytanie, ale wolę skorzystać z doświadczenia innych by podjąć możliwie najlepszą decyzję w dalszej nauce grania na gitarze. ;) Serdecznie dziękuję za pomoc i mam nadzieję, że nie sprawiłem problemów.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

18-07-2014 16:33

Ważne są tylko zależności, a literki są jedynie umowne. :) Jeśli mamy schemat naturalnej mollowej i zaczniemy go sobie grać od 5 progu struny E w stroju standardowym to zagramy skalę naturalną mollową. Jeśli nastroimy wszystkie struny o 3 półtony w dół, to wciąż zagramy schemat naturalnej mollowej. Tylko, że w pierwszym przypadku zagramy A naturalną mollową, a w drugim F# naturalną mollową. No to w takim razie, żeby w obniżonym stroju wrócić do A naturalnej mollowej wystarczy przesunąć schemat o 3 progi w prawo (gitara praworęczna) i problem z głowy.

Polecam poza tym poczytać o transpozycji.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”