Awatar użytkownika
NAVI95
Posty: 139
Rejestracja: 05-03-2013 19:36

27-03-2014 18:43

witam wiem że może ten temat był i jest na forum ale.. czy może mi ktoś wytłumaczyć (w jak najbardziej zrozumiały sposób) zasadę budowy pentatoniki molowej durowej i blusowej? z góry dziękuje
[url=http://recenzjegitar.pl/fender-telecaster-sunburst/]Obrazek[

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

27-03-2014 19:14

Pentatonika durowa to wspólne dźwięki skal jońskiej, lidyjskiej i miksolidyjskiej. Składa się z prymy czystej, sekundy wielkiej, tercji wielkiej, kwinty czystej i seksty wielkiej (1 2 3 5 6).

Pentatonika mollowa to wspólne dźwięki skal eolskiej, doryckiej i frygijskiej. Składa się z prymy czystej, tercji małej, kwarty czystej, kwinty czystej i septymy małej (1 b3 4 5 b7).

Cóż jeszcze można... Półtonami leci to tak:

Pentatonika durowa 2 2 3 2 (np. C - 2 - D - 2 - E - 3 - G - 2 - A)
Pentatonika mollowa 3 2 2 3 (np. A - 3 - C - 2 - D - 2 - E - 3 - G)

Tak samo zasada paralelności skal naturalnej durowej i naturalnej mollowej odnosi się do pentatonik. VI stopień skali naturalnej durowej (czyli od seksty wielkiej) to skala naturalna mollowa, która składa się z tych samych dźwięków co skala - matka. Z drugiej perspektywy. III stopień skali naturalnej mollowej (czyli od tercji małej) to skala naturalna durowa, która składa się z tych samych dźwięków co skala - matka. Tak samo pentatoniki. Od seksty wielkiej pentatoniki durowej rozpoczyna się paralelna pentatonika mollowa, a od tercji małej pentatoniki mollowej rozpoczyna się paralelna pentatonika durowa. Przykłady zarówno skal, jak i pentatonik: C-dur = A-moll, Gb-dur = Eb-moll, G-moll = Bb-dur. Dźwięki te same, ale zależności względem centrum tonalnego są inne. Zrozumienie tego zdania jest kluczem do zrozumienia paralelności skal i zagadnienia modalności.

Skala bluesowa to pentatonika mollowa wzbogacona o tryton. Pomiędzy kwartą czystą i kwintą czystą grany jest dźwięk przejściowy. W ogóle w bluesie jest... trochę inaczej. Odsyłam tutaj: http://gitarzysci.pl/jak-zostac-gitarzysta-bluesowym-t82830.html
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
NAVI95
Posty: 139
Rejestracja: 05-03-2013 19:36

27-03-2014 20:10

czyli ta durowa którą napisałeś to pentatonika c dur a druga a mol?
[url=http://recenzjegitar.pl/fender-telecaster-sunburst/]Obrazek[

Awatar użytkownika
NAVI95
Posty: 139
Rejestracja: 05-03-2013 19:36

27-03-2014 20:17

ok rozpisałeś mi schemat jak budowa ale z jakich dźwięku? tych co mamy 12? czy jak budujemy pentatonikę a moll to z gamy a moll?
[url=http://recenzjegitar.pl/fender-telecaster-sunburst/]Obrazek[

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

27-03-2014 20:43

Tak, rozpisałem pentatonikę durową C i pentatonikę mollową A.

Dźwięk początkowy można sobie wziąć jaki się chce, każdy z dwunastu dostępnych, a następnie lecieć wg schematu. Podałem dwa schematy, pierwszy to interwały w skali, a drugi odległości pomiędzy poszczególnymi składowymi. Można oczywiście sobie z gamy zrobić pentatonikę. Pentatonika durowa to nic innego jak gama durowa, z której pozbyliśmy się kwarty czystej i septymy wielkiej. Pentatonika mollowa to nic innego jak gama mollowa, z której pozbyliśmy się sekundy wielkiej i seksty małej. Na przykład z gamy C-dur pentatonika durowa C: C D E (F wywalamy) G A (B wywalamy). Z gamy A-moll pentatonika mollowa A: A (B wywalamy) C D E (F wywalamy) G.

Jeszcze jedną rzecz można zauważyć. Pentatonika to nic innego jak skala naturalna durowa, bądź naturalna mollowa, z której wywalamy dźwięki, które pomiędzy sobą tworzą tryton. W powyższych przykładach wywaliliśmy dźwięki F i B, bo pomiędzy nimi jest tryton. Inny przykład, G naturalna durowa: G A B C D E F#. Wywalamy C i F#, bo pomiędzy nimi jest tryton, powstaje G pentatoniczna durowa. C naturalna mollowa: C D Eb F G Ab Bb. Wywalamy D i Ab, bo pomiędzy nimi jest tryton, powstaje C pentatoniczna mollowa.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

30-03-2014 01:26

Pentatonika to 5 dźwięków...

np.

molowa a: A - C - D - E - G

durowa A: A - B* - C# - E - F#

budowa interwałami:

molowa: pryma, tercja mała, kwarta czysta, kwinta czysta, septyma mała
durowa: pryma, sekunda wielka, tercja wielka, kwinta czysta, seksta wielka

budowa półtonami:

molowa: 3, 2, 2, 3
durowa: 2, 2, 3 , 2

budowa tonami:

molowa: 1,5 - 1 - 1 - 1,5
durowa: 1 - 1 - 1,5 - 1

B* = skandynawskie H

jeden półton = odległość jednego progu
ton = dwa półtony = odległość dwóch progów

ponadto:

- dźwięki stroju gitary rozmieszczone na gryfie utworzą pozycje pentatoniki molowej e = durowej G

- II pozycja pentatoniki molowej = I pozycja pentatoniki durowej (równoległej)

- zagranie kolejno 4 dźwięków w odległości kwinty czystej daje pentatonikę durową

- pentatonika durowa = gama durowa z której wyrzucono 4 i 7 dźwięk...

Jak się nauczysz i który sposób będzie dla ciebie the best..nie wiem.

Powodzenia.

Znajdziesz na ten temat materiały wideo na www.e-kamerton.pl (wymaga, podobnie jak to forum - bezpłatnej rejestracji, materiały są free, zapraszam).
W razie pytań - pisz na priv.

Wróć do „Teoria muzyki”