Dareios pisze:Mix to jest bardzo ważna i nieco skomplikowana sprawa. Nie wystarczy rozpierdzielić ślady w panoramie. Trzeba poustawiać ich głośność, ale tak żeby nie przeładować sumy mixu. Suma mixu też ma pewną pojemność która się po jakimś czasie kończy nawet jeżeli poszczególne ślady są poniżej 0db.
Pamiętać także należy że korekcja może przeładować sumę. Jeżeli podbijasz jakieś częstotliwości to znaczy że są one głośniejsze więc dokładasz sygnału na sumę. Może się zdarzyć tak że mix wykonasz poprawnie poniżej granicy clippingu, a podczas masteringu podbijesz np wysokie częstotliwości i to w rezultacie będzie skutkować przesterowaniem.
W mixie ważna jest też korekcja tak aby robić miejsce innym instrumentom tak aby każdy z nich był klarowny. Np zdejmujesz gitarom nieco dolnych częstotliwości bo to jest miejsce dla basu. Jeżeli stopa idzie równo z basem też warto pogrzebać w częstotliwościach tak aby współbrzmiały a nie zasłaniały się wzajemnie. Zdejmujesz więc np dół na stopie tak aby został wyraźny klik, ale zostawiasz w basie.
A co do kompresji o której mi pisałeś w PM to też trzeba ją odpowiednio zastosować. Szczególnie ważne są attack i release.
Musiałbyś mi to wszystko na żywo pokazać żebym zakumał, bo inaczej nie ogarnę ;p Korzystam z pod farma... i jakie brzmienie uzyskuje na nim, takie też mam nagranie... nie obcinam dołów czy nie dodaje góry...bo nie wiem jak :) ale fajnie byłoby się tego nauczyć ;p jak będę miał wolną chwilę to poszperam w necie. Na razie muszę gniazdo w gitarze wymienić, bo się popsuło;p