Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

28-03-2013 15:39

Witam!

O ile skalę durową harmoniczną, o której mówi się nota bene dość mało nie można uznać za modus żadnej z szerzej znanych skal - "matek" (naturalnej durowej, mollowej harmonicznej, mollowej melodycznej), ponieważ zawiera wszystkie interwały skali naturalnej durowej oprócz seksty małej. Taki układ interwałów nie wynika z żadnego modusu trzech wyżej wymienionych skal, dlatego tę skalę można nazwać "matką" na tych samych zasadach co jej 3 bardziej znane "siostry".

Prawdą jest, że skala durowa miękka posiada interwały 1 2 3 4 5 b6 b7. Prawdą jest także, że miksolidyjska -13 (piąty modus skali mollowej melodycznej) posiada dokładnie te same interwały. W takim razie po co stosuje się rozgraniczenie na te dwie nazwy, z których jedna sugeruje, że skala jest produktem alteracji dwóch składników naturalnej skali durowej, a druga wskazuje na to, że skala jest modusem jednej ze skal - "matek"? Czemu ta skala ma nazwę durowa miękka jakby sama była "matką" swoich modusów mimo to, że jej czwarty stopień (odpowiadający interwałom skali melodycznej mollowej) jest bardziej stabilny od pierwszego stopnia nazwanego skalą durową miękką? Pomijając oczywisty fakt, modusy skali durowej miękkiej wyglądają identycznie jak modusy skali mollowej melodycznej. Jedyna różnica jest taka, że zaczynają się od inaczej ponumerowanych stopni.

Mi się wydaje, że sama nazwa "durowa miękka" jest takim samym nonsensem jak nazwanie czarnego klawisza literą B. Prosiłbym jednak o odpowiedzi na moje pytania, bo mogę się mylić.
Ostatnio zmieniony 31-03-2013 11:50 przez RiffingMan, łącznie zmieniany 1 raz.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

30-03-2013 18:36

RiffingMan pisze:Witam!

Prawdą jest, że skala durowa miękka posiada interwały 1 2 3 4 5 b6 b7. Prawdą jest także, że miksolidyjska -13 (piąty modus skali mollowej harmonicznej) posiada dokładnie te same interwały.


Jeżeli np. C-dur miękka ma dźwięki: C,D,E,F,G,As,B,(C), a c-moll harmoniczna zaczynając od piątego dźwięku: G,As,H,C,D,Es,F,(G), to nie mają one tych samych interwałów - już sam początek się nie zgadza.

RiffingMan pisze: W takim razie po co stosuje się rozgraniczenie na te dwie nazwy


Ta skala miękka durowa to pewna odmiana zwykłej gamy durowej. Miękka dlatego bo nie ma dźwięku prowadzącego i dlatego nie stwarza takiego napięcia jak w zwykłej gamie durowej oraz ma inną strukturę interwałową - trochę ma inny charakter i można inne akordy zbudować ( mamy dwa inne dźwięki). Natomiast skala mollowa harmoniczna ( i jej modusy) to już zupełnie co innego.

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

30-03-2013 20:46

Tak gwoli ścisłości to miksolidyjska 13 nie jest przypadkiem siódmym modusem skali mollowej harmonicznej?
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

31-03-2013 11:47

Miksolidyjska -13 nie jest siódmy stopniem skali mollowej harmonicznej tylko 5 mollowej melodycznej. Na siódmym stopniu powstaje harmoniczna zmniejszona.

Icys, masz rację. Pomyliłem mollową melodyczną z mollową harmoniczną.

Zapomnijmy o harmonicznej, zajmijmy się modusami melodycznej. ;)

Dobrze, w skali durowej miękkiej obniżamy stopień 6 i 7. Weźmy od C.

C D E F G Ab Bb

Teraz zbudujmy mollową melodyczną od F.

F G Ab Bb C D E

Teraz weźmy jej 5 stopień.

C D E F G Ab Bb

I powstała nam miksolidyjska -13. Identyczna jak durowa miękka.

Poprawię mój poprzedni post, dzięki Icys, zwróciłeś uwagę na mój błąd. Tym razem już mam pewność co do tego, że miksolidyjska -13 i durowa miękka mają identyczne interwały. Teraz pozostaje znów kwestia bezsensu samej nazwy durowa miękka. Może ktoś się na ten temat jeszcze wypowie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

31-03-2013 18:42

RiffingMan pisze:Tym razem już mam pewność co do tego, że miksolidyjska -13 i durowa miękka mają identyczne interwały. Teraz pozostaje znów kwestia bezsensu samej nazwy durowa miękka


Trochę za dużo kręcenia z tymi skalami. Ja bym to widział raczej prościej. Ta skala miękka może spokojnie zastąpić tą skalę durową zwykłą. W tej skali ( np. w C miękkiej) mamy jakby taki zwrot kończący na dźwiękach B,As,G - dość mocno G jest zaznaczone i spokojnie można na G zakończyć utwór ( na kwincie toniki). Patrząc na samą skalę mamy tutaj zupełnie inne akordy:

C, D0, E0, Fmi, Gmi, Ab+, B, - łącząc w różny sposób te akordy dość mocno odchodzimy od systemu dur-moll, ale można sobie trochę poeksperymentować i poukładać je w jakiś sposób.

Natomiast ja bym raczej tę skale jeśli już widział w końcowym fragmencie. Na przykład najpierw gramy w C-dur normalnym a potem przejść na tą miekką. Najpierw akordy ze zwykłej durowej np. C, Ami, Emi, F , a potem dać jakieś z tamtej skali miękkiej np. B, Gmi, Fmi i C, i w ten sposób tonika nie jest taka oczywista i nawet nie mamy typowej dominanty G z dzwiękiem prowadzącym. Także można sobie trochę pokombinować z tymi akordami.

A jeszcze innym rozwiązaniem, może być również użycie jej na końcu, ale damy normalnie akord G-dur dominanty (albo Fmi, B, lub inne które będą pasować), a na nim dać te dźwięki B,As i G ( a na dźwięku G już jest akord C i można tak zakończyć utwór) i to jest zdecydowanie najczęściej wykorzystywane z użycia tej skali, czyli normalnie gramy akordy z C-dur, ale z tą różnicą że możemy wykorzystać np. pochód dźwięków B,AS,G np. w zakończeniu : - )

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

31-03-2013 21:37

Dzięki za pomoc, już wiem o co chodzi. ;) Skala miksolidyjska -13 może być rozumiana jako modus mollowej melodycznej. Równie dobrze być durową miękką, czyli na tej samej zasadzie możliwym dopełnieniem eolskiego molla przez moll melodyczny jak jońskiego dura przez durową miękką właśnie.

Wiele utworów korzysta równocześnie ze skali eolskiej wsadzając septymę wielką z molla harmonicznego, na tej samej zasadzie mogę wsadzić sekstę małą i septymę małą do jońskiej, korzystając z dura miękkiego. Myślę, że o to właśnie mi chodziło. :)
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

icys99
Posty: 29
Rejestracja: 03-09-2011 12:48

31-03-2013 22:35

RiffingMan pisze:Dzięki za pomoc, już wiem o co chodzi. ;)
Wiele utworów korzysta równocześnie ze skali eolskiej wsadzając septymę wielką z molla harmonicznego, na tej samej zasadzie mogę wsadzić sekstę małą i septymę małą do jońskiej, korzystając z dura miękkiego.


Można wszystko, łamać zasady i wprowadzać swoje, ma być po prostu pewien smak : - )

Wróć do „Teoria muzyki”