Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

30-12-2012 15:15

Zmotywowany ostatnio rozwijanym wątkiem o pentatonice, który pokazał że niektórzy mają wielki problem ze zrozumieniem i nauczeniem się skali pentatonicznej, pomyślałem że może warto zrobić jakiś przejrzysty schemat, który pomoże opornym zrozumieć czym jest pentatonika, jak się ją buduje na gryfie i jak ją zagrać w różnych tonacjach.

Siadłem więc do programu graficznego i narysowałem schemat. W tym konkretnym przypadku rozpisałem pentatonikę moll, ale odnosi się to również do dur. W jaki sposób się odnosi - o tym na końcu.

Na górze jest pentatonika A-moll. Tę tonację rozpisałem na całej długości gryfu, żeby pokazać w jaki sposób superpozycje pentatoniki się zapętlają. Następne tonacje są ograniczone tylko do pięciu podstawowych superpozycji, żeby jedynie zrozumieć że bez względu na tonację ich schemat jest taki sam, zmienia się tylko jego położenie na gryfie. Dlatego w schemacie pięć superpozycji jest dokładnie jedna pod drugą, a przesunąłem jedynie diagram gryfu, żeby to podkreślić.

Obrazek
Wersja w pełnej rozdzielczości wyświetla się po kliknięciu na powyższą miniaturę

Jeśli chodzi o pentatonikę durową, to... guess what... składa się z dokładnie takich samych superpozycji (UWAGA! mówię tutaj o samych schematach superpozycji). Jedyna różnica jest taka, że zmienia się ich kolejność. Stosując numerację superpozycji mollowych wygląda to tak:
MOLL - 1,2,3,4,5
DUR - 2,3,4,5,1

Czyli jeśli od V progu zagramy pierwszą superpozycję, to będzie to pentatonika A-moll. Jeśli od tego samego progu zagramy drugą superpozycję, to wyjdzie nam pentatonika A-dur.

-----------------------------------------------------

A przy okazji przydatna informacja, którą być może bardziej spostrzegawczy sami zauważą. Skale muzyczne łączą się w pary "dur-moll", które są ekwiwalentami (składają się z tych samych tonów). Tak jest na przykład w przypadku A-moll i C-dur. Z pozostałymi tonacjami jest dokładnie to samo.

Jako, że temat dotyczy pentatoniki, skupmy się na samej pentatonice (choć oczywiście to łączenie się w pary dur-moll dotyczy wszystkich skal). Jeśli spojrzycie na powyższy schemat i przyjrzycie się pentatonice G-moll, to okaże się, że zawiera dokładnie te samy tony co pentatonika A#-dur*. Pentatonika B-moll* to ekwiwalent pentatoniki D-dur itd.

Oznacza to, że mając ogarniętą (na początek) pentatonikę A-moll, możemy solować przy pomocy dokładnie tych samych schematów zarówno pod podkład w A-moll, jak również pod podkład w C-dur. Tyle, że oczywiście należy akcentować na inne tony.

Mam nadzieję, że wszystko jest zrozumiałe.

*) Jako, że stosuję amerykańską nomenklaturę, użyłem określeń B-moll i A#-dur. Dla tych, którzy używają nomenklatury europejskiej, będą to odpowiednio H-moll i Ais-dur.
Ostatnio zmieniony 25-01-2013 08:31 przez kavoo, łącznie zmieniany 5 razy.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

epiman96
Posty: 519
Rejestracja: 02-04-2011 14:33

30-12-2012 15:20

Dodam, że warto wiedzieć (widzieć) gdzie znajduje sie tzw. root note, czyli np. jak wyżej w pentatonice Amoll każdy dźwięk A, to pomaga w orientacji w schemacie.
Jeśli umiemy pentatonike warto też znać jest bluesowe rozwinięcie, ktore ją czyniał prostym narzędziem do "solowania" bluesowego.

Tak w ogóle, moze warto przeniesc temat do działu teoria muzyki.
Squier by Fender Classic Vibe 50`s Stratocaster | Epiphone AJ 100 VS | Kustom KG112 FX
Lubujcie http://www.facebook.com/pages/John-Frus ... 87?fref=ts

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

30-12-2012 15:23

epiman96 pisze:Dodam, że warto wiedzieć (widzieć) gdzie znajduje sie tzw. root note, czyli np. jak wyżej w pentatonice Amoll każdy dźwięk A, to pomaga w orientacji w schemacie.

Toniki są zaznaczone w schemacie na czerwono. A przy okazji zaraz poprawię obrazek, bo jak powiedziałeś o root notes, to zauważyłem że walnąłem się w jednym miejscu ;-)
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

graGitara
Posty: 15
Rejestracja: 24-07-2012 22:16

03-01-2013 17:04

Bardzo dobra pomoc naukowa. Niedługo dzięki temu schematowi będę ogarniał wszystkie kształty pentatoniki. Dzięki za to.

Necronomicon93
Posty: 17
Rejestracja: 26-04-2012 11:01

03-01-2013 23:32

Poradnik świetny, ale znając życie wiele osób zacznie się pytać co to w ogóle jest "ta pentatonika" Możesz także napisać to w jakiś chłopski sposób, coby tyle pytań nie było :)
Obrazek

Awatar użytkownika
margasik
Posty: 223
Rejestracja: 17-10-2012 15:03

04-01-2013 13:14

przecież powszechnie wiadomo że Pentatonika to zespół hip-hopowy założony jeszcze w ubiegłym tysiącleciu :)

BTW ten Twój schemacik Autorze jest czymś czego szukałem od jakiegoś czasu :) Dzienks
[/url] Obrazek Obrazek
Marris JC-220M /Samick AV3 custom /Jay Turser JT300/ Gibson SGJ 2014/ Laney TF 200/ Vox Stomplab 2G

Awatar użytkownika
piniasty
Doradca
Posty: 597
Rejestracja: 29-01-2010 09:00

04-01-2013 13:40

Bardzo dobrze i prosto napisane. No teraz chyba każdy zrozumie :)

Awatar użytkownika
Dale Cooper
Posty: 996
Rejestracja: 31-10-2008 10:16

04-01-2013 15:13

Dzięki ziom, może w końcu po 11 latach się nauczę :D:D:D

Spart123a
Posty: 46
Rejestracja: 12-11-2011 21:19

05-01-2013 18:47

Dzięki, prawie wszystko ogarniam, tylko nie wiem o co chodzi z tym akcentowaniem dźwięku tonicznego... :/
Pewnie jakiś banał, jak zawsze.
ObrazekObrazek

.....Mayones KZ............Fender Frontman 25R....

Awatar użytkownika
jechanek
Posty: 118
Rejestracja: 13-09-2011 12:40

05-01-2013 19:14

Świetny poradnik ;)
Obrazek
| Epiphone Les Paul Custom KOREA | Squier Stratocaster | Dowina GAC555 |
| Fender Mustang II

Awatar użytkownika
chwalimir
Posty: 290
Rejestracja: 10-06-2010 12:17

05-01-2013 19:22

Może w końcu to ogarnę ;p Przypiąć temat.
Obrazek
Marshall Valvestate 8040 + Epiphone LP 100 VS + Joyo US Dream + DOD 250 Overdrive DIY + Pro Co RAT Distortion DIY + Vintage Delay 400 + Koda chorus kd-22 + Kirkland 215021 + Defil + stara gitara ,,nołnejm''

Awatar użytkownika
effect15
Posty: 77
Rejestracja: 23-12-2012 22:50

05-01-2013 23:32

Dobra robota! Teraz tylko wydrukować i powiesić na ścianie :))
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

06-01-2013 02:37

To jeszcze może dorzucę jeden diagram ułatwiający życie mniej spostrzegawczym ;-)

Superpozycje pentatoniki mają części wspólne. Tam, gdzie się kończy jedna superpozycja, jednocześnie zaczyna się druga. Więc jeśli już się zakoduje sobie w głowie na przykład schemat pierwszej superpozycji, to od razu ma się w głowie połowę schematu drugiej superpozycji.

Poniżej zaznaczone części wspólne superpozycji pentatoniki A-moll:

Obrazek
Wersja w pełnej rozdzielczości wyświetla się po kliknięciu na powyższą miniaturę
Ostatnio zmieniony 15-01-2013 09:04 przez kavoo, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
Guzbi
Posty: 238
Rejestracja: 07-07-2008 08:56

08-01-2013 11:07

Super poradnik, przejrzyście wytłumaczone. Można by to przykleić :P
"Szła drogą kura i powiedziała mi: kokokokokoko"

Lardux
Posty: 26
Rejestracja: 04-03-2011 18:36

08-01-2013 11:48

Pierwszy schemat szlak trafil :/

Awatar użytkownika
effect15
Posty: 77
Rejestracja: 23-12-2012 22:50

08-01-2013 12:43

@Lardux

Jeśli potrzebujesz obrazku to łap.

Link - http://www.bankfotek.pl/view/1393203

OCZYWIŚCIE SCHEMAT WYKONANY PRZEZ KAVOO!! JA TO TYLKO WRZUCIŁEM BO ZGASŁO :) NIE MIEJ MI TEGO ZA ZŁE :)
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

08-01-2013 12:47

Nie mam pojęcia czemu się coś zesrało z tym jpegiem, w moim koncie na imageshack wśród uploadów go widać, ale się nie wyświetla.

Wrzuciłem jeszcze raz w każdym bądź razie.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

covi3
Posty: 74
Rejestracja: 30-12-2012 13:08

09-01-2013 11:38

Wszystko ok tylko... Nie rozumiem tego schematu, niewiem co mam grać to co jest na czerwono czy jak?
VGS Eruption Select
Marshall MG 100 HDFX
Boss GT 100

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

09-01-2013 11:57

Zanim zaczniesz grać, proponuję poczytać wątek. A w szczególności zwrócić uwagę na to:

kavoo pisze:Toniki są zaznaczone w schemacie na czerwono.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
Buventol
Posty: 25
Rejestracja: 22-10-2012 20:24

11-01-2013 23:40

Spart123a pisze:Dzięki, prawie wszystko ogarniam, tylko nie wiem o co chodzi z tym akcentowaniem dźwięku tonicznego... :/
Pewnie jakiś banał, jak zawsze.



Nie jestem pewny ale to chyba chodzi o to ze jeśli masz akompaniament np akordu C-dur to najlepiej improwizować w dźwiękach z których ten akord się składa czyli w tym wypadku C E G. Po prostu niektóre dźwięki brzmią na tle akordu lepiej niż inne. Jeśli nie mam racji proszę o poprawienie ;)
ObrazekObrazek
Gitara elektryczna: Vintage V100 AW
Wzmacniacz: Vox AD50VT

RaQ23
Posty: 3
Rejestracja: 12-01-2013 20:46

12-01-2013 21:36

No dobrze, pozycje pozycjami, ale jaką skalę wybierać w zależności od zmiany akordów w granym podkładzie?
Obrazek

2Fast
Posty: 15
Rejestracja: 07-07-2012 17:33

12-01-2013 22:35

Myślę że można to zrozumieć tak: załóżmy, że masz podkład składający się z trzech akordów - np. a, d, g(wybrałem molowe).
No i teraz wybierasz sobie dźwięki z tych trzech pentatonik i grasz je w odpowiednich momentach, ładnie się to wtedy wpasuje :) Pamiętaj, żeby korzystać z więcej niż jednej superpozycji, a jeżeli jeszcze tego nie znasz to naucz się tworzenia standardowych gam i pentatonik ze skali chromatycznej (czyli a b h c c# d d# e f f# g g# a₁ itd.). Po wyrzuceniu określonych dźwięków masz to podane na talerzu i nie musisz siadać do komputera, żeby sprawdzić :)
jeśli się mylę, to proszę żeby mnie ktoś poprawił :)

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

12-01-2013 22:38

Możesz grać cały czas pentatonikę tonacji. Ewentualnie na przykład pentatonikę akordu (tzn. od litery akordu) lub skalę, która zawiera dźwięki akordu. Tu się musisz wysilić i znaleźć odpowiednią.

Tylko myślę, że lepiej na początek sobie tak życia nie utrudniać i zostać w jednej skali.

RaQ23
Posty: 3
Rejestracja: 12-01-2013 20:46

12-01-2013 22:50

Dzięki za porady. Czyli na dobrą sprawę wychodzi na to, że przy zmianie akordu najlepszym wyjściem jest wejście w pentantonikę o charakterystycznym dźwięku dla podkładu niż kombinowanie, która skala posiada wspólne dźwięki dla tych wszystkich akordów. Wydaje mi się, że ta metoda będzie dobra.
Obrazek

Awatar użytkownika
miklej
Posty: 872
Rejestracja: 27-11-2011 18:25

12-01-2013 23:04

Kolega gra akord A-moll w 4/4, ja wchodzę z pentatoniką A-moll z tym charakterystycznym dźwiękiem tj. 3 struna 2nd próg?? Później jak dalej mam postąpić jak zacznę od tamtego dźwięku :o
Peace \m/

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

12-01-2013 23:22

Jezu człowieku, no przepraszam, ale nikt Ci nie będzie dźwięków dyktował w twojej własnej solówce. Odpal podkład i ćwicz. Nie ma innej opcji.

Awatar użytkownika
miklej
Posty: 872
Rejestracja: 27-11-2011 18:25

12-01-2013 23:45

No dobra miej więcej kapuję. :D
Edit* Znalazłem fajny podkład, melodia sama już mi się układa w głowię xD tylko teraz przełożyć to na dechę ;)
http://www.youtube.com/watch?v=8_VQ4K0h79M
Peace \m/

Awatar użytkownika
Paradise
Posty: 197
Rejestracja: 14-01-2012 17:07

13-01-2013 00:28

No to graj pan.

Co do tego jakiej skali używać. Polecam zapoznać się z czymś takim jak skale modalne, no ale najpierw lepiej porządnie ogarnijcie pentatonikę.
Pentatoniką durową można ogrywać niemal dowolne akordy durowe, a pentatoniką molową dowolne akordy molowe. Wychodzi na to, że jak macie w podkładzie C-Dur to gracie pentatonikę C-Dur, jak macie D-moll, to gracie D-moll itd., ale nie brzmi głupio jak gracie po prostu cały czas C-Dur, bo jesteście cały czas w tej tonacji.

Awatar użytkownika
xander
Posty: 14
Rejestracja: 28-12-2012 01:16

14-01-2013 19:14

grocholik pisze:No dobra miej więcej kapuję. :D
Edit* Znalazłem fajny podkład, melodia sama już mi się układa w głowię xD tylko teraz przełożyć to na dechę ;)
http://www.youtube.com/watch?v=8_VQ4K0h79M



no podklad jak na poczatek fajny wiec decha w dlon i do roboty a nie na forum pisac ;)
ObrazekObrazek

Epiphone Riviera Custom P93 BRLE Ibanez JS 100 Line 6 Spider IV 15 Line6 Floor Pod Plus

Awatar użytkownika
piniasty
Doradca
Posty: 597
Rejestracja: 29-01-2010 09:00

15-01-2013 08:42

Lardux pisze:Pierwszy schemat szlak trafil :/


Wpadnij do mnie to ci wszystko wyłożę na miejscu z przykladami :D

Wróć do „Poradniki (teoria, nauka gry)”