Mam parę wątpliwości które powstały przy przemierzaniu odmętów wikipedii, for i poradników w poszukiwaniu takich zagadnień jak tonacja, triada harmoniczna, dominanta itp itp
Pytania te zadaję w kontekście tworzenia własnego utworu.
1. Wiem już skąd wiadomo jakie akordy są w jakiej tonacji. Wynika to z kolejnych dźwięków skali(gamy?) na których oparta jest ta tonacja. Czyli np dla tonacji A moll będą to: A H C D E F G. Tylko skąd mam wiedzieć które akordy mają być molowe, które durowe a które zmniejszone? Skąd to się bierze że np w C dur IV stopnień jest durowy a np II molowy?
2. Wychodzę z założenia że przy komponowaniu utworu wybieramy sobie tonację, następnie wszelkie riffy i melodie układamy na jednej wybranej skali odpowiadającej tejże tonacji. (co IMHO jest trochę ograniczające) Tymczasem non stop spotykam się z przykładami w muzyce kiedy poszczególne dźwięki riffów nieustannie wychodzą poza skalę a to dalej dobrze brzmi.
3. Do czego w praktyce przydaje nam się koło kwintowe?
4. Tutaj przykład rzeczywisty. Mam utwór w C-durze ułożony na jońskiej C. Potem przychodzi czas na solo i progresja ułożonego przeze mnie podkładu przedstawia się następująco : powerchordy E E F A (pasuje do skali). I tutaj pytanie. Czy solówka powinna być zagrana na skali jońskiej C (chociaż sam podkład tego dźwięku nie zawiera) czy też po kolei np pentatonikami do podkładu tzn pierwszy takt gram na pentatonice E drugi też trzeci na F i tak dalej ?
5. Ciągle słysze o trzech stopniach tonacji : tonice, subdominancie i dominancie. Dlaczego są takie ważne, jaką mają funkcję?
Bardzo możliwe że w między czasie przyjdzie mi jeszcze coś do głowy.