Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

19-08-2012 19:52

Witam!

Otóż mam wątpliwość dotyczącą skal modalnych. Wiem, że akord zbudowany na pierwszym stopniu gamy durowej ogrywa skala jońska, na drugim dorycka itd., wszystkie skale modalne znam. Tylko nie mogę zrozumieć jednego. Czemu na anglojęzycznej Wikipedii napisane jest, że w skali miksolidyjskiej jest np. "Sweet Home Alabama" i wiele innych utworów?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mixolydian_mode#Notable_music_in_Mixolydian_mode

Nie wiem czy dobrze to wszystko rozumiem, ale wg mnie to poszczególne akordy ze względu na ich stopień ogrywa się daną skalą modalną, np. miksolidyjska służy do akordu zbudowanego na piątym stopniu naturalnej skali durowej i nie można nazwać, że cały utwór, który posiada jakąś tam progresję akordów należy wyłącznie do skali miksolidyjskiej. Zapewne się mylę, więc proszę o pomoc w zrozumieniu tej kwestii.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

19-08-2012 22:36

Człowieeku. A skąd będziesz wiedział że dany utwór jest zbudowany na piątym stopniu skali durowej skoro będzie zagrany jako pierwszy i ostatni ( bo powiedzmy będzie piosenka na jednym akordzie ). To nie jest tak jak myslisz po prostu. Na ogranie akordu durowego istnieje według tego standardowego systemu modalnego 3 sposoby - skalą jońską, lidyjską i miksolidyjską. Jakieś pytania?
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

20-08-2012 08:26

No dobra, weźmy "Sweet Home Alabama". Progresja akordów D, C, G. Zaczyna się od akordu D zbudowanego na piątym stopniu gamy G-dur, który można ograć skalą D miksolidyjską, później C zbudowane na czwartym stopniu można ograć C lidyjską, która ma dokładnie te same dźwięki, tylko ich rola w skali się zmienia i analogicznie G zbudowane na pierwszym stopniu można ograć tymi samymi dźwiękami, które zawierają się w skali G jońskiej.
No i jeszcze w "Sweet Home Alabama" akord D pełni rolę dominanty, akord C pełni rolę subdominanty, a akord G pełni rolę toniki, gdyby to było nieprawdą, proszę mnie poprawić.

Wiem, że standardowy system modalny przewiduje trzy sposoby na ogranie durowych akordów, weźmy na przykład akord C. Jeśli ogramy go skalą jońską znajdziemy się w tonacji C-dur, jeśli skalą lidyjską znajdziemy się w tonacji G-dur, a jeśli miksolidyjską to znajdziemy się w tonacji F-dur. Więc jak znajdę się w tonacji F-dur to do ogrania akordu C, wybierając spośród wyłącznie skal modalnych muszę wybrać miksolidyjską, a gdy pojawi się akord np. Gm to nie mogę go ograć eolską czy frygijską, bo mi się tak przywidziało, tylko muszę wybrać odpowiednią w tej tonacji dla danego akordu skalę, w tym przypadku dorycką.

Pierwsze pytanie uzupełniające: mam rozumieć, że jeśli pierwszy akord w utworze może być lub jest ograny skalą miksolidyjską, ale nie może być ograny skalą lidyjską lub jońską, bo wtedy wyszłoby się poza tonację, to ten utwór jest w skali miksolidyjskiej?

Drugie pytanie uzupełniające: z czego wynika fakt, że "Sweet Home Alabama" jest w skali miksolidyjskiej?
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

20-08-2012 17:16

wg mnie jak masz akordy D C G jak w Sweet... to nie musisz grać w skali D miksolidyjskiej. Faktem jednak jest, że to jedyna z 7 modalnych z której żaden dźwięk nie będzie się gryzł z tą harmonią. Czyli grasz pod D dur (D miksolidyjska) Cdur( C lidyjska) i G dur ( G jońska)i wszystko się zgadza , każda ze skal pasuje pod akord. Kawałek zaczyna się na dominancie i właściwie cały czas leci w kółko to samo. "To ciążenie jest jakby odwrotnie skierowane na dominantę, a nie na tonikę" Tak jakby to D dur pełniło funkcję toniki dlatego w miksolidyjskiej.

Tylko teraz tak: Miksolidyjska to skala dominantowa i dąży do rozwiązania i zauważ, że solówka jest też w znacznym stopniu oparta o skalę E bluesową(Trzon dla G jońskiej= D miksolidyjska) ale możesz kombinować też z B bluesową (to znowu trzon D jońskiej tylko bez dźwięku Cis który gryzie się z C) czy wreszcie D bluesową i potraktować właśnie tę dominantę D dur jak tonikę bluesa.
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

20-08-2012 17:28

Tak w zasadzie to możesz ograć to jaką tylko chcesz skalą byle akordy D C G leżały w jej składzie. Ja bym ogrywał to najoczywistszym, najmniej ambitnym sposobem czyli tak jak mówisz - G dur ( D miksolidyjska ).

Z czego wynika fakt że ta piosenka jest w miksolidyjskiej... no skoro udało Ci się do tego dojść to chyba sam wiesz dlaczego. Zaczyna się od akordu D dur. Słysząc ten pierwszy akord przychodzi na myśl wiele skal. Najprościej - D jońska, D lidyjska, D miksolidyjska. Ale potem słychać akord C dur. A więc wylatuje skala D jońska jako że dźwięk C w ogóle w niej nie leży. No i wylatuje też na drugim akordzie skala D lidyjska. Zostaje zatem sama miksolidyjska, w której tylko utwierdza nas ostatni akord - G dur.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

30-03-2014 03:03

:) i tak zdecydowana większość wybierze drogę na skróty.. czyli pentatonikę Em...:)

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

01-04-2014 12:27

Trochę starawy temat, jeszcze z czasów kiedy poznawałem podstawy teorii. ;)
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Skale”