michaleski
Posty: 20
Rejestracja: 20-02-2012 12:25

06-05-2012 20:22

Witam, pokażę wam jak czytać tabulatury.

Jak czytać tabulaturę

Ucząc się grać na gitarze, z pewnością napotkasz na sposób zapisu utworów muzycznych w formie tabulatury.
Tabulatura to nic innego jak sześć linii reprezentujących poszczególne struny gitary, wraz z cyframi mówiącymi, na którym progu należy wydobyć dźwięk (lub że należy uderzyć pustą strunę w przypadku gdy cyfrą jest 0).

Hammer on

Technika ta polega na tym, że pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie (poprzez szarpnięcie struny), natomiast kolejny poprzez uderzenie palcem w strunę na wyższym progu. Na tabulaturze ta technika jest oznaczana literką h.

e |------------------|
H |------------------|
G |-------5h7-------|
D |------------------|
A |--0h2------------|
E |------------------|

Pull off

Technika ta polega na tym, że pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie (poprzez uderzenie struny), natomiast kolejny poprzez oderwanie palca od struny, przy czym aby zabrzmiało to odpowiednio głośno, odrywając palec należy dodatkowo szarpnąć nim strunę. Aby to zadziałało musisz wcześniej przygotować się i postawić inny palec na którymś z niższych progów (chyba, że po oderwaniu ma zabrzmieć pusta struna). Technika ta jest oznaczana na tabulaturze literką p.

e |-----------------|
H |-----------------|
G |-------7p5-------|
D |-----------------|
A |--2p0------------|
E |-----------------|

Tryl

Tryl to sposób gry, polegający na szybkim połączeniu ze sobą technik hammer-on i pull-off. Trącasz strunę raz, a później już tylko uderzasz i odrywasz palec. Technikę tę oznacza się literkami tr, a czasem jako serię hammer-on'ów i pull-off'ów.

e |-----------------|
H |--5tr7-----------|
G |-----------------|
D |--------5h7p5h7--|
A |-----------------|
E |-----------------|

Vibrato

Technika ta polega na tym, że podczas grania określonego dźwięku wykonujesz szybki ruch dłonią, dzięki czemu otrzymujesz specyficzne, ładnie brzmiące wibracje.
Na tabulaturze vibrato najczęściej oznaczane jest wężykiem.

e |----------12~~~~~~--|
H |-7~~----------------|
G |--------------------|
D |--------------------|
A |--------------------|
E |--------------------|

Slide

Technika ta polega na tym, że pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie (poprzez szarpnięcie struny), natomiast kolejny poprzez przesunięcie palca po gryfie do innego progu.
Na tabulaturach możesz spotkać cztery rodzaje slide'ów:
w górę z określonego progu na określony próg
w górę z dowolnego progu na określony próg
w dół z określonego progu na określony próg
w dół z dowolnego progu na określony próg

e |--------------------|
H |-5/7--/7---7\5--\5--|
G |--------------------|
D |--------------------|
A |--------------------|
E |--------------------|

Bend

Technika ta polega na tym, że po zagraniu pierwszego dźwięku podciągasz strunę w poprzek gryfu tak, aby wydobywany przez nią dźwięk uzyskał taką wysokość, jak dźwięk na innym, wyższym progu.
Na tabulaturze technika ta oznaczana jest literką b, po której następuje numer który informuje Cię o tym, jak bardzo musisz strunę podciągnąć.
Najczęściej spotykamy podciągnięcia do dźwięku kolejnego progu (czyli o jeden półton), lub do dźwięku o dwa progi wyżej (czyli dwa półtony - jeden cały ton). Często też po podciągnięciu następuje opuszczenie dźwięku z powrotem do wyjściowego.

e |-------------------------|
H |-11b12--11b13--11b12b11--|
G |-------------------------|
D |-------------------------|
A |-------------------------|
E |-------------------------|

Palm muting

Technika ta polega na tym, że podczas gry opierasz dłoń na mostku, dzięki czemu otrzymujesz przytłumiony dźwięk. Szczególnie gdy jest to grane na gitarze elektrycznej, pozwala na uzyskanie ciężkiego brzmienia.
Na tabulaturze palm muting oznaczane jest literkami p.m. oraz kreską mówiącą o tym, dla których dźwięków masz je stosować.

p.m. -----------|
e |--------------------|
H |--------------------|
G |--------------------|
D |--------------------|
A |--------------------|
E |-0-0-0-0-3-3-3-3--0-|

Muffled strings

Muffled strings to technika wydobywania z gitary przytłumionych dźwięków, wykorzystywana podczas gry akordowej.
Polega ona na tym, że zamiast przyciskać struny mocno do gryfu, tylko ich dotykasz, przez co dźwięk jest stłumiony.
Na tabulaturze muffled strings oznaczane jest za pomocą znaków x, pokazujących, które struny należy uderzyć. Natomiast co do miejsca na gryfie, w którym należy to zagrać, to jest ono w zasadzie dowolne.

e |------------x---x---|
H |------------x---x---|
G |------------x---x---|
D |---x--x-----x---x---|
A |---x--x-----x---x---|
E |---x--x-----x---x---|

Technika ta najlepiej wychodzi przy akordach barowych i power akordach, gdyż grając te akordy możesz łatwo przytłumić wszystkie uderzane struny, ale oczywiście możesz ją stosować również na przemian ze zwykłymi, podstawowymi akordami.

Tapping

Technika ta polega najprościej mówiąc na tym, że grasz tak jak hammer-on i pull-off, tylko wykorzystujesz do tego celu obie dłonie. Dźwięki wydobywasz poprzez uderzanie oraz odrywanie palców w różnych miejscach na gryfie gitary.
Tapping szczególnie dobrze wychodzi na gitarze elektryczniej, gdzie nie trzeba dużej siły aby wydobyć dźwięk, na klasykach i akustykach jest to trudniejsze.
Jeżeli dźwięk ma zostać wydobyty poprzez uderzenie palcem prawej dłoni, to na tabulaturze będzie to oznaczone literą T. Pozostałe hammer-ony oraz pull-ofy są oznaczane normalnie.

T T T T T T
e |--8p5p3-----------|--8p3p0-----------|--8p5p3----10p3---|
H |----------8p5p3---|----------8p3p0---|------------------|
G |------------------|------------------|------------------|
D |------------------|------------------|------------------|
A |------------------|------------------|------------------|
E |------------------|------------------|------------------|

Flażolety

Flażolety naturalne

Flażolet to specjalny sposób na wprawienie całej struny w drgania o określonej wysokości. Zagranie flażoletu polega na tym, że zamiast przyciskać strunę palcem do gryfu zaraz przed określonym progiem, tylko lekko dotykasz strunę bezpośrednio nad progiem.
Tak zagrany flażolet nazywa się flażoletem naturalnym i występuje na 5, 7 oraz 12 progu gitary. Dlaczego właśnie tutaj? Ponieważ w tych miejscach dzielisz strunę dokładnie w 1/4, 1/3 i połowie długości - w ten sposób wytwarzasz falę stojącą.
Na tabulaturze flażolety oznaczane są nawiasami klamrowymi.

e |---------------<5>--|
H |--------------------|
G |--------------------|
D |---------<7>--------|
A |--------------------|
E |-<12>---------------|

Mam nadzieję że taby już Wam nie będą przeszkodą!!!
Ostatnio zmieniony 07-05-2012 15:45 przez michaleski, łącznie zmieniany 1 raz.
Pasja musi być w sercu, a nie w oku. Ważne żeby gitara była subtelnym dźwiękiem, a nie kolorowym pudłem z drogimi strunami.
Obrazek

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

06-05-2012 20:48

Daje max 2 tygodnie czasu, az zobaczymy (i to pewnie nawet w tym dziale) pytanie:

'co to 5/7?'.

Awatar użytkownika
Baldar
Posty: 2
Rejestracja: 06-05-2012 16:18

06-05-2012 20:53

Geohound pisze:Daje max 2 tygodnie czasu, az zobaczymy (i to pewnie nawet w tym dziale) pytanie:

'co to 5/7?'.


Popieram ;) Większość chyba bolą paluszki żeby wstukać cokolwiek w google czy wyszukiwarkę na forum ;P

A co do poradnika to na początki bardzo przydatny :)
Obrazek

chladek
Posty: 15
Rejestracja: 18-10-2011 21:06

06-05-2012 22:28

Daje max 2 tygodnie czasu, az zobaczymy (i to pewnie nawet w tym dziale) pytanie:

'co to 5/7?'.

To polecam podpiac ten temat.

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

06-05-2012 22:52

Prosze bardzo, przyklejony. A w zwiazku z przyklejeniem skracam czas oczekiwania na takie pytanie do 1,5 tyg.

Eh, za krótko tu jestescie zeby to wiedziec. A my lenistwo i głupote przerabialismy X^n razy.

Aro7
Posty: 6
Rejestracja: 25-12-2011 11:13

07-05-2012 11:23

Geo, jeszcze ślepota ostatnim czasem stała się "modna" ;]
Obrazek

kocyjest
Posty: 1
Rejestracja: 24-05-2012 15:32

24-05-2012 15:55

Mi się podoba ta instrukcja, jako ze jestem gitarowym debilem przeczytałam sobie ją dwa razy :)

michaleski
Posty: 20
Rejestracja: 20-02-2012 12:25

25-05-2012 21:39

kocyjest pisze:Mi się podoba ta instrukcja, jako ze jestem gitarowym debilem przeczytałam sobie ją dwa razy :)


lol Xb
Pasja musi być w sercu, a nie w oku. Ważne żeby gitara była subtelnym dźwiękiem, a nie kolorowym pudłem z drogimi strunami.
Obrazek

Awatar użytkownika
BreakMeDown
Posty: 2
Rejestracja: 03-06-2012 16:01

19-07-2012 18:14

A wiecie może co oznacza 7^0? ;p

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

19-07-2012 19:18

Pokaz caly tab bo to moze jakies amatorskie notowanie.

Awatar użytkownika
BreakMeDown
Posty: 2
Rejestracja: 03-06-2012 16:01

20-07-2012 12:10

Geohound pisze:Pokaz caly tab bo to moze jakies amatorskie notowanie.

http://tabs.ultimate-guitar.com/m/metallica/nothing_else_matters_tab.htm

Awatar użytkownika
Guregoru
Posty: 21
Rejestracja: 17-07-2012 14:37

20-07-2012 12:46

BreakMeDown pisze:A wiecie może co oznacza 7^0? ;p


Wygląda jak by tak oznaczyli pull off i hammer on jednocześnie bo w niektórych miejscach (np to co podałeś) jest to na pewno pull off ale w niektórych może równie dobrze być hammer on

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

20-07-2012 12:50

Tak, to będzie pull.

MlodyKompozytor
Posty: 1
Rejestracja: 24-07-2012 02:22

24-07-2012 22:17

Ok spoko temacik wszystko prawie w niem wiedziałem .xD I to jest to prawie.
Wiedziałem ze są flażolety i nauczyłem się teraz naturalnego a jak się robi wymuszony?? xP

Przemek2907
Posty: 11
Rejestracja: 01-08-2012 09:47

04-08-2012 09:12

http://tabs.ultimate-guitar.com/d/dzem/ ... su_crd.htm

A co oznaczają te kreski pionowe i poziome we wstępie do piosenki Dżemu - Wehikuł czasu??? Próbuję grac czytając tę tabulaturę, jednak w ogóle nie przypomina właściwego brzmienia

Awatar użytkownika
Dolar
Posty: 20
Rejestracja: 20-01-2010 15:43

04-08-2012 12:17

Pionowe moim zdaniem, że dźwięk trzeba "urwać", ma nie wybrzmiewać (let ring).

Poziome, to może, że ma wybrzmiewać (let ring).
Obrazek

hubertk
Posty: 10
Rejestracja: 24-07-2012 22:47

14-08-2012 11:56

... a ja trochę z innej beczki.... Patrzę na zapis i widzę 4/4 następnie 4 dźwięki pionowa kreseczka 2 dźwięki pionowa 3 dźwięki pionowa i cztery dźwięki. Teraz moje pytanie czy to znaczy że... gram na 4 te pierwsze 4 dźwięki następnie mogę sobie zrobić "przerwę" i liczyć w głowie 1,2,3,4 ale gram tylko na 2 i 3 następnie dalej "przerwa" i liczę 1,2,3,4 ale gram tylko na 1,2,3 a na 4 cisza i na końcku znowu liczę 1,2,3,4 i gram w trakcie tego liczenia...

Pytam bo tego nie rozumiem, a jest to ważne bo w momencie w którym znam mniej więcej melodię jestem w stanie sobie mniej więcej jakoś to wszystko poukładać dźwiękowo, ale kiedy nie znam melodii zaczyna się problem...

h.

Awatar użytkownika
Nieznany
Posty: 13
Rejestracja: 19-09-2010 15:19

14-08-2012 12:12

4/4 oznacza : cztery ćwierćnuty. Nie chodzi tu o to aby w każdym takcie były 4 dźwięki tylko aby w każdym takcie były 4 ćwierćnuty. Możesz mieć 1 dźwięk (cała nuta) albo i 18 dźwięków (ósemek). I tak apropo dźwięków nie grasz "na 4" bo każdy może trwać inaczej i jeden musisz zagrać szybciej drugi wolniej, od tempa utworu używa się bpm ( beats per minute)
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

14-08-2012 13:02

Nieznany pisze:Możesz mieć 1 dźwięk (cała nuta) albo i 18 dźwięków (ósemek).

Are you sure? ;-)
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
Nieznany
Posty: 13
Rejestracja: 19-09-2010 15:19

14-08-2012 13:10

Oczywiście że 8 dźwięków :) coś ósemka mi się z osiemnaście skojarzyła
ObrazekObrazek

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

22-08-2012 02:13

Dzień dobry..
Przede wszystkim odłóż tabulaturę, im wcześniej to zrobisz - tym szybciej naprawdę nauczysz się grać.
Twoje pytanie tylko potwierdza tezę - że tabulatura niewiele ma wspólnego z zapisem wnoszącym coś pożytecznego do gry. Jeżeli chcesz się nauczyć Wehikułu czasu, to znaczy że już coś potrafisz grać.
Aby przypominało to utwór, proponuję:
1. Posłuchać oryginału z 5 razy longiem, wsłuchać się w time, melodię, perkusję, bas.. a na samym końcu w gitarę... Dlaczego na końcu? - dopiero umiejętne określenie (a bardziej słyszenie) tego co jest grane i w jaki sposób w kontekście pozostałych instrumentów spowoduje - że zagrasz ten utwór rytmicznie dobrze, tak że wszystko się będzie zgadzało. Pewnie, że nie od razu... Ale będziesz słyszał po wyłączeniu odtwarzacza "sam z gitara", jak to powinno zabrzmieć - a więc będziesz słyszał, jak to powinieneś zagrać jeszcze przed zagraniem. Opanowując utwór, będziesz na dzień dobry wiedział (słyszał) do czego zmierzasz ...
2. Znajdź rozpisane akordy do tego utworu (to naprawdę nie kłopot) i najpierw je opanuj - każdy z osobna.
3. Włącz znów utwór i wsłuchaj się w rytmikę oraz w to, jak zmieniają się akordy (w którym miejscu melodii i w jaki sposób)
4. Ze słuchu spróbuj to powtórzyć.. małymi krokami.
5. Jeszcze nie mamy tego samego, prawda? bo oprócz aktorów są "przeszkadzajki", w postaci dodatkowych , pojedynczych dźwięków.
6. Włączamy jeszcze raz i słuchamy tylko tych przeszkadzajek, próbujemy zagrać ze słuchu.. a jeśli jeżeli jest to niezbędne - pomagamy sobie tabulaturą. Ale już usłyszałeś rytm i sposób ich zagrania..więc powinno być "do przodu" :)

Ktoś powie.. a po co ja mam sobie tak życie utrudniać? Starczy tabulatura, rozczytać i zagrać i HURRA..
Tak - można. Ale..
Stosując się do zasugerowanych etapów opanowywania utworu ze słuchu przy jedynym WSPARCIU tabulatury, a nie jej niezbędnej konieczności rozczytania...
- po pierwsze kształcisz słuch
- po drugie.. idąc tą droga za chwilę nie będzie Tobie potrzebna żadna tabulatura
- a za dłuższą chwile.. zagrasz wszystko, co będziesz chciał i wystarczy Tobie do tego instrument i Twój słuch..
- a za jakiś czas - będziesz słyszał jakie akordy grane są w piosence, którą usłyszysz w radio, bez instrumentu w ręce...

Nie twierdzę, ze tabulatura jest zła. Rzeczą złą moim zdaniem jest ograniczenie się wyłącznie do niej przy nauce gry. Nie nauczysz się z niej słyszenia rytmu, dźwięków ani tego, co grasz - a co za tym idzie - grania swoich solówek "ad hoc". Tabulatura jest dobra na początek, ale docelowo powinna (jeżeli już musi) być narzędziem pomocnym, a nie - niezbędnym.

Oczywiście wybór pozostawiam Tobie i każdy będzie dobry :)

Pozdrawiam serdecznie, KM

NickOver
Posty: 27
Rejestracja: 22-08-2012 22:11

30-08-2012 13:40

Wiecie może panowie jak zagrać ghost note ?

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

30-08-2012 14:32

Tak, zwlaszcza ze było to tutaj 100 razy i w googlach to pierwszy winik - ciszej, nieznacznie, muśnięte. I co najlepsze - zagranie tego w ogole nie jest konieczne.

elii255
Posty: 3
Rejestracja: 20-08-2012 13:02

04-10-2012 21:42

Można prosić o wyjaśnienie części zaznaczonej na czerwono?
Obrazek
Dowina D555

Awatar użytkownika
Geohound
Moderator
Posty: 2279
Rejestracja: 19-06-2008 17:25

06-10-2012 17:19

Legato.

FERNIV3
Posty: 9
Rejestracja: 23-08-2012 09:20

11-11-2012 00:10

co oznacza jesli w tabulaturze mamy coś takiego jak "pick" i "hold"
np.:
H|--17b19pickpick-17b19p14-17b19

i

G|--6665---------5b7--3----
D|--------Hold-----------4---

Carmine
Posty: 7
Rejestracja: 09-12-2012 19:16

21-12-2012 12:11

I tak nadal nic z tych tabulatorów nie rozumiem -.- Wszystko brzmi tak samo. Nie robi się żadne drżenie dźwięku. ;/ Nic nie rozumiem :(

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

23-12-2012 00:16

FERNIV3 pisze:co oznacza jesli w tabulaturze mamy coś takiego jak "pick" i "hold"
np.:
H|--17b19pickpick-17b19p14-17b19

i

G|--6665---------5b7--3----
D|--------Hold-----------4---


Angielski się kłania. "Pick" to "kostkować", "hold" to "trzymać" (w tym przypadku "przytrzymać").

I tak nadal nic z tych tabulatorów nie rozumiem -.- Wszystko brzmi tak samo. Nie robi się żadne drżenie dźwięku. ;/ Nic nie rozumiem :(


Aleossssooochooodzi?

Awatar użytkownika
D0nkamill0
Posty: 24
Rejestracja: 12-10-2009 19:28

11-01-2013 17:18

NickOver pisze:Wiecie może panowie jak zagrać ghost note ?



Ghost note grasz ciszej i lżej w stosunku do innych. Jak go grasz to prawie go nie słyszysz, tylko czujesz. Mimo to bez niego dana fraza straciłaby spójność.
Obrazek Schecter Revenger Fr

Obrazek Roland 20XL

Awatar użytkownika
komornik11
Posty: 97
Rejestracja: 07-10-2011 17:37

11-01-2013 20:11

Nieznany pisze:4/4 oznacza : cztery ćwierćnuty. Nie chodzi tu o to aby w każdym takcie były 4 dźwięki tylko aby w każdym takcie były 4 ćwierćnuty. Możesz mieć 1 dźwięk (cała nuta) albo i 18 dźwięków (ósemek). I tak apropo dźwięków nie grasz "na 4" bo każdy może trwać inaczej i jeden musisz zagrać szybciej drugi wolniej, od tempa utworu używa się bpm ( beats per minute)


Jesli się już czepiać metrum, to 4/4 oprocz tego że wartość 4 ćwierćnut, to jeszcze dzwięki muszą być ułożone w 4 grupy... :)

Wróć do „Poradniki (teoria, nauka gry)”