Mariaczi
Posty: 2
Rejestracja: 01-06-2010 16:30

01-06-2010 16:47

Mój pierwszy post, więc pozdrawiam od razu całe forum. ;)

Oto problem:
(od razu uprzedzam, że w teorię dopiero się wgryzam, więc wybaczcie żałosne próby udawania profesjonalizmu)
Po długim grzebaniu w Internecie udało mi się ustalić, że w tonacjach durowych progresja akordów jest następująca:
0 + 2m + 2m +1 + 2 + 2m + 2m,

co przekłada się na:

C Dm Em F G Am Bm

...i tak dalej, w pozostałych tonacjach też to wszystko ma sens, koło kwintowe uzasadnia cały ten układ - jednym słowem pięknie.
Jeśli natomiast chodzi o tonacje mollowe, pojawia się problem i pojawiają się pewne nieścisłości. Na ten przykład, tonacja a-moll, która - ponoć - zawiera dokładnie te same dźwięki, co tonacja C-dur. Wszystko miło i przyjemnie, z tą tylko różnicą, że na podstawie wzoru jaki udało mi się znaleźć, wszystko wygląda tak:

Am Bcoś(*) C Dm E F G
(*) Bóg jeden chyba tylko wie, jak zbudować ten akord i co to za bestia.

...dlaczego więc w C-dur mamy Em, a w a-moll E? Czy to mój błąd i w obu tonacjach powinno być Em czy wszystko jest ok i kryje się za tym jakaś głębsza teoria? Już nie mówiąc o tym akordzie zmniejszonym (zmniejszonym?), który również nie do końca pasowałby do tonacji C-dur.
Pytam, bo chciałbym móc sobie rozpisać tonacje mollowe w tabeli, tak samo jak zrobiłem z durowymi i potrzebuję do tego pomocy. ;) Plus, przydałoby mi się jakieś wyjaśnienie co do II stopnia - albo jak się ten akord nazywa, albo (najlepiej) jak go tworzyć. Mała podpowiedź co do obsługi skali mollowych na kole kwintowym też byłaby mile widziana, ale w sumie nie wszystko do jednego wora, więc śmiało możemy to na razie zostawić. ;)

Byłbym bardzo wdzięczny za wszelką pomoc. ;)

Awatar użytkownika
chodnik
Posty: 538
Rejestracja: 07-02-2010 21:54

02-06-2010 19:56

W wikipedii pod hasłe skala molowa znajdziesz trochę ciekawych informacji. Przede wszystkim, że to nie jest jedna konkretna skala, ale kilka, które się różnią pewnymi szczegółami. Czemu tak jest? Bo ktoś stwierdził, że tak fajnie brzmi, a ktoś inny dopisał teorię. W skali molowej jest zwykle akord E-dur, np. taka piosenka "Dom wschodzącego słońca": http://www.youtube.com/watch?v=ZyntV3JnxNQ
Tyle, że e-mol też może być, np. "Noc, albo oczekiwanie na śniadanie" http://www.youtube.com/watch?v=OTaC_7UcWWo
Dwa pierwsze wersy to akordy am em.
Ponieważ akordy budowane są na stopniach skali w zależności jaka skala molowa będzie wybrana taki będzie akord.
Z akordem z gwiazdką jest prosta sprawa (teoretycznie). Akordy składają się z dwóch tercji, mniejszej i większej. W zależności w jakiej są kolejności akord jest molowy lub durowy. Akord zmniejszony ma dwie tercje mniejsze. To wynika ze skali, bo są tam dźwięki h-d-f. Dodatkowo dodaje się jeszcze następną tercję od f, czyli gis. Następna tercja mała to będzie znowu dźwięk h. Dlatego ten akord jest jednocześnie h, d, f i gis zmniejszony. Łapie się go jako barowy przyciskając następujące progi (licząc od najgrubszej strumy): 1 2 3 1 3 1.
665 sąsiad diabła

Mariaczi
Posty: 2
Rejestracja: 01-06-2010 16:30

02-06-2010 22:27

Faktycznie, może wyraziłem się lekko nieprecyzyjnie - chodziło mi o skalę eolską (bo zdecydowałem się zacząć od opanowania skal jońskiej i eolskiej). Hasło na wikipedii - które, wierzcie mi, zwiedziłem przed napisaniem tego postu - niezbyt wiele mi mówi, bo wyjaśnia tylko czym są skale molowe, natomiast nie pomaga za bardzo w ich analizie komuś o moim poziomie wiedzy teoretycznej. ;)
Toteż, upraszczając: czy w skali eolskiej wzór tonacji będzie następujący:

0 + 2dim + 1 + 2m + 2 + 1 + 2,

czy raczej:

0 + 2dim + 1 + 2m +2m +1 + 2?

Natomiast wyjaśnienia dotyczące akordu Fdim są w pełni satysfakcjonujące i dziękuję za nie. ;)

Awatar użytkownika
chodnik
Posty: 538
Rejestracja: 07-02-2010 21:54

03-06-2010 00:32

Mariaczi pisze:Toteż, upraszczając: czy w skali eolskiej wzór tonacji będzie następujący:

0 + 2dim + 1 + 2m + 2 + 1 + 2,

czy raczej:

0 + 2dim + 1 + 2m +2m +1 + 2?

No w eolskiej to ten drugi, z akordem molowym. Akordy są budowane na dźwiękach skali, a w skali eolskiej są tylko te do akordu molowego.
665 sąsiad diabła

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

06-06-2010 19:41

Moll ma dominantę durową. POGÓDŹ SIĘ Z TYM. :)

Awatar użytkownika
GitarzysciPL
Administrator
Posty: 659
Rejestracja: 26-01-2007 19:28

07-06-2010 01:05

Obrazek

polecam książkę (+ CD) o skalach modalnych, wszystkie odpowiedzi na Twoje pytania sa tam wyjasnione
zobacz: Skale modalne w gitarowej improwizacji
=> Katalog Muzyczny - dodaj swój profil lub stronę
=> Sklepy Muzyczne - ranking sklepów muzycznych - sprawdź sklep zanim kupisz!!!

Wróć do „Poradniki (teoria, nauka gry)”