Akordy grane w piosence występują przeważnie obok siebie na kole kwintowym, chociaż wiadomo, są pewne odstępstwa. Trzeba wiedzieć, że w piosence najczęściej używa się tonacji, subdominanty i dominanty
Oczywiscie, ze sa "pewne" odstepstwa... Przykladowo 90% jazzu :P Wprowadzanie zasad ulozonych na podstawie piosenek ogniskowych nie jest najlepszym pomyslem merytorycznym. Jezeli mowimy juz o funkcjach to jest tonika, subdominanta i dominanta (a nie tonacja, subddom i dom). Tak w ogole to powinna byc mowa o utworach, a nie piosenkach (tak, to jest roznica)
bo ze sobą kontrastują.
Kazdy akord z innym kontrastuje pod wzgledem roznicy w jego skladnikach. Akordy spelniaja specjalne funkcje harmoniczne, ktore okreslaja "ruch" akordu w progresji. Kontrast to wyrazenie raczej statyczne, a w muzyce mamy do czynienia z dynamicznym ruchem akordow.
Te kontrasty między nimi są bardzo wyraźnie słyszalne. Warto nauczyć się je rozpoznawać, można zagrać wtedy większość piosenek ze słuchu
Wiekszosc piosenek z harcerskiego spiewnika. Przy kazdym nawet lekko przemyslanym utworze trzeba miec o wiele wieksze uszy.
Ogólnie mówiąc coś dzwoni, ale nie wiadomo, w którym kościele :P Trzeba bardzo uwazac z takim przyblizaniem teorii, bo akurat w ten sposob gubi sie 90% sensu. Ludzie grajacy ze spiewniczkow nie potrzebuja tego tekstu, a ludzie szukajacy czegos wiecej niz trzech akordow na krzyz nic z niego nie wyniosa.
Kolo kwintowe nie sluzy ani do zonglowania akordami, ani do ksztalcenia sluchu, ani nawet do szukania funkcji harmonicznych (chociaz co do tych ostatnich to w pewnym sensie moze). Kolo kwintowe idealnie obrazuje nam zaleznosci miedzy tonacjami, ladnie nam pokazuje ile znakow przykluczowych ma dana tonacja itp. Przydaje sie na poczatku nauki, zeby zobaczyc jak to wszystko sie ze soba klei. Po jego zrozumieniu bardzo szybko mozna przestac z nim pracowac. Ten watek jest na tyle dlugi, ze chyba pozwala ogarnac o co w tym chodzi =)