wh1sky pisze:Skala molowa tworzona jest na VI stopniu skali durowej chyba zawsze, niezależnie czy mówimy o naturalnych czy harmonicznych (chyba, że czegoś nie wiem). Więc skoro A jest VI stopniem to licząc do tyłu I stopniem jest C... Czyli tonacja C-dur. Oczywiście pomijamy drugie A w liczeniu.
Nie wiesz. Kavoo rozumuje poprawnie. Skala molowa to taka, której odległosć od pierwszego do trzeciego dźwięku wynosi dokładnie tercję małą. Dlaczego? Ano dlatego, że akord molowy składa się z tercji małej. Skala molowa NIE JEST tworzona zawsze na szóstym stopniu gamy durowej. Gdyby tak było, w gamie tej występowałby tylko jeden akord molowy. Jak wiadomo gama durowa składa się kolejno (może być na przykładzie gamy C dur) z akordów:
I C dur (skala durowa, jońska)
II d moll (skala molowa, dorycka)
III e moll (skala molowa, frygijska)
IV F dur (skala durowa, lidyjska)
V G dur (skala durowa, miksolidyjska)
VI a moll (skala molowa, eolska)
VII b półzmniejszony (skala lokrycka).
Zwykło się mówić, że moll eolski (zbudowany na VI stopniu) to moll naturalny. Jednak w gamie durowej skale mollowe występują także na II i III stopniu gamy. Najłatwiej chyba skojarzyć w ten sposób - od akordów durowych tworzymy skale durowe, od mollowych - molowe.
Teraz rozumowanie Kavoo jest właściwe, bo jeżeli szukamy skali a moll doryckiej, to przyjmujemy, że jest to skala zbudowana na II stopniu jakiejś gamy. Jest to także skala zbudowana na akordzie molowym. Teraz musimy tylko policzyć pierwszy stopień gamy, najłatwiej chyba jest przesunąć się o sekundę wielką w dół. Tak więc a moll dorycka wchodzi w skłąd gamy G dur i zawiera dźwięki (a - b - c- d - e - f# - g ). Jeśli chodzi o moll frygijski to analogicznie, jest zbudowany na IIi stopniu, czyli jedziemy tercję wielką w dół i szukamy gamy matki. Znajdujemy F dur! Wiemy więc, ze moll frygijski a pochodzi z gamy F dur i zawiera dźwięki (a - bb - c -d -e -f - g).
Należy zwrócić uwagę na fakt, że pomimo iż zmieniły w trzech różnych skalach a moll mamy różne dźwięki, to dźwięki akordowe akordu Am pozostały niezmienione (a jako pryma - c jako tercja - e jako kwinta - g jako septyma).
Co nam taka wiedza daje? Ano, możliwości. Jeśli widzicie na YT backing track na jednym akordzie, tylko na A mollu, to możecie po nim grać po tych trzech skalach. Możecie też mieszać skale a i tak to będzie brzmiało. Dobrym przykładem może być prosty utwór Jean Pierre, grany tylko na jednym akordzie A dur. Posłuchajcie co na nim zagrał Mike Stern. :))
Pozdrawiam!