27-07-2014 18:11
Dominanta to dominanta, a centrum tonalne to centrum tonalne. :) Centrum tonalnym jest pryma akordu tonicznego, a nie dominanty. W tym riffie są po prostu power chordy, a centrum tonalne jest na dźwięku E. Tutaj jest po prostu progresja. Na podstawie dźwięków power chordów widzę na przykład, że ten riff w całości podejdzie pod E dorycką. E5 to E, B, G5 to G i D, F#5 to F# i C# oraz D5 to D i A. Łącze wszystkie dźwięki razem. E, F#, G, A, B, C#, D. E dorycka. To najprostszy sposób, ale najdłuższy. Istnieją dużo szybsze sposoby, ale wymagają dość dużo obycia. Widzę power chordy na I5, II5, bIII5 i bVII5. Od razu widzę, że mam kwintę czystą od stopnia II5, a więc mamy sekstę wielką. Jednocześnie widzę bIII5, czyli na pewno jest tercja mała. Tercja mała i seksta wielka w jednej skali to w większości przypadków dorycka. Wszystkie power chordy mieszczą się w doryckiej (wiem to z koła kwintowego), a więc na 100% dorycka.
Co do wzbogacania pentatoniki, wszystko zależy od dźwięków zawartych w progresji. Najprostszym i najpewniejszym sposobem jest zawsze to, że jeśli mamy 7 dźwięków w progresji (wypisujemy akordy i sumujemy), to na 95% można użyć właśnie tych 7 dźwięków, czyli jednej skali, na wszystkich akordach. Jeśli jest więcej niż 7 dźwięków, już zaczynają się schody i musiałbym użyć bardziej zaawansowanej teorii, by to wytłumaczyć.
Co do rozładowywania frazy, jeśli masz akord to wcale nie musisz rozładować go na prymie, którą nazywasz podstawą akordu. Na jego tercji lub kwincie również możesz i wtedy także będzie to rozładowanie, rozwiązanie czy jak to nazwać. :) Weźmy akord Am. Ogrywasz go załóżmy tak: A, C, B, C, D, E, B... i teraz możesz rozwiązać zarówno na A, jak i na C oraz na E. Frazę nie zawsze się rozwiązuje, wszystko zależy od tego jaki efekt chcemy uzyskać, o tym też trzeba pamiętać. :)
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.