E - C#m: E traktujemy jako V stopień A naturalnej durowej, a C#m jako III stopień A naturalnej durowej
C#m - E: oczywiście to samo
E - Fdim: E G# B to E, F Ab Cb to Fdim (bardziej powinno być E#dim, ale mniejsza o to, E# występuje w tonacji z sześcioma krzyżykami). G# enharmonicznie równe Ab, B enharmonicznie równe Cb (nie pomyliłem się, dźwięk Cb istnieje, występuje w tonacji z sześcioma bemolami), pomiędzy E i F jest jeden ton, czyli chromatyka.
Fdim - F#m: (także bardziej powinno być E#dim zamiast Fdim, ale również mniejsza o to). Fdim to VII stopień skali F# mollowej harmonicznej, a F#m to I stopień F# mollowej harmonicznej.
F#m - E: F#m to II stopień naturalnej durowej E, a E to I stopień naturalnej durowej E.
W przypadku Twojego pierwszego pytania to powinno Cię natchnąć:
https://www.youtube.com/watch?v=T2ppdgYApUIJeśli chodzi o akordy zmniejszone:
https://www.youtube.com/watch?v=G-wjuX5E4Rohttps://www.youtube.com/watch?v=qAjPbhFjfpE