vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

04-04-2008 22:31

Witajcie, znalazłem dzisiaj takie coś, jak znakomity spisik skal. Pochodzi on z forum TopGuitar, ale nie jest opatrzony jakąś klauzulą wyłączności/niekopiowalności. Z tego powodu wklejam go z lekkim formatowaniem, dla Waszego i swojego pożytku. W oryginale autorstwa użytkownika Yagyu:

Format:
nazwa | interwały w konwencji amerykańskiej | odległości między dźwiękami w półtonach | dźwięki od przykładowej podstawy | charakter | uwagi


Skala durowa i jej skale modalne:
========================
  • Durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
  • Dorycka (mollowa jazzowa - rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
  • Frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | mollowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu
  • Lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
  • Miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
  • Mollowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D | mollowa
  • Lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie

Skala harmoniczna mollowa i jej skale modalne:
=================================
  • Harmoniczna mollowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C D# | mollowa (właściwie mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
  • Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D |półzmniejszona
  • Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych durowych (wprowadza napięcie)
  • Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | mollowa, dobra do bluesa
  • Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
  • Lidyjska #9 | 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa | charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
  • Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)| zmniejszona

Melodyczna mollowa i jej skale modalne:
============================
  • Mollowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7 | 2122221 | E F# G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
  • Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D | mollowa
  • Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# | durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza napięcie) zwykłe durowe
  • Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G# A# H C# D | dominantowa
  • Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D | dominantowa
  • Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D | półzmniejszona
  • Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 | 1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7

Skale bopowe (8-tonowe):
==================
  • Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
  • Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# | dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
  • Bopowa mollowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | mollowa | dobra też do metalu

Pentatoniki:
========
  • Pentatonika mollowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | mollowa
  • Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
  • Pentatonika mollowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | mollowa
  • Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie ma ściśle określonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
  • Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
  • Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
  • Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/mollowa

Skale egzotyczne:
============
  • In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony akord frygijski
  • Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# | mollowa (mollowa toniczna)
  • Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
  • Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5 b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | mollowa/dominantowa
  • Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || mollowa (mollowa toniczna)
  • Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jesli się ja gra nad akordem durowym
  • Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
  • Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
  • Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | mollowa | podstawowa pentatonika w koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej pentatoniki durowej)
  • Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do znaczenia pentatonika w koma-gaku
  • Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z koma-gaku
  • Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
  • Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/mollowa | bardzo nieokreślony charakter
  • Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | mollowa

Skale symetryczne (nie piszę stopniami):
=============================
  • Półton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D | zmniejszona/półzmniejszona/mollowa/dominantowa
  • Cały ton - półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/mollowa toniczna | czasami nią ogrywa sie akordy durowe
  • Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami ogrywa sie nią akordy zmniejszone
  • Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
  • Pólton - półton - cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D | dominantowa/zwiększona
  • Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter

Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć ):
=============================
  • Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | mollowa
  • Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D | mollowa
  • Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232 | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
  • Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa | rzadko używana
  • Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/mollowa | bardzo specyficzne brzmienie
  • Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | mollowa (mollowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
  • Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
  • Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D | dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
  • Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# | durowa/dominantowa
  • Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#| durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali

Awatar użytkownika
Zaworov
Stara Gwardia
Posty: 96
Rejestracja: 27-01-2007 13:16

04-04-2008 22:49

A to istnieje coś poza pentatoniką? ;)
ObrazekObrazek Obrazek
Anonimowa kopia strata + PoD + Admira Malaga

Awatar użytkownika
huberdt
Moderator
Posty: 547
Rejestracja: 31-01-2007 08:38

04-04-2008 23:23

Zaworov, też poczułem się lekko zaskoczony.:)

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

04-04-2008 23:24

No popatrzcie, a to Ci nowina!

rafzaw
Posty: 66
Rejestracja: 16-03-2008 19:56

10-04-2008 19:57

Nie czaje nic z tego zapisu :-| dało by się jakoś mi to objaśnić? :-)

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

10-04-2008 20:04

A już myślałem, że nie dało się prościej zapisać...

vbman pisze:Format:
nazwa | interwały w konwencji amerykańskiej | odległości między dźwiękami w półtonach | dźwięki od przykładowej podstawy | charakter | uwagi


Przeanalizujmy:

Durowa (jońska) - nazwa, nie wymaga komentarza.
1 2 3 4 5 6 7 - interwały - tutaj pryma, sekunda wielka, tercja wielka, kwarta czysta, kwinta czysta, seksta wielka, septyma wielka.
2212221 - zapis liczby półtonów między dźwiękami, dla przykładu w skali C jońskiej (CDEFGAH) masz od C do D dwa półtony, od D do E znów 2, ale od E do F już 1.
E F# G# A H C# D# - dźwięki - tutaj zapisana E jońska.
durowa - charakter - w tym wypadku durowa znaczy w uproszczeniu "wesoła".

rafzaw
Posty: 66
Rejestracja: 16-03-2008 19:56

11-04-2008 13:43

Mniej więcej pojąłem... Dzięki :-)

Awatar użytkownika
breital
Posty: 12
Rejestracja: 08-02-2007 07:27

15-04-2008 15:55

ja mam 1 pytanie...
jak mamy np takie coś:

C-jońska C D E F G A B C
D-dorycka D E F G A B C D
E-frygijska E F G A B C D E
F-lidyjska F G A B C D E F
G-miksolidyjska G A B C D E F G
A-eolska A B C D E F G A
B-lokrycka B C D E F G A B


Moglby mi ktos powiedziec czym sie te skale w takich tonacjach rożnią od siebie? Przeciez jak rozpisze sobie na calym gryfie te skale to Jońska C niczym sie rózni od D doryckiej, E frygijskiej itp... maja przeciez takie same dżwięki Pomóżcie.. ucze sie tego od niedawno... :-|
Obrazek
Cort x-11

Awatar użytkownika
huberdt
Moderator
Posty: 547
Rejestracja: 31-01-2007 08:38

15-04-2008 16:00

To akord w podkładzie głównie decyduje o tym, jakiej skali używasz.

C Jońska, ma te same dźwięki co D dorycka, ale C jońska nie ma tych samych dźwięków co C Dorycka.

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

24-04-2008 21:39

Skale modalne maja pomoc w mysleniu o muzyce :) Ogolnie zestaw dzwiekow jest ten sam, ale zmienia sie centrum tonalne. Dlatego jak grasz D-dorycka to Twoj mozg ma myslec o D jako o I stopniu skali i akcentowac wlasciwe dzwieki. "modalnosc" to wrazenie jakie dana skala modalna wywoluje nad danym akordem.

Jak bedziesz gral skale A-mollowa nad akordem Dm7 to bedzie brzmialo dorycko... zeby Am7 brzmialo dorycko to zagrasz nad nia A-dorycka, albo G-jonska, bo to sa skale enharmoniczne :)

Podobnie jest z pentatonika molowa, albo durowa. Czasem myslisz jako "A-moll pentatonika" a czasem jako "C-dur pentatonika". Skale modalne to rozwiniecie tego sposobu myslenia :)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
TyskiDaro
Posty: 153
Rejestracja: 27-10-2007 20:30

06-05-2008 18:19

Kto zna je na pamięć xD?
Muminki Cię widzą
Muminki Cię śledzą
Muminki Cię znajdą, zabiją i zjedzą !!!


Obrazek

Awatar użytkownika
feanor
Posty: 30
Rejestracja: 13-02-2007 14:09

06-05-2008 19:57

ja coś nie kminie tego za bardzo teges.... ale spoko trza rozgryźć :D super rzecz vbman :D dzięki!!
Epiphone G400 cherry :)
Obrazek

Awatar użytkownika
ozzibi
Posty: 140
Rejestracja: 26-01-2007 20:25

25-06-2008 01:13

A ja to już zupełnie tego nie ruszam, nie chce się mnie, gówno z tego rozumiem i jak zwykle z partyzanta sobie radzę...
Chyba mam mózg, ale nic o tym nie wiem...

bluegrass
Doradca
Posty: 7
Rejestracja: 26-01-2007 21:26

25-06-2008 02:02

ja ochoczo pragne dodac skale nominalne, kategorialne, ilosciowe i jakosciowe :)
www.fingerstyle.pl -> portal gitarzystów akustycznych
www.guitarshow.pl - > festiwal i konkurs gitarowy

Awatar użytkownika
dr_lecter
Moderator
Posty: 157
Rejestracja: 30-01-2007 14:13

25-06-2008 02:18

TyskiDaro pisze:Kto zna je na pamięć xD?


a po co to komu na pamiec umiec? :P nie ma innych ciekawszych spraw do zapamietywania niz takie debilizmy ? :P
"I Want What's Coming to me... the World, Chico, and Everything in It"
T.Montana

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

25-06-2008 13:00

Tak na dobrą sprawę, to żeby dobrze grać nie trzeba ich za wielu znać. Przydają się w improwizacji, ale jak ma się dobrze osłuchane akordy i "czuje się" to, co się gra, nie są niezbędne.

Awatar użytkownika
Serdell
Posty: 20
Rejestracja: 03-07-2008 16:26

03-07-2008 20:42

hmmm mam pytanie spotakałem się też z tabulaturami na ktorych po prostu sa zapisane skale czy tak nie jest prosciej dla początkujących? oczywiscie było tez napisane ze mozna je grac w roznych tonacjach. jak cos to wybaczcie jestem początkujący :D
Obrazek[/url]
Vintage v100

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

03-07-2008 22:25

No można zapisać to w tabulaturze, ale po co?

Taka tabulatura ma sens w jednej pozycji, może dwóch. Dźwięki skali są rozłożone po całym gryfie. Jakbyś chciał pisać taba danej skali na wszystkich strunach i progach, to byłoby to mało czytelne. Poza tym jeśli rozumiesz naukę skal jako zapamiętanie schematu w jednej pozycji, to w życiu się ich nie nauczysz.

Taki poradnik jest fajny, bo chcąc sobie ograć daną skalę, robisz tak:


-Wybierasz skalę, np. dorycką.
-Wybierasz dźwięk podstawowy, np. G.
-Sprawdzasz odległości (początkujący) lub interwały (bardziej zaawansowany) między dźwiękami (w tym wypadku 2122212 dla początkującego).
-Wypisujesz sobie dźwięki, tutaj G, A, A#, C, D, E, F, G.
-Wybierasz sobie pozycję na gryfie, ja wybieram trzecią.
-Znajdujesz dźwięki na gryfie i piszesz taba:

Kod: Zaznacz cały

E|-----------------------D-E-F-3-5-6-----
H|-------------------A#C-3-5-6-G-A-A#----
G|-------------F-G-A-3-5-----------------
D|-------C-D-E-3-5-7---------------------
A|-G-A-A#3-5-7---------------------------
E|-3-5-6---------------------------------

(nazwy dźwięków zapisałem nad lub pod numerkiem progu).

Tadaaaam! I na co Ci taby? :-D

Generalnie, to wystarczy chcieć. A reguła jest taka, że ludziom się nie chce. Nie ma taba? Eee, kto by to rozpisywał. Nuuuuda.

Awatar użytkownika
Serdell
Posty: 20
Rejestracja: 03-07-2008 16:26

03-07-2008 22:40

hmmmm no w sumie TO MA SENS !:D dzięki
Obrazek[/url]
Vintage v100

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

03-07-2008 22:54

Jeszcze do tego się odniosę:

Serdell pisze:było tez napisane ze mozna je grac w roznych tonacjach


Nie o tonację, a pozycję chodziło temu, co to napisał. Ale to złudne. Powiedzmy, że masz taba skali G doryckiej, którego napisałem. A dorycką zagrasz od 5 progu. F dorycką - od pierwszego. A D# dorycką? Od jedenastego? Przecież to kompletnie nie będzie pasować, jak inne akordy ograłeś niskimi dźwiękami. Dlatego uważam, że takie taby są bez sensu.

Awatar użytkownika
Serdell
Posty: 20
Rejestracja: 03-07-2008 16:26

03-07-2008 23:01

no ale patrz przeciez trudno to zrozumiec "gitarzycie" ktory gra pol roku a chcialby poznac dzwieki i pocwiczyc palce.dla niego dobre sa taby bo nie ma pojecia o jakichkolwiek zagadnieniach muzycznych
Obrazek[/url]
Vintage v100

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

03-07-2008 23:06

Z pomocą tego poradnika na górze nie trzeba mieć wiedzy muzycznej, by rozpisywać skale. Wystarczy znać dźwięki z półtonami, a to zna (lub powinien znać) każdy początkujący. A do ćwiczenia palców są inne rzeczy.

Awatar użytkownika
Serdell
Posty: 20
Rejestracja: 03-07-2008 16:26

03-07-2008 23:14

no powinien powienien ale weisz jak to jest.ludzie leca na zywioł cwicza na jakis prostych cwiczeniach graja proste piosenki na 4 akordach a zapominaja o takim podstawowym wyksztalceniu.

powiem Ci ze ja tez sie nauczylem grac bez tych wszystkich zagadnien i nie żałuję ;D
Obrazek[/url]
Vintage v100

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

03-07-2008 23:21

A czy możesz z czystym sumieniem powiedzieć, że umiesz grać? :-P

Poza tym, to nie jest poradnik dla początkujących, tylko kompendium wiedzy dla tych, którzy wiedzą, czego szukają.

Awatar użytkownika
Serdell
Posty: 20
Rejestracja: 03-07-2008 16:26

03-07-2008 23:28

vbman pisze:A czy możesz z czystym sumieniem powiedzieć, że umiesz grać? :-P


w sumie grac to umie slash,satriani,santana :D hmmmm na pewno mam tam jakiś staż i grać umiem ale bez jakiś rewelacji :D
Obrazek[/url]
Vintage v100

Awatar użytkownika
dr_lecter
Moderator
Posty: 157
Rejestracja: 30-01-2007 14:13

04-07-2008 01:54

Serdell pisze:
w sumie grac to umie slash,satriani,santana :D hmmmm na pewno mam tam jakiś staż i grać umiem ale bez jakiś rewelacji :D


super :D 3 gitarzystow umie grac a reszta to tylko pitoli sobie :D
"I Want What's Coming to me... the World, Chico, and Everything in It"
T.Montana

Awatar użytkownika
Serdell
Posty: 20
Rejestracja: 03-07-2008 16:26

04-07-2008 10:37

super :D 3 gitarzystow umie grac a reszta to tylko pitoli sobie :D


przeciez wszystkich nie będę wymieniał :P

jak sie nie orientujesz to tutaj masz pomocny link ::D:D
http://www.digitaldreamdoor.com/pages/b ... uitar.html oni na bank umieli grac :)
Obrazek[/url]
Vintage v100

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1659
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

04-10-2008 19:20

Mam takie idiotyczne pytanie: Jak w ogóle przeczytać te skale ?
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Gregor
Posty: 15
Rejestracja: 19-11-2007 21:09

04-10-2008 23:24

Masz przecież spis dźwięków i układ interwałowy, czego chcieć więcej?
Zauważyłem, że ludzie na początku postrzegają skale jako drabinki, kiedy widzą rozpiskę tych 8 dźwięków np. w obrębie 4 progów na wszystkich strunach...
Przestrzegajcie się przed takim myśleniem :-P

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1659
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

05-10-2008 10:22

I tak nadal nie wiem jak to przeczytać...
Gitary:Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
Wzmacniacz: Fender RocPro1000H, UNIVOX U400G
Kolumny: LAC BS112 Custom
Efekty: za dużo by wypisywać :)
Kable: RED's MUSIC

Wróć do „Skale”