Awatar użytkownika
Freaky_Styley
Posty: 13
Rejestracja: 27-09-2008 12:56

16-01-2009 19:49

Dorycka C

Półtony: 2 1 2 2 2 1 2
Dźwięki: C - D - D# - F - G - A - A#- C

Chyba się nie pomyliłem? Jak coś, to poprawcie.

A co do solówek, to prześledź sobie solówkę jakąś z Twojego ulubionego utworu i porównaj z akordami/powerchordami/czym tam jeszcze z piosenki i sprawdź:)

Awatar użytkownika
mateliko
Posty: 27
Rejestracja: 05-11-2007 15:39

31-01-2009 19:40

Kiedys jak to czytalem to nic z tego nie zrozumialem, dzisiaj przejrzalem sobie jedna strone i praktycznie wszystko czaje, o co chodzi w tym temacie.
A mianowicie:
http://www.gitara.miniserwis.pl/krotka- ... tonow.html :D

[ Dodano: 2009-01-31, 19:44 ]
Wiem ze to zadne odkrycie, teraz wydaje mi sie to banalne... tzn ogolnie chodzi mi o zapis skal VBmana.

imv
Posty: 2
Rejestracja: 11-08-2008 15:14

26-02-2009 19:43

Czy ważne jest jak ogrywamy skale czy też ogólnie jak gramy na gitarze jest ułożenie lewej ręki ? Chodzi mi o to że daną skalę można ograć palcami 134 albo 123. Jak zauważyłem najczęściej w ćwiczeniach różnorakich zaleca się aby ogrywać 134 ale są gitarzyści grający wszystko 123 np Adrian Smith. Grać tak jak jest wygodniej ?

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

26-02-2009 19:46

jeden palec - jeden próg. Grasz wskazującym na 3 to na 5 musisz przycisnąć serdecznym, nie środkowym. Ale pomijając to - graj jak Ci wygodnie, byle byś zdołał złapac czysto wszystkie dźwięki.
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
Wafel
Posty: 12
Rejestracja: 29-04-2007 19:26

26-02-2009 20:56

Co do ułożenia palców to z doświadczenia wiem że lepiej jest tego nie ignorować (1 próg 1 palec) bo jeśli będziesz chciał te skale zagrać dużo szybciej to może to być trochę karkołomne.

Co do tematu to odkryłem że istnieją skale inne niż pentatonika (właśnie, pentatonic minor scale = molowa?) i rozpisałem sobie eolską. Gdy przeniosłem ją w A to wyszły mi dzwięki takie o : AHCDEFG
Wyszło mi poprawnie?

Przydałoby się również żeby ktoś pare tych najważniejszych skal przetłumaczył na język ęgielski coby to było łatwiej w sieci materiału znaleźć.

PS: Jakie skale (oprócz pentatoniki) są dobre do grania rocka. wiem że w dużej mierze rock opiera się na bluesowych ale są jakieś stricte rockowe?
I wanna know, oh do you, do you dig destruction?
Obrazek
|Schecter Demon---- Dunlop ZW-45----BOSS DS-1----BOSS-DD3---Peavey Valveking 212/Marshall MG 15|

Awatar użytkownika
Excubitor
Posty: 689
Rejestracja: 11-05-2008 22:11

26-02-2009 20:58

Wafel pisze:(właśnie, pentatonic minor scale = molowa?)


pentatonika molowa
"Ja się nie znam, to się chętnie wypowiem."
Obrazek

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

26-02-2009 22:32

Jakie skale (oprócz pentatoniki) są dobre do grania rocka. wiem że w dużej mierze rock opiera się na bluesowych ale są jakieś stricte rockowe?


Nie ucz sie skal na ilosc =) Na poczatek naucz sie DOBRZE poslugiwac skalami durowa, molowa, pentatonikami durowa i molowa, bluesowa... W praktyce sa to strasznie podobne skale, wiec nie powinienes ich traktowac w oderwaniu od siebie, Po prostu one sie uzupelniaja :) Przykładowo (uzywam nomenklatury, w ktorej nie ma dzwieku H, a jest B):
Skala A-moll: A B C D E F G
Skala pentatoniczna A-moll: A C D E G
Skala A bluesowa: A C D D# E G :)

Jak widac:
A-moll - sekunda wielka, seksta mała = pentatonika A-moll
pentatonika A-moll + tryton (kwarta zwiekszona) = A bluesowa

Chodzi o to, zebys potrafil plynnie i swiadomie dorzucac dzwieki z innych skal :) Trzeba pamietac, ze jak grasz tylko skale pentatoniczna to dla niektorych akordow nie zagrasz ich glownych skladnikow. Grajac A-moll pentatonike nad akordem G7 nie masz septymy F, ktora calkowicie decyduje o charakterze akordu, wiec fajnie byloby ja dodac :) Dlatego trzeba myslec "ponad" skalami :)

Podczas opanowywania skal zwracaj uwage na akordy jakie sa w podkladzie - kontekst jest najwazniejszy i nie mozna grac slepo po skalach. Poczytaj troche tematow z dzialu Teoria Muzyki i znajdziesz duzo ciekawych informacji na temat improwizacji, uzywania skal itp.
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
killem
Posty: 2
Rejestracja: 07-04-2009 17:27

09-04-2009 20:36

Ja jednak proponuję ściągnąć Guitar Pro ze strony producenta. I nie piszemy całych postów dużymi literami.
Ostatnio zmieniony 09-04-2009 21:25 przez killem, łącznie zmieniany 1 raz.

Piotoro
Posty: 1
Rejestracja: 27-04-2009 19:55

27-04-2009 22:01

Demagorgon pisze:Mam prośbę czy ktoś mógłby mi rozpisać pozycje do tej skali 'Frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | mollowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu'

Co rozumiesz pod pojęciem "rozpisać"?

Jeśli chcesz po prostu wiedzieć na jakich progach jest ta skala, polecam ściągnąć darmowy programik (wygooglowany na szybko):
Advanced FretPro v2.0

Po otworzeniu masz dwa tryby (zakładki): Fretboard Notes Practise (w tym trybie program dopytuje nas z nazw dźwięków) oraz 1000+ Chord Patterns and Scales. Klikasz ten drugi. W Scale Note wybierasz dźwięk toniczny skali, a w Scale Type wybierasz rodzaj skali. Do wyboru są:

Major - Majorowa (Durowa)
Harmonic Minor - Harmoniczna minorowa (molowa)
Melodic Minor (Ascending) - Melodyczna minorowa (wznosząca się)
Melodic Minor (Descending) - Melodyczna minorowa (opadająca)
Chromatic - Chromatyczna
Whole Tone - Całotonowa
Pentatonic Minor - Pentatonika minorowa
Pentatonic Major - Pentatonika majorowa
Penatatonic Blues - Pentatonika blusowa
Pentatonic Neutral - Pentatonika neutralna?
Ionian - Jońska
Dorian - Dorycka
Phrygian - Frygijska
Lydian - Lidyjska
Mixolydian - Miksolidyjska
Aeolian - Eolska
Locrian - Lokrycka

To tak przy okazji, bo ktoś prosił o tłumaczenie.

W razie czego zapodam jeszcze linka do screena z programiku, tak wygląda skala o którą prosisz:
Obrazek

Jeśli ktoś w dalszym ciągu nie wie, jak odczytać skale zaszyfrowane na początku tego tematu, dodam tylko małą wskazówkę, że kod 1222122 oznacza odległości pomiędzy poszczególnymi dźwiękami skali: 1 - jeden próg, 2 - dwa progi (półtony).

E | F - F# - G - G# - A - A# - B - C - C# - D - D# - E (dźwięki pierwszej struny)*.
0 | 1 ------- 2 ------- 2 -------- 2 - 1 ------- 2 -------- 2
W przypadku skali E frygijskiej pierwszym dźwiękiem będzie E (pusta struna), drugim F - I próg (dodać 1 półton), trzecim G - III próg (dodać 2), czwartym A - V próg (dodać 2), piątym B - VII próg (dodać 2), szóstym C - VIII próg (dodać 1), siódmym D - X próg (dodać 2) i ósmym E - XII próg (dodać 2 półtony). Tak więc pierwszy dźwięk to dźwięk toniczny, a kolejne są dodawane wg kodu. W tym przypadku było to 1222122.
Teraz gracie sobie to na jednej strunie, a następnie przenosicie dźwięki na pozostałe struny. Chyba wiadomym jest, że dźwięki się powtarzają. :mrgreen:

C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# - A - A# - B - C* skala chromatyczna (wszystkie dźwięki)
C - D - E - F - G - A - B - C skala durowa C-dur - kod 2212221, czyli C+2+2+1+2+2+2+1...

Jeszcze tylko mała uwaga na temat pierwszego kodu, zapisanego z # i b. Jest to zapis przy użyciu interwałów. 1 b2 b3 4 5 b6 b7 oznacza, że skala składa się z następujących interwałów: pryma, sekunda mała, tercja mała, kwarta czysta, kwinta czysta, seksta mała, septyma mała. Ktoś wcześniej wspominał o interwałach.

Chciałbym tylko jeszcze dodać, że skala to pewien układ dźwięków w obrębie oktawy. Np. skala durowa i molowa różni się tylko ustawieniem jednego dźwięku - trzeciego stopnia**. W durowej jest to tercja wielka (4 półtony), a w molowej tercja mała (3 półtony). Właśnie ten dźwięk zmienia charakter skali. Z durowej "wesołej" robi się molowa "smutna". Tym właśnie się różnią skale, charakterem. Często jest to subiektywna sprawa słuchającego. Każda skala ma swój charakter i trzeba go poznać. Np. gdy słyszymy muzykę dalekowschodnią od razu wiemy, że mamy do czynienia ze skalami japońskimi, czy tam chińskimi.
Natomiast, żeby odróżnić skale od siebie nie wystarczy zagrać szeregu dźwięków np. na jednej strunie z odpowiednimi odległościami. A to dlatego, że wiele z nich ma względnie taki sam układ półtonów, tylko że przesunięty (skale modalne). Żeby usłyszeć charakter danej skali, musi istnieć jakiś punkt odniesienia - tzw. centrum tonalne. Najprościej będzie to zrozumieć grając wszystkie skale po kolei na pierwszej strunie (od dźwięku E) i w tym samym czasie szarpać pustą szóstą strunę (także E). Wtenczas najłatwiej usłyszeć, czym się różni charakter danej skali od innej.

Mam nadzieję, że cokolwiek, komukolwiek rozjaśniłem. :mrgreen:
Hm, może przyszedł czas, żeby samemu zabrać się za skale? :lol:


* - notacja amerykańska
** - powiedzmy, że chodzi o skalę molową melodyczną wznoszącą się

Awatar użytkownika
Noctu$
Posty: 2
Rejestracja: 20-06-2007 01:16

09-05-2009 20:36

witam. przeczytalem caly ten temat. dzieki temu wiem juz jak rozczytywac te wszystkie skale. ogolnie zaczalem kumac ten temat jednak nasuwa mi sie jedno pytanie. po czym mozna rozpoznac jakie akordy lub power chords peda pasowac do danej skali i odwrotnie?

Awatar użytkownika
Barciej
Posty: 4
Rejestracja: 21-01-2009 21:33

09-05-2009 23:09

Ciekawa kolejność, ja bym zaczynał od progresji akordów, a potem dokładał skale;)

Poruszyłeś bardzo złożony temat i jeden post go nie wyczerpie, no ale od czegoś muszę zacząć.

przede wszystkim to zauważ, że skala/gama C-jońska składa się z dźwięków C,D,E,F,G,A,B(H),C, skala D-dorycka z D,E,F,G,A,B(H),C, E-frygijska z E,F,G,A,B(H),C,D itp.

zauważ, że dźwięki są takie same, a zmienia się ich kolejność. Co za tym idzie to akord, który leci w tle, decyduje o tym jaki est charakter skali.

Graj cały czas dźwięki skali C-dur, a w tle niech zmieniają się akordy - zauważ, że wraz ze zmianą tła, zmienia się charakter skali.

Najprostsze rozwiązanie to ogrywanie akordów durowych skalą durową(jońską), a molowych molową(eolską), ale nie zawsze to brzmi ciekawie;)

Z powerchordami jest ten problem, że nie mają tercji, a zatem ciężko mówić o ich "durowości" czy "molowości", musisz posłuchać jaka jest progresja tych akordów i tym się kierować(dobrze byłoby znać tonację utworu).

Np. pochód E5, F#5, G5 możesz ogrywać E-eolską, ew E-dorycką, ale możesz też np B-frygijską ;)

Mam nadzieję, że co nieco rozjaśniłem temat, czekam na dalsze, bardziej szczegółowe pytania, bo to temat rzeka i trzeba konkretne problemy rozkminiać;)
Play guitar or die !!!

Czapek
Posty: 2
Rejestracja: 15-05-2009 22:39

16-05-2009 09:10

ej ludzie sry za niewiedze ale każdy pyta dodaje coś od siebie i wogóle nic z tego nie wiem xDDD może ktoś napisać
1) po co to wszystko xD
2) jakąś ogólną teorie zeby kazdy kto to czyta rozumiał wogole o czym jest mowa :)
3) w jaki sposób sie tego nauczyć i w jakiej kolejnośi :)
Ibanez grg 170dx - zółty xD

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

16-05-2009 10:17

Ten temat sie rozwinal w kierunku ludzi, ktorzy juz maja pojecie o skalach, ale pytaja o wiecej szczegolow :)

Do samych podstaw polecam ksiazki, ktore juz padaly w innych tematach np.:
http://gitarzysci.pl/forum/viewtopic.php?t=3668

Do tego moze przydadza Ci sie teksty z teorii, ktore kiedys pisalem:
http://www.chomikuj.pl/highwolf/muzyka

Jak przeszukasz dokladniej to forum to znalazlbys prawie wszystko o skalach, akordach, harmonii, ale to wymaga wymeczenia opcji "szukaj" :)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Czapek
Posty: 2
Rejestracja: 15-05-2009 22:39

16-05-2009 10:26

wilq dzieki ci bardzo :) twoje teskty na pewno mi sie bardzo przydadzą :):)
Ibanez grg 170dx - zółty xD

Awatar użytkownika
Ultima
Posty: 7
Rejestracja: 03-07-2009 10:21

03-07-2009 14:10

kto mi wytłumaczy jakoś jaśniej te skale?

zapewne trzeba znac rozkład dźwięków na gryfie.
Jak to czytac ?

Jońska 1 2 3 4 5 6 7
Dorycka 1 2 b3 4 5 6 b7
Frygijska 1 b2 b3 4 5 b6 b7
Lidyjska 1 2 3 #4 5 6 7
Miksolidyjska 1 2 3 4 5 6 b7
Eolska 1 2 b3 4 5 b6 b7
Lokrycka 1 b2 b3 4 b5 b6 b7

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

03-07-2009 15:27

Kod: Zaznacz cały

Format:
nazwa | interwały w konwencji amerykańskiej | odległości między dźwiękami w półtonach | dźwięki od przykładowej podstawy | charakter | uwagi


To sie odnosi do spisu w pierwszym poście.
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

black
Posty: 6
Rejestracja: 07-06-2008 15:25

03-07-2009 15:37

Ultima:

Zapisz te skale dla prymy 'E': (to było zresztą w pierwszym poście, ale czasem trzeba pogłówkować i nie tylko przeczytać :P)

Jońska - E F# G# A H C# D#
Dorycka - E F# G A H C# D
Frygijska - E F G A H C D
Lidyjska - E F# G# B H C# D#
Miksolidyjska - E F# G# A H C# D
Eolska - E F# G A H C D
Lokrycka - E F G A B C D

Masz cóś takiego (podopisuj sobie jak to wygląda):

Kod: Zaznacz cały

E |F    |F#|G    |G#|A |B    |H |C    |C#|D    |D#|
1 |#1/b2|2 |#2/b3|3 |4 |#4/b5|5 |#5/b6|6 |#6/b7|7 |



W słupkach widać co czemu odpowiada.. :)

Jak jest płocik (#), to odpowiedni dźwięk jest zwiększony o 1 półton
Jak jest beta (b), to odpowiedni dźwięk jest zmniejszony o 1 półton

Poprawcie mnie koledzy mądrzejsi jak się mylę, gdyż sam się dopiero tego uczę, ale wydaje mi się, że tak na logikę to da się zrobić.. Prawda? ^^
Epiphone LP Custom Zakk Wylde Bullseye

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

03-07-2009 15:44

black pisze:Jak jest płocik (#), to odpowiedni dźwięk jest zwiększony o 1 półton
Jak jest beta (b), to odpowiedni dźwięk jest zmniejszony o 1 półton

Krzyżyk (#) i bemol (b)
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

black
Posty: 6
Rejestracja: 07-06-2008 15:25

03-07-2009 15:52

Oj.. To moje takie przyzwyczajenia z dzieciństwa z tym płocikiem.. xD
To 'b' nie wiedziałem jak nazwać, więc wyszła beta.. (lubie matematykę, rozumiecie: kąty itp.) xP
A tak jako ciekawostka dodam kolejne przyzwyczajenie z dzieciństwa:
--> " "
Jakoś tak mi się utrwaliło, że nazywam to 'kocimi łapkami'.. Hihi.. Śmiesznie, ale tak już zapamiętałem.. ^^

Kafarze -> ale ogólnie rozumowanie dobrze, tak?
Epiphone LP Custom Zakk Wylde Bullseye

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

03-07-2009 16:33

Cały czas się to tu przewija, więc wyjaśnię te interwały.

Ogólnie, to mamy:
- prymę czystą,
- sekundę małą i wielką,
- tercję małą i wielką,
- kwartę czystą,
- tryton, czyli kwartę zwiększoną lub kwintę zmniejszoną (te dźwięki są enharmoniczne),
- kwintę czystą,
- sekstę małą i wielką,
- septymę małą i wielką,
- oktawę czystą (większe interwały też mają nazwy, ale w tutejszych skalach one nie występują).

Jak widać, mamy tutaj interwały czyste, małe i wielkie.
Można to skrótowo oznaczyć liczbami.

Chcąc oznaczyć kwartę nie mamy problemu, kwarta jest czysta, piszemy "4".
Chcąc oznaczyć tercję musimy określić, którą. Tutaj przyjęto, że małe interwały oznacza się przez "b", a duże bez dodatkowych oznaczeń. Tak więc tercja mała - "3b", tercja wielka - "3".

Ale, ale, przecież każdy interwał można zmniejszyć lub zwiększyć o półton!

Z interwałami czystymi nie ma problemu. Gdy chcemy zrobić kwartę zwiększoną, piszemy "4#". Gdy zmniejszoną - "4b". A co z małymi i wielkimi?
Też nie ma problemu, robimy tak - tercja zmniejszona - "3bb", tercja zwiększona - "3#".

Żeby rozumieć te oznaczenia trzeba najzwyczajniej znać kolejność i nazwy podstawowych interwałów.

Awatar użytkownika
Ultima
Posty: 7
Rejestracja: 03-07-2009 10:21

04-07-2009 01:10

Kod: Zaznacz cały

E |F    |F#|G    |G#|A |B    |H |C    |C#|D    |D#|
1 |#1/b2|2 |#2/b3|3 |4 |#4/b5|5 |#5/b6|6 |#6/b7|7 |


Czyli jeśli dobrze rozumiem to pod E to pryma czysta
pod F pryma zwiększona ?
pod F# Sekunda wielka

itd ...?

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

04-07-2009 01:27

Pod F - pryma zwiększona lub sekunda mała. W praktyce stosuje się głównie interwały czyste, małe i wielkie, a te zwiększone, czy zmniejszone tylko w takich przypadkach, gdy ściśle wymaga tego tonacja. Chodzi tu naturalnie o nazewnictwo, bo pryma zwiększona i sekunda mała to ten sam interwał (dźwięki są enharmoniczne).

Awatar użytkownika
Ultima
Posty: 7
Rejestracja: 03-07-2009 10:21

06-07-2009 08:58

poszukuję skali bluesowej. Nie mogłem takiej znaleźc.
Często jedynym powodem idealnego współbrzmienia orkiestry jest to, że wszyscy fałszują w niej na jedną nutę...

Awatar użytkownika
Gustaw
Posty: 5
Rejestracja: 23-06-2009 10:15

06-07-2009 09:16

Skala bluesowa powstaje poprzez dodanie dodatkowego dźwięku do pentatoniki mollowej, np zwykła pentatonika grana od dźwięku A ma postać: A C D E G A, a bluesowa A C D D# E G A.

Awatar użytkownika
Ultima
Posty: 7
Rejestracja: 03-07-2009 10:21

06-07-2009 09:38

ok wielkie dzięki postaram się to jakoś rozpracowac :->

[ Dodano: 2009-07-06, 10:07 ]


znalazłem coś takiego w necie i to są podobno schematy skal :
to są jedyne dźwięki w danych skalach ?

I co oznacza Q ?

1. skala Jońska

Kod: Zaznacz cały

E||-------|-----------------------|------------------------|
H||-------|-----------------------|------------------------|
G||-------|-----------------------|------------------------|
D||-------|-----------------------|--------7----9----10----|
A||-------|-------------7----8----|--10--------------------|
E||-------|--8----10--------------|------------------------|


  Q    Q     Q    Q        Q    Q    Q     Q     
-----------------------|--------7----8----10----||
------------------8----|--10--------------------||
--7----9----10---------|------------------------||
-----------------------|------------------------||
-----------------------|------------------------||
-----------------------|------------------------||


2. Skala Dorycka

Kod: Zaznacz cały

E||-------|------------------------|------------------------|
H||-------|------------------------|------------------------|
G||-------|------------------------|------------------------|
D||-------|------------------------|--------7----8----10----|
A||-------|-------------------8----|--10--------------------|
E||-------|--8----10----11---------|------------------------|



  Q    Q     Q    Q        Q     Q    Q     Q        Q     
-----------------------|--------------8----10----|--11----||
------------------8----|--10----11---------------|--------||
--7----8----10---------|-------------------------|--------||
-----------------------|-------------------------|--------||
-----------------------|-------------------------|--------||
-----------------------|-------------------------|--------||


3.Skala Frygijska

Kod: Zaznacz cały

E||-------|-----------------------|-------------------------|
H||-------|-----------------------|-------------------------|
G||-------|-----------------------|-------------------------|
D||-------|-----------------------|--------------8----10----|
A||-------|------------------8----|--10----11---------------|
E||-------|--8----9----11---------|-------------------------|


Q    Q     Q    Q       Q     Q    Q    Q        Q     
------------------------|-------------8----9----|--11----||
-------------------8----|--9----11--------------|--------||
--------8----10---------|-----------------------|--------||
--11--------------------|-----------------------|--------||
------------------------|-----------------------|--------||
------------------------|-----------------------|--------||


4. Skala Lidyjska

Kod: Zaznacz cały

E||-------|-----------------------|------------------------|
H||-------|-----------------------|------------------------|
G||-------|-----------------------|------------------------|
D||-------|-----------------------|--------7----9----10----|
A||-------|-------------7----9----|--10--------------------|
E||-------|--8----10--------------|------------------------|


  Q    Q    Q    Q        Q    Q    Q     Q     
----------------------|--------7----8----10----||
------------7----8----|--10--------------------||
--7----9--------------|------------------------||
----------------------|------------------------||
----------------------|------------------------||
----------------------|------------------------||


5.Skala Miksolidyjska

Kod: Zaznacz cały

E||-------|-----------------------|------------------------|
H||-------|-----------------------|------------------------|
G||-------|-----------------------|------------------------|
D||-------|-----------------------|--------7----8----10----|
A||-------|-------------7----8----|--10--------------------|
E||-------|--8----10--------------|------------------------|


  Q    Q     Q    Q        Q     Q    Q     Q     
-----------------------|--------------8----10----||
------------------8----|--10----11---------------||
--7----9----10---------|-------------------------||
-----------------------|-------------------------||
-----------------------|-------------------------||
-----------------------|-------------------------||


6.Skala Eolska

Kod: Zaznacz cały

Kod:
E||-------|-----------------------|------------------------|
H||-------|-----------------------|------------------------|
G||-------|-----------------------|------------------------|
D||-------|-----------------------|--------6----8----10----|
A||-------|-------------6----8----|--10--------------------|
E||-------|--8----10--------------|------------------------|


  Q    Q     Q    Q       Q    Q    Q     
-----------------------|-------6----8----||
------------------8----|--9--------------||
--7----8----10---------|-----------------||
-----------------------|-----------------||
-----------------------|-----------------||
-----------------------|-----------------|| 


7.Skala lokrycka

Kod: Zaznacz cały

E||-------|-----------------------|------------------------|
H||-------|-----------------------|------------------------|
G||-------|-----------------------|------------------------|
D||-------|-----------------------|-------------8----10----|
A||-------|------------------8----|--9----11---------------|
E||-------|--8----9----11---------|------------------------|


   Q    Q     Q     Q       Q     Q    Q    Q        Q     
-------------------------|-------------8----9----|--11----||
-------------------------|--9----11--------------|--------||
--------8----10----11----|-----------------------|--------||
--11---------------------|-----------------------|--------||
-------------------------|-----------------------|--------||
-------------------------|-----------------------|--------||


[ Dodano: 2009-07-06, 10:18 ]
U tu zaś diagram

Kod: Zaznacz cały

http://jckit.wrzuta.pl/obraz/7PUJFr2eFhX/jonska

Kod: Zaznacz cały

http://jckit.wrzuta.pl/obraz/73oLHwVA8hv/dorycka

Kod: Zaznacz cały

http://jckit.wrzuta.pl/obraz/7kaaAEaaSER/frygijska

Kod: Zaznacz cały

http://jckit.wrzuta.pl/obraz/27rRz1o6FVH/lidyjska

Kod: Zaznacz cały

http://jckit.wrzuta.pl/obraz/1T2yHQAs25L/miksolidyjska

Kod: Zaznacz cały

http://jckit.wrzuta.pl/obraz/0iQQJcJgOtL/eolska

Kod: Zaznacz cały

http://jckit.wrzuta.pl/obraz/a02j6mppDL7/lokrycka


znalazłem także coś takiego

Kod: Zaznacz cały

http://www.szkola.mayones.com/zdjecie/mayszkola/lekcja11_diagramy.JPG



hmmm pomieszało mi się już to :roll:

vbman
Stara Gwardia
Posty: 192
Rejestracja: 25-09-2007 19:12

07-07-2009 14:55

Te diagramy są bezużyteczne. Skala jońska, ale jaka? Tutaj widać, że masz rozpisaną C, ale nie tędy droga.

Nic Ci ze znajomości takiego taba nie przyjdzie.

Aby "umieć" ograć skalę należy:
- znać dźwięki na gryfie (wszystkie),
- znać dźwięki, które należą do skali,
- wiedzieć gdzie są na gryfie dźwięki skali,
- wiedzieć, do czego można je zagrać.

Awatar użytkownika
Ultima
Posty: 7
Rejestracja: 03-07-2009 10:21

07-07-2009 14:58

ok dzięki vbman to było o wiele pomocniejsze od tych wszystkich diagramów.

Właśnie się uczę dźwięków na gryfie
Często jedynym powodem idealnego współbrzmienia orkiestry jest to, że wszyscy fałszują w niej na jedną nutę...

arktosgitar
Posty: 5
Rejestracja: 02-07-2008 21:47

14-07-2009 09:06

hahah i powiadasz ze sie nauczysz ? gdzies kiedys byla taka gierka ze wyswietlal sie prog i struna i trzeba bylo okreslic co to za dzwiek i sie bilo najlepsze czasy.... Ja tam mam w dupie te wszystkie skale tylko pentatonika i do pentatoniki dorobiłem sobie takie rozszerzenie o jakies 12-15 dzwiekow wiecej czyli razem ok 35 fajnie latac po calym gryfie :D
Defillo Asterrro

Awatar użytkownika
Harry
Posty: 2
Rejestracja: 07-05-2009 20:51

16-07-2009 09:59

Ja tam gram w sumie w 3 skalach no może max 4 . Ale poprostu nie uczyłem się z takich rzeczy tylko leciałem po każdej strunie sprawdzając czy dźwięk pasuje do tonacji.
Washburn PS 1800+Fender frontman 38W z założonym 15" głośnikiem celestion+multiefekt line 6 floor POD

Awatar użytkownika
Raven-
Posty: 2
Rejestracja: 12-04-2009 01:11

25-07-2009 10:52

mam pytanie odnośnie ogrywania skal:

mam opanowaną daną skalę (7mio dzwiekową) w 5 pozycjach na gryfie i grając ja wiem jaki dzwięk wydobywam. Co dalej? Teraz zaczynam ogrywać ją interwałami. Zacząłem od tercji (3> i 3) i ogrywam skalę w ten sposób (wezmy na przykład C-dur)
A-C-E-G-H-D-F-A... i w tym miejscu się zatrzymałem. Co dalej? Ogrywać ja kolejnymi interwałami? Po ogrywaniu interwałami jak jeszcze mozna daną skalę cwiczyć by wydobyć z niej jak najwiecej?

Wróć do „Skale”