Awatar użytkownika
Rachet
Posty: 51
Rejestracja: 04-10-2009 13:30

27-01-2010 00:19

Pentatoniki są na szczęście bardzo proste.

Weź w zasadzie jakąkolwiek, skądkolwiek, byle byś miał rozpisaną na dźwięki, osobiście doradzam A-moll, bo wtedy jest najprościej.

Wyczaruj skądś na kartce rozrysowany gryf i na tym gryfie zaznacz wszystkie te dźwięki na które składa się pentatonika, tj wszystkie możliwe. Wyjdzie Ci z tego z pozoru niezły bajzel, ale możesz łatwo znaleźć pięć pozycji tej pentatoniki. Ciężko to wytłumaczyć bez nawet obrazków, ale postaram się.

Pozycja pentatoniki, to po dwa dźwięki z kolei ( z tych składowych pentatoniki ) na każdą strunę. Spróbuj to sobie jakoś podzielić, tak, że zawsze ta jakby "prawa linia" ( zakładając, że główkę gryfu masz z lewej) dźwięków z jednej pozycji, jest "lewą linią" kolejnej pozycji. Tutaj ważne jest, abyś to robił na pentatonice a-moll, bo pierwsza pozycja jest też tuż przy główce, a to ułatwia liczenie. Liczy się je od główki do korpusu, rzecz jasna.
Przykładowo w a-moll, pierwsza pozycja, to będą progi 3 i 5 struny E6, ( dźwięki G i A ), 3 i 5 struny A5 ( dźwięki C i D ), 2 i 5 struny D4 ( dźwięki E i G ), 2 i 5 struny G3 ( dźwięki A i C ), 3 i 5 struny B2 ( dźwięki D i E ), oraz 3 i 5 struny E1 ( dźwięki G i A ).
Druga pozycja zaczyna się, jakby wykorzystuje tę drugą, z dwóch "linii" dźwięków pierwszej pozycji, czyli w przypadku a-moll pierwsza pozycja kończy się na piątych progach wszystkich strun, a druga pozycja się na nich zaczyna, też są jej częścią.

W ten sposób uzyskasz 5 pozycji na pierwszych 12 progach. Musisz się ich nauczyć, najlepiej naturalnie przez grę, ale jak Ci tam wygodnie. Sam podział na pozycje potrzebny Ci jest do jednego, jeżeli chcesz stworzyć jakąkolwiek pentatonikę mollową, to znajdujesz dźwięk taki w jakiej ma być ona tonacji ( A-moll, znajdujesz A itp. ) na strunie E6 i od niego rozpoczynasz DRUGĄ POZYCJĘ. Tzn, ten dźwięk ( tonika ) ma być jakby w "lewej linii". I względem tego dźwięku przesuwasz cały schemat pentatoniki, czyli wszystkie te pozycje.

Jeżeli chcesz stworzyć pentatonikę Durową, to przesuwasz schemat mollowej o trzy progi w stronę główki, jakby dodatkowo. W ten sposób każda pentatonika, to tak naprawdę dwie pentatoniki, przykładowo A-moll to też C-dur, bo dźwięk C na strunie E6 jest trzy progi za dźwiękiem A ( co powinno być dla Ciebie oczywiste, jeśli nie jest, naucz się jak w kolejności idą dźwięki, dodam, że alfabetem: ----> A Ais B C Cis D Dis E F Fis G Gis A <---- ).


Ważne jest to, żeby pamiętać ten schemat dźwięków w pentatonikach, bo on się nie zmienia wraz z tonacją, jet tylko przesuwany wraz z nią.



Mam nadzieję, że pomogłem i że jest to zrozumiałe. Naprodukowałem się tu, i używałem całej masy nieprofesjonalnego słownictwa, jak np. "lewa linia", żeby uczynić to ja najbardziej zrozumiałym. Jeśli mi się udało, to móże by można to gdzieś wkleić, bo głupio by było zmarnować. Chyba, że to niezrozumiałe, no to przepraszam :D
Dethklok.

Awatar użytkownika
Kurson
Posty: 16
Rejestracja: 05-09-2009 09:41

01-03-2010 20:48

w Internecie natrafiłem na to : http://gitara-serwis.com/remembering/wo ... tara_1.pdf mi to bardzo pomogło :) mam nadzieje ze sie przyda :mrgreen:

PS Mam Pytanie czy znając skale dam rade improwizować ? Uczę się skali FRYGIJSKIEJ :-)
http://www.lastfm.pl/user/Kurson3

Awatar użytkownika
Rachet
Posty: 51
Rejestracja: 04-10-2009 13:30

07-03-2010 13:39

Dasz radę nawet nie znając, tak na dobrą sprawę, ale fakt, znajomość pomaga.
Dethklok.

dwooruch
Posty: 1
Rejestracja: 18-02-2010 12:22

27-03-2010 05:38

Moja "sytuacja" wygląda tak: gram prawie rok, bardzo dobrze opanowałem pentatonikę na wszystkich pozycjach, umiem grać skale jońską i molową, ale czasem to nie wystarcza, wiecie o c o chodzi.. Znacie jakieś skale, sztuczki dzięki którym mogę urozmaicić swoją grę solową?

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

27-03-2010 15:29

Wszystkie skale kościelne ogrywanie akordu nimi, a ciekawostką jest to, że fajnie brzmią jak zaczynamy od tercji albo sekundy oraz skale chromatyczne, całopółtonowa, półcałotonowa one mogą fajnie wprowadzić napięcie...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

qwerty11
Posty: 3
Rejestracja: 28-07-2009 17:03

13-04-2010 22:10

Nie chcę zakładać nowego tematu, a ten wydaje mi się odpowiedni.
Otóż mam pewien problem. Gram w skali "Jewish (Ahaba Rabba)" (ale nie oto :)) w tonacji E (ponieważ mam dźwięki: e, f, gis, a, b, c, d). Ale gdy kończę solo, pasuje tylko dźwięk a. Zawsze mi się wydawało, że to ostatni dźwięk jest taki jak tonacja. Czegoś tu nie rozumiem, mógłby mi ktoś to jakoś wytłumaczyć?

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

14-04-2010 09:28

Tonacja E dur ma inne interwały: E, fis, gis, A, H, cis, dis, E
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

14-04-2010 12:18

mrugaczek pisze:Tonacja E dur ma inne interwały: E, fis, gis, A, H, cis, dis, E

Mahometańska też ma inne interwały i co z tego?
No i podałeś dźwięki poukładane interwałami, nie interwały.

@qwerty11: Specem od teorii nie jestem, ale zazwyczaj jest tak, że tonację określa isę na podstawie ostatniego dźwięku. Zazwyczaj, ale nie zawsze. Może to wyjątek potwierdzający regułę.
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

14-04-2010 20:17

A nie po akordach wykorzystanych na danej frazie ?
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 356
Rejestracja: 04-11-2007 15:35

14-04-2010 22:00

Mrugaczek, jasne, rozkład akordów, analiza linii melodycznej. Ale chodziło mi o fakt, że często, prawie zawsze, jest tak, że ostatni dźwięk jest dźwiękiem prymy w tonacji. Dla tego często sie do tego odnosi. Ale nie zawsze tak musi być. (Jak coś źle mówie to poprawcie)
Alvaro 25 and Washburn X10B
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

14-04-2010 22:30

Twojego sposobu przyznam, że nie rozumiem gdyż pierwszy raz coś takiego widzę...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Rachet
Posty: 51
Rejestracja: 04-10-2009 13:30

18-04-2010 16:02

No, ja sam się nad tym zastanawiałem, ale po Rachetowemu to jest tak: co za różnica jakim dźwiękiem kończysz, lub zaczynasz skoro jest on w danej skali i pasuje do podkładu? Kaman, to że grasz w E frygijskiej a np, kończysz G, zasadniczo, po mojemu, nie zmienia faktu, że jest to E frygijska, w skład której, jakby nie patrzeć, wchodzi G.

Mylę się?
Dethklok.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

18-04-2010 19:16

Nie ogarniam tego...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Rachet
Posty: 51
Rejestracja: 04-10-2009 13:30

18-04-2010 19:37

Skala to określony zbiór dźwięków, więc, czy zaczynasz od prymy, czy nie, w dalszym ciągu jest to ta sama skala, co nie?
Dethklok.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

18-04-2010 19:46

Nie lepiej patrzeć na akordy i po nich doszukiwać się tonacji szybciej jest (chyba)...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Rachet
Posty: 51
Rejestracja: 04-10-2009 13:30

19-04-2010 06:50

No, ale lepiej, nie lepiej, mówimy teraz o skalach, nie podkładach. Ale fakt, po akordach będzie niby szybciej. Niby, ale jeżeli masz podkład z trzech akordów, to, o ile mi wiadomo, pasuje do niego więcej niż jedna skala, natomiast same solówki są już raczej ściśle określone.
Ale teraz to teoretyzuję, nigdy tego nie robiłem, nie chciało mi się jakoś.
Dethklok.

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

19-04-2010 14:50

Nie ma jednej, najlepszej metody - zawsze trzeba troche pomyslec =] W kazdym utworze moga sie znalezc liczne akordy lub dzwieki z zupelnie innej skali/tonacji i trzeba kombinowac na rozne sposoby, zeby to jakos poukladac =] tak czy siak i akordy i skale trzeba brac pod uwage.
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

19-04-2010 21:23

To tak z czystej ciekawości...
Mamy utwór Jimi Hendrix - Hey Joe
Akordy
C, G, D, A, E (jeżeli dobrze pamiętam kolejność)
To teraz tak:
Cdur jest IV stopniem
Gdur jest I stopniem
Ddur jest V stopniem
W takim razie jakimi są Adur i Edur stopniami z której tonacji ?
Ogólnie można potraktować to jako Blues i grać obie tercje i ogrywać te akordy swoimi stopniami czyli Adur dorycką z obiema tercjami, a Edur eolską też z obiema tercjami czy jak ?
Reasumując pierwsze trzy akordy mogę ograć swoimi stopniami z tonacji Gdur, ale pozostałe dwa czym i jak ? Skąd to w ogóle wywnioskować itd.

Utwór wiozłem pierwszy jaki mi się nasunął...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Czakoj
Posty: 3
Rejestracja: 13-07-2010 08:11

16-07-2010 19:55

Jak to się czyta?
Frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D
jak mam taki rozkład to oznacza ze mam ją grać od dźwięku E?
Scars On Broadway

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

16-07-2010 20:53

Możesz zacząć od jakiego dźwięku chcesz tym pamiętaj o interwałach (przy założeniu, że to dla ćwiczeń). Jeżeli w solówce to musisz pamiętać od jakiego dźwięku zagrać.
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Czakoj
Posty: 3
Rejestracja: 13-07-2010 08:11

17-07-2010 00:10

Frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D

Czyli powiedzmy wybieram dźwięk F to będzie skala grana od 13 progu? Dalej będzie sekunda mała, tercja mała itd? az do septymy zmniejszonej?
Scars On Broadway

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

17-07-2010 09:28

Poniżej macie skalę frygijską rozpisaną w różnych pozycjach w których ja gram, a zarazem wszystkie dźwięki są pod palcami ew. trzeba przesunąć rękę w prawo.
http://img341.imageshack.us/gal.php?g=f ... noktaw.jpg
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
Czakoj
Posty: 3
Rejestracja: 13-07-2010 08:11

17-07-2010 10:57

A wytłumaczy mi ktoś czemu w tym co podał mrugaczek jest raz 15 dźwięków raz 8?
Scars On Broadway

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

17-07-2010 21:40

Od prymy do oktawy jest osiem dźwięków, a ja tam mam pokazałem przez dwie oktawy...
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

kuuuluuu
Posty: 15
Rejestracja: 06-07-2010 19:45

29-08-2010 19:59

A ja mam pytanie i odniosę się najpierw do tej wypowiedzi:

mrugaczek pisze:Ogólnie można potraktować to jako Blues i grać obie tercje i ogrywać te akordy swoimi stopniami czyli Adur dorycką z obiema tercjami, a Edur eolską też z obiema tercjami czy jak ?


Przecież A dorycka to to samo co E eolska, czyli prościej mówiąc e-moll (odpowiednik w jońskiej G-dur).
Tak samo jak skala dorycka D to C jońska. Itp. itd.
Oczywiste jest, że do każdej skali modalnej można znaleźć odpowiednik w skali jońskiej, czyli po prostu przypisać daną tonację. To chyba jest najłatwiejsze podejście.
Gdyby się chcieć uczyć natomiast wszystkich skal modalnych w każdej tonacji, to mamy 7*12=84 skale.
Mimo to w wielu szkołach gitarowych kładzie się nacisk na uczenie się skal modalnych i mówi się, że tacy gitarzyści jak Malmsteen czy Vai (podejrzewam, że wielu innych również) zna bardzo dobrze wszystkie skale modalne.
Ja wciąż nie rozumiem, po co się przywiązuje wagę do wszystkich skal modalnych, skoro można każdą doprowadzić do skali jońskiej i ogrywać nią konkretne akordy.
Niech ktoś poda chociaż jeden powód znajomości skal modalnych, bo po wielokroć zaczynałem ćwiczyć te wszystkie skale i wciąż nie widzę takiej potrzeby, a najwidoczniej o czymś nie wiem.

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

30-08-2010 08:03

A nie lepiej nauczyć się schematu i pamiętać o tym, że jedna struna od drugiej jest oddalona o tercje a nie o kwarte ? Przynajmniej ja się nauczyłem schematów i z nich korzystam :)
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
wiking
Posty: 23
Rejestracja: 26-04-2010 16:10

30-08-2010 09:38

@kuuuluuu Sam ze skal jestem zielony, ale kiedyś gdzieś wyczytałem, że chodzi w tym o szeroko pojęty filling. Jeśli grając skalę cały czas myślisz o jej prymie i ją akcentujesz, myślisz o jej pozostałych składowych, to jedna skala będzie wybrzmiewać inaczej niż inna oparta na tych samych dźwiękach. Powtórzyłem to co zapamiętałem, więc jakby co mnie nie bijcie ;-)

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

31-08-2010 08:24

Mnie uczono, żeby feeling wychodził z ręki i głowy, a mianowicie żebyś umiał zanucić/zaśpiewać co chcesz zagrać to co chcesz zagrać, a potem jedynie upiększyć jakąś techniką :)
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Awatar użytkownika
wiking
Posty: 23
Rejestracja: 26-04-2010 16:10

31-08-2010 11:53

mrugaczek pisze:Mnie uczono, żeby feeling wychodził z ręki i głowy, a mianowicie żebyś umiał zanucić/zaśpiewać co chcesz zagrać to co chcesz zagrać, a potem jedynie upiększyć jakąś techniką :)

I w pełni się z Tobą zgadzam mrugaczek :-) Skale imho to swego rodzaju pomoce, coś w rodzaju podpowiedzi, ale nie wyznaczników samych w sobie :-)

Awatar użytkownika
mrugaczek
Doradca
Posty: 1664
Rejestracja: 28-01-2008 16:15

31-08-2010 18:19

Nie zmienia to faktu, że człowiek powinien znać schematy na skale modalne, pentatoniczne, egoztyczne itp.
[b]Gitary:[/b]Squier by Fender Stratocaster 1995r, MPM Germany
[b]Wzmacniacz: [/b]Laney LC15R
[b]Kolumny:[/b] LAC BS112 Custom
[b]Efekty:[/b] za dużo by wypisywać :)
[b]Kable:[/b] RED's MUSIC

Wróć do „Skale”