Thrashmaniac
Posty: 61
Rejestracja: 25-07-2012 19:38

19-04-2014 12:47

Do rej pory głównie zajmowałem się grą rytmiczną.
Ale chciałem pod swój rytm dodać partie solowe.
Niezbyt skomplikowane solo ale pasujące do całości.

Przykładowo, grając w stroju D, pierwszy dźwięk (power chord) podkładu pod solo to A, a dokładnie A5 (power chord).

Czy w tym wypadku solówka też musi się zacząć od dźwięku A?
I jak dobrac pozostałe dzwięki w tym takcie, kiedy podkład przez cały takt gra tylko power chord A5?

Dopiero w drugim takcie jest zmiana na A#5.

Gram tam szesnastkami.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

19-04-2014 13:58

Thrashmaniac pisze:Czy w tym wypadku solówka też musi się zacząć od dźwięku A?
I jak dobrac pozostałe dzwięki w tym takcie, kiedy podkład przez cały takt gra tylko power chord A5?


1. Nie.
2. Takie jakie sa w powerchordzie A5 czyli D i A.

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

19-04-2014 14:38

Dolo pisze: 2. Takie jakie sa w powerchordzie A5 czyli D i A.


A i D to powerchord D5, natomiast A5 to dźwięki A i E.

Jeśli masz A5 i A#5(Bb5), to masz dźwięki a, a#(bb), e, e#(f). Tworząc solo, pamiętaj o tych dźwiękach. Resztę można zaaranżować różnie, ja bym użył skali A frygijskiej lub frygijskiej dominantowej.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

19-04-2014 14:51

Mogę powiedzieć: A frygijska lub A frygijska dominantowa. Skąd to wytrzasnąłem: A5 to A i E, Bb5 to Bb i F (napisałeś A#5, ale w tym przypadku będzie to Bb5, żeby wszystko było zgodne z zasadami enharmonii, nie będę o nich tutaj pisał, bo akurat w tym temacie nic to nie wniesie). Sumujemy A, Bb, E, F. Centrum tonalne A, a więc A jest prymą czystą, Bb sekundą małą, E kwintą czystą, F sekstą małą. Skale, które zawierają te dźwięki to właśnie frygijska (dopełnienie tercją małą, kwartą czystą i septymą małą) i frygijska dominantowa (dopełnienie tercją wielką, kwartą czystą i septymą małą). Oczywiście rozpisałem to na części składowe, ale osobiście nie potrzebuję tego robić, jak widzę dwa power chordy oddalone od siebie o pół tonu to od razu wiem, że mogą być to III i IV stopień naturalnej mollowej lub V i VI stopień harmonicznej mollowej, znacznie szybszy sposób, ale wymaga obycia się z teorią akordów i kołem kwintowym.

Nie da się tego w prostszy sposób wytłumaczyć, dlatego naukę teorii muzyki trzeba zaczynać od zupełnych podstaw. W powyższej wypowiedzi niezbędna jest znajomość interwałów, jednego z fundamentalnych zagadnień, od którego warto zacząć naukę teorii muzyki. No i jeszcze trzeba wiedzieć z jakich dźwięków składają się frygijska i frygijska dominantowa. A do tego są 2 wyjścia: wykuć na pamięć (nie polecam) albo wyprowadzić je jako skale modalne/modusy, frygijską z naturalnej durowej, a frygijską dominantą z harmonicznej mollowej (polecam), a do tego trzeba znać nie tylko interwały, ale też w jaki sposób powstają akordy na skali, zaś do tego potrzebne jest wiedzieć jak zbudowane są akordy, a w końcu do tego potrzebna jest znajomość interwałów. :) W teorii muzyki wszystko się ze sobą łączy, wszystko można wyprowadzić w logiczny sposób. Z biegiem czasu oczywiście i tak się zapamięta wszystkie skale na pamięć, ale ich wyprowadzanie jest niezbędne, by je stosować świadomie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”