19-04-2014 14:51
Mogę powiedzieć: A frygijska lub A frygijska dominantowa. Skąd to wytrzasnąłem: A5 to A i E, Bb5 to Bb i F (napisałeś A#5, ale w tym przypadku będzie to Bb5, żeby wszystko było zgodne z zasadami enharmonii, nie będę o nich tutaj pisał, bo akurat w tym temacie nic to nie wniesie). Sumujemy A, Bb, E, F. Centrum tonalne A, a więc A jest prymą czystą, Bb sekundą małą, E kwintą czystą, F sekstą małą. Skale, które zawierają te dźwięki to właśnie frygijska (dopełnienie tercją małą, kwartą czystą i septymą małą) i frygijska dominantowa (dopełnienie tercją wielką, kwartą czystą i septymą małą). Oczywiście rozpisałem to na części składowe, ale osobiście nie potrzebuję tego robić, jak widzę dwa power chordy oddalone od siebie o pół tonu to od razu wiem, że mogą być to III i IV stopień naturalnej mollowej lub V i VI stopień harmonicznej mollowej, znacznie szybszy sposób, ale wymaga obycia się z teorią akordów i kołem kwintowym.
Nie da się tego w prostszy sposób wytłumaczyć, dlatego naukę teorii muzyki trzeba zaczynać od zupełnych podstaw. W powyższej wypowiedzi niezbędna jest znajomość interwałów, jednego z fundamentalnych zagadnień, od którego warto zacząć naukę teorii muzyki. No i jeszcze trzeba wiedzieć z jakich dźwięków składają się frygijska i frygijska dominantowa. A do tego są 2 wyjścia: wykuć na pamięć (nie polecam) albo wyprowadzić je jako skale modalne/modusy, frygijską z naturalnej durowej, a frygijską dominantą z harmonicznej mollowej (polecam), a do tego trzeba znać nie tylko interwały, ale też w jaki sposób powstają akordy na skali, zaś do tego potrzebne jest wiedzieć jak zbudowane są akordy, a w końcu do tego potrzebna jest znajomość interwałów. :) W teorii muzyki wszystko się ze sobą łączy, wszystko można wyprowadzić w logiczny sposób. Z biegiem czasu oczywiście i tak się zapamięta wszystkie skale na pamięć, ale ich wyprowadzanie jest niezbędne, by je stosować świadomie.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.