10-02-2015 21:48
Skala: D harmoniczna mollowa D E F G A Bb C#
Ogrywanie każdego akordu osobno:
Dm - dźwięki składowe akordu to D F A, dźwięki E G Bb C# traktuj jako "smaczki".
Bb - dźwięki składowe akordu to Bb, D, F, dźwięki C# E G A traktuj jako "smaczki".
A - dźwięki składowe akordu to A C# E, dźwięki Bb D F G traktuj jako "smaczki".
Dokładnych proporcji nikt nie powie - muzyka to sztuka. Używając samych dźwięków składowych, będzie nudno, a używając dźwięków "smaczków", będzie zbyt dużo napięcia (chyba że taki ekstremalny efekt chce się uzyskać). W normalnej sytuacji dźwięki składowe akordu należy traktować jak "pień", a pozostałe jak "gałęzie". Drzewo bez pnia nie jest drzewem, drzewo bez gałęzi to w prawdzie dalej drzewo, ale martwe. Dopiero pień i gałęzie to drzewo w pełnej okazałości.
Jest pewna zasada, ale nie można jej traktować jakby była żelazną zasadą. Dźwięki składowe akordu powinny wybrzmiewać na silnych częściach taktu (czyli np. w metrum 4/4 na 1 i na 3, z tym, że na 1 jest mocniejsze niż na 3). Jeszcze raz powtórzę, nie jest to żelazna zasada i jest mnóstwo odstępstw od niej, ale żeby dana zagrywka nie raziła słuchacza w uszy, generalnie właśnie tak to się robi. Części taktu niebędące mocnymi są świetnym miejscem dla dźwięków "smaczków", z tym że nie można popadać w paranoję. Tam również mogą znaleźć się dźwięki składowe akordu i najczęściej rzeczywiście się tam znajdują, sąsiadując z dźwiękami "smaczkami". Jeśli dźwięk "smaczek" zostanie zaakcentowany na mocnej części taktu, wzbudzi to napięcie, które będzie oczywiście później rozładowane, choćby grając dźwięk składowy akordu poza mocną częścią taktu. Należy jednak pamiętać, to jest bardzo ważne, że napięcie będzie wykreowane silniejsze, gdy stworzymy je na mocnej części taktu, a rozwiążemy poza nią, a słabsze gdy będzie wykreowane poza mocną częścią taktu, a rozwiązane na mocnej części taktu. Może być oczywiście rozwiązane poza mocną częścią taktu, ale wtedy nie będzie to rozwiązanie tak dobitne.
Ogrywanie pentatoniki D-moll będzie złym rozwiązaniem, bo mamy tu do czynienia ze skalą harmoniczną mollową. Kolizja w harmonii pomiędzy septymą małą i septymą wielką będzie nieprzyjemna.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.