Awatar użytkownika
guitarboy
Posty: 2
Rejestracja: 02-01-2010 01:54

16-02-2010 21:57

Witam wiem , ze były już tematy o pentatonice ,ale szukałem i mi nie pomogły a właściwie nie rozumie tych zapisów
prosił bym aby mi ktoś rozpisał dzwięki
skala pentatoniczna Durowa
C-Dur c d e g a
D-dur
E-dur
itd
Skala pentatoniczna molowa
a-mol a c d e g
d-mol
itd
a ja już sobie je na gryfie znajdę
Liczę na waszą pomoc o ile pamiętam to durowych jest 12 i molowych 12
oczywiście dodatkowo może być trochę teorii albo jakieś linki o pentatonice i innych skalach , ale prostszym językiem z góry dzięki :P :-(

mateusz92MX
Posty: 7
Rejestracja: 02-01-2010 12:56

17-02-2010 16:55

skoro już sobie rozpisałeś C-dur to jak chcesz zrobić dla innych tonacji rozpisz sobię gamę C- dur dźwiękami np. tak
1,2,3,4,5,6,7,8
c,d,e,f,g,a,h,c

potem rozpisz np. D - dur w ten sam sposób
1,2, 3, 4 , 5 , 6 , 7 , 8
D,E, F#, G, A, H, C# D

i zobacz tam w gamie C - dur pentatonice durowej masz dźwięki C, D, E, G, A C zobacz pod jakimi numerkami są ( w danej gamie i szukaj). a potem jak już zobaczysz zobacz w kolejnej gamie będzie tak samo
Obrazek

Chociaż nie mam full crosa, to czuję że jednak go mam, gdyż mój komar pochłania tyle kasy miesięcznie co serwis 250 4T bądź 2T :)

Awatar użytkownika
GitarzysciPL
Administrator
Posty: 659
Rejestracja: 26-01-2007 19:28

17-02-2010 17:35

=> Katalog Muzyczny - dodaj swój profil lub stronę
=> Sklepy Muzyczne - ranking sklepów muzycznych - sprawdź sklep zanim kupisz!!!

Awatar użytkownika
guitarboy
Posty: 2
Rejestracja: 02-01-2010 01:54

18-02-2010 10:37

Dzięki już więcej wiem , ale jednak mam problem rozpisaniem dalej sobie bo wchodzą w nie których tam potem Fis DIs b itd więc naprawdę jeśli dla was to nie problem to zajmie to 5 minut a mi ułatwi sprawę jak rozpiszecie to

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

20-02-2010 14:22

problem jest taki, ze jak to dostaniesz na tacy to nigdy sie nie nauczysz i nie zrozumiesz o co w tym wszystkim chodzi. Jak jestes poczatkujacy to pewnie chcesz wszystko zrobic "na gwalt", grac skale, improwizowac, solowki, szal... Ale poki nie zabierzesz sie za to od strony teoretycznej i solidnie sie nie nauczysz to nie bedziesz wiedzial nawet co robisz i dlaczego to co grasz czasem brzmi dobrze, a czasem nie. Zacznij spokojnie od tego jakie sa dzwieki, jak sie je obniza, jak sie je podwyzsza, naucz sie interwalow, prostego transponowania dzwiekow itp. Potem wedlug interwalowego przepisu na pentatonike (molowa to 1 b3 4 5 b7, durowa to 1 2 3 5 6) sprobuj ulozyc ja we wszystkich tonacjach. Mozesz to umiescic tu na forum i spytac czy dobrze do tego podszedles. Wtedy bedziesz w stanie tworzyc jakie tylko chesz pentatoniki, akordy itp. a pozatym to juz wyszystko bylo w dziale Teoria muzyki.
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

chart123
Posty: 24
Rejestracja: 07-12-2008 14:55

21-02-2010 00:16

Witam. Mam mały problem z tymi skalami, ale nie chciałem już tworzyć nowego tematu a mianowicie chodzi mi o to skopiowałem fragment artykułu ze strony http://gitara.org/teoria-muzyki/podstaw ... atoniczna/

Jak łatwo zauważyć, są to kolejno dźwięki 1,2,3,5 i 6.
Dla D-dur: D E Fis A H - Tutaj rozumiem rozpisujemy dzwięki dla gamy D-dur D E F G A H C D i wiem, że miedzy 3, a 4 i 7, a 8 występują półtony więć wychodzi: D E Fis G A H Cis D i stąd zapis D E Fis A H

Dla E-dur: E Fis Gis H Cis - Tutaj mam problem czy rozpisujemy tak samo jak u góry E F G A H C D E i dodajemy półtony miedzy 3,a 4 i 7 i 8 czyli by wyszło: E F Gis H C. Ale na tym E Fis Gis H Cis wychodzi jakbyśmy korzystali z dzwieków gamy D-dur więc jak to jest?
Obrazek
Cort Katana KX5 + Laney LX35R + Digitech RP 155

Awatar użytkownika
eSGie
Posty: 15
Rejestracja: 25-11-2009 14:44

21-02-2010 01:25

Spójrz na to od tej strony
wszstkie dźwięki C C# D D# E F F# G G# A A# B

........................... interwał..... półtony przykład
Pentatonika mollowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A B D | mollowa
Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# B C# | Durowa

Spójrz teraz na półtony. W molowej są najpierw 3 potem 2 potem 2 potem 3 potem 2
Bierzesz dźwięk pierszy czyli prymę.
Np. E
liczysz 3 półtony na spisie wszystkich dźwięków
docierasz do G ( bo E->F->F#->G = 3 półtony)
potem 2 półtony
docieramy do A
znów 2 do B
a teraz 3 i trafiamy na D
i tak o to masz dzięki w petatonice molowej.


dodaję tego posta i biorę sięza edycję dalej:D
Pentatoniki to są takie okrojone skale.

A jeśli spojrzeć na to tak jak ty poatrzyłeś to w pentatonice durowe to są 1 2 3 5 i 6 dźwięki ale nie gamy dur(CDEFGAB EFGABCD DEFGABC) tylko skali jońskiej(dla prymy E to będzie E F# G# A B C# D#)
Widzisz że 1 dźwięk to E 2-F# 3-G# 5-B 6-C#
EF#G#BC#
Zgadza się?
Ostatnio zmieniony 21-02-2010 01:38 przez eSGie, łącznie zmieniany 1 raz.
"Szanse jedne na milion spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć." Terry Pratchett

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

21-02-2010 01:34

chart123 pisze:Dla E-dur: E Fis Gis H Cis - Tutaj mam problem czy rozpisujemy tak samo jak u góry E F G A H C D E i dodajemy półtony miedzy 3,a 4 i 7 i 8 czyli by wyszło: E F Gis H C. Ale na tym E Fis Gis H Cis wychodzi jakbyśmy korzystali z dzwieków gamy D-dur więc jak to jest?

Niby dobrze rozumujesz (choć trochę dziwnie, ale jednak w D-dur doszedłeś do właściwych dźwięków), ale tu w E-dur popełniłeś tzw. "głupi błąd", tzn:
rozpisałeś najpierw E F G A H C D E
potem piszesz (zgodnie z prawdą) ze mają być półtony między 3/4 i 7/8.
No i tu następuje błąd bo zrobiłeś jescze trzeci półton - między 1/2 stopniem (E-F), a między 2/3 powstała sekunda zwiększona (3półtony) i zrobiło się niepotrzebne zamieszanie.
POprawnie naniesione półtony dadzą taki oto rezultat: E Fis Gis A H Cis Dis E
I wtedy pentatonika będzie mieć dźwięki: E FIs Gis H Cis
Nie są to dźwięki gamy D-dur, bo w D-dur nie masz dźwięku Gis, tylko G.;)

Ogólnie widzę że nawet to kumasz, tylko po prostu błąd sie wkradł.;)
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Awatar użytkownika
eSGie
Posty: 15
Rejestracja: 25-11-2009 14:44

21-02-2010 01:37

Myślę, że jednak nie powinienem tłumaczyć, bo sam niedawno to rozpracowałem :D
Ale opisałem jak ja to rozumiem i mi to pomogło, więc...
"Szanse jedne na milion spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć." Terry Pratchett

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

21-02-2010 01:38

eSGie pisze:nie gamy dur tylko skali jońskiej
Ależ to jest to samo ;-) innymi słowy; Gama durowa to skala jońska, a np moll-naturalna to skala eolska.;)
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Awatar użytkownika
eSGie
Posty: 15
Rejestracja: 25-11-2009 14:44

21-02-2010 01:42

Widzisz pgmuzyk mogłem nic nie pisać bo sam mam braki:D Ale chyba nie napisałem jakiegoś rażącego błędu więc...
Sam się zapytam:
Czy mówiąc o gamie Ddur mówimy o dźwiękach DEFGABC czyli skali D doryckiej?
Czy może o Djońskiej?

Ja do końca nie rozróżniam słowa gama od skala. I nic mi nie pomaga:D
A już komletnie głupieję jak ktos mnie pyta: Na jakiej to jest skali grane? dur czy mol? Przecież takie pyatnie nie ma sensu bo to bierze pod uwagę tylko skalę jońską(dur) i eolską(mol)...
"Szanse jedne na milion spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć." Terry Pratchett

chart123
Posty: 24
Rejestracja: 07-12-2008 14:55

21-02-2010 01:50

Ok dzięki odrazu jaśniej w głowie :-) Jeszcze dopracuje to jutro, znaczy dziś później ; d Jeszcze jakbym wiedział jak wam dać "pomógł" to by było fajnie :lol:
Obrazek
Cort Katana KX5 + Laney LX35R + Digitech RP 155

Awatar użytkownika
eSGie
Posty: 15
Rejestracja: 25-11-2009 14:44

21-02-2010 01:57

Tu trzeba po prostu siedzieć i czytać w kółko po kilka razy te same teksty. Szukać na forach takich tematów i czytać kilka razy.
Za którymś razem zapala się lampeczka we łbie i sobie mówisz "Jaki debil ze mnie że tego nie rozumiałem!" :D

Chyba nie możesz dać bo to nie twój temat:P
Jestem Hardcorem nie chcę pomógł, zresztą i tak PGmuzyk pewnie jaśniej napisał:D
"Szanse jedne na milion spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć." Terry Pratchett

chart123
Posty: 24
Rejestracja: 07-12-2008 14:55

21-02-2010 02:01

Ale wielkie dzięki za pomoc myślę, żę jutro opanuje to w 100% i będę mógł pomóc innym. ;-)

EDIT: znaczy jeszcze dziś :lol:
Obrazek
Cort Katana KX5 + Laney LX35R + Digitech RP 155

Awatar użytkownika
pgmuzyk
Doradca
Posty: 263
Rejestracja: 18-07-2008 13:44

21-02-2010 02:08

eSGie pisze:Widzisz pgmuzyk mogłem nic nie pisać bo sam mam braki:D Ale chyba nie napisałem jakiegoś rażącego błędu więc...
Sam się zapytam:
Czy mówiąc o gamie Ddur mówimy o dźwiękach DEFGABC czyli skali D doryckiej?
Czy może o Djońskiej?

Ja do końca nie rozróżniam słowa gama od skala. I nic mi nie pomaga:D
A już komletnie głupieję jak ktos mnie pyta: Na jakiej to jest skali grane? dur czy mol? Przecież takie pyatnie nie ma sensu bo to bierze pod uwagę tylko skalę jońską(dur) i eolską(mol)...


Nie, jakichś rażących błędów nie było. ;-)
Mówiąc o gamie D-dur mówimy o dźwiękach D E Fis G A H Cis D, czyli o skali jońskiej zbudownej od dźwięku "D".
Skala dorycka od dźwięku "D" to byłoby właśnie D E F G A H C D.

A pytanie czy coś jest grane na skali durowej czy mollowej... przede wszsytkim dziwne, bo to przecież od razu słychać, czy to dur czy moll. Innymi słowy wesoło czy smutno, choć to niezbyt precyzyjna charakterystyka.
Prawdziwy gitarzysta nigdy nie jest w 100% zadowolony ze swojego brzmienia!
ObrazekObrazek
Music Man Silhouette Special LE 2005 . . . . . Music Man John Petrucci Mystic Dream

Awatar użytkownika
wilq
Doradca
Posty: 51
Rejestracja: 14-12-2007 23:17

21-02-2010 09:13

To czy cos jest grane "na skali" durowej czy molowej jest w glownej mierze zalezne od harmonii =) Bo ta sama skala moze brzmiec durowo lub molowo (modalnie) nad roznymi progresjami. To czy bedzie to wesoly C-dur czy smutny A-moll to juz kwestia akordow wyznaczajacych centrum tonalne. Dlatego wydaje mi sie, ze pytanie o charakter skali w danym utworze powinno byc pytaniem o strukture harmoniczna, a dalej wszystko staje sie jasne =)
Blue Tree, Dunlop Stubby 1-3mm, Roland CUBE 20x

Wróć do „Poradniki (teoria, nauka gry)”