hub3r7
Posty: 28
Rejestracja: 13-05-2013 14:10

29-05-2014 16:43

Gitarzyści,

pytanie pewnie wyda się lamerskie, ale dopiero poznaję te obszary więc jestem ciekawy odpowiedzi. Ostatnio strasznie się wkręciłem w nową płytę The Black Keys i postanowiłem sobie ograć kawałek "Weight of Love". Znalazłem tab i teraz mam pewne wątpliwości. Kiedy Dan gra solówkę wydaję mi się, że ciśnie skalę E dorycką. Podczas gdy gitara rytmiczna gra między innymi akord C. Z tego co zdążyłem zauważyć, E dorycka nie zawiera dźwięk C tylko C#. Tutaj rodzi się moje pytanie - czy tak można? Bo z tego co zrozumiałem do tej pory, to powinno do siebie nie pasować.

Będę wdzięczny za naprostowanie.

TUTAJ link do taba
Epiphone ES-339 Pro // Squier Affinity Strat SSS // VOX AC4TV // Big Muff PI // MOOER Reecho // LAG T80A

maciiiek
Posty: 706
Rejestracja: 09-01-2011 18:23

29-05-2014 16:45

Nie można, za takie rzeczy idzie się do paki.

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

29-05-2014 17:36

Upewnij się czy w solówce tak na pewno jest.

Poza tym... na tym właśnie polega sztuka doskonalenia swoich umiejętności gry. Trzeba umieć grać czując, a nie skalami. Skale mają Ci tylko pomóc w zrozumieniu, a i bez tego niektórzy dają radę i to doskonale. Nie zastanawiaj się czy ten dźwięk jest w skali, tylko czy dobrze brzmi z podkładem. Błędem początkujących gitarzystów jest właśnie to - improwizują z myślą tylko o skali. I w pocie czoła pilnują się, żeby czasem jakiegoś dźwięku spoza niej nie machnąć, a nie o to chodzi. Skala ma Ci się pomóc tylko zorientować. Potem już lecisz to co masz w bani. I nie chodzi mi bynajmniej o wyryte na pamięć skale.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

29-05-2014 18:19

Solo chords (strummed):
Em D A G D
Em D C B

Czy o te akordy pod solówką chodzi? Jeśli chcesz wybrać pomiędzy dorycką a naturalną mollową to wszystkie akordy możesz ograć obiema skalami oprócz trzech wyjątków. Czemu? Już tłumaczę.

E naturalna mollowa: E F# G A B C D
E dorycka: E F# G A B C# D

Akord Em: E G B - obie skale zawierają te dźwięki
Akord D: D F# A - obie skale zawierają te dźwięki
Akord G: G B D - obie skale zawierają te dźwięki
Akord D: D F# A - obie skale zawierają te dźwięki

Na tych akordach można użyć obu skal. Naturalnej mollowej jest łatwiej użyć (mniejsze prawdopodobieństwo, że się coś "rozlezie"), co nie oznacza, że nie można użyć doryckiej ("rozlezieniem" nazywam niezamierzoną zmianę centrum tonalnego).

Teraz wyjątki, na początek dwa pierwsze.
Akord A: A C# E - skala dorycka zawiera te dźwięki, naturalna mollowa nie zawiera C#
Akord C: C E G - skala naturalna mollowa zawiera te dźwięki, dorycka nie zawiera C

Ogranicza nam to wybór.

Jeszcze został jeden akord, trzeci i ostatni wyjątek.
Akord B: B D# F# - naturalna mollowa i dorycka nie zawierają D#, zawiera go za to E harmoniczna mollowa: E F# G A B C D# (także E melodyczna mollowa: E F# G A B C# D#, ale E harmoniczna mollowa będzie brzmieć bardziej "standardowo", co nie wyklucza z użycia E melodycznej mollowej).

Można na nim użyć E harmonicznej mollowej. Oczywiście tej skali można użyć też na innych akordach (w tej progresji tylko akord Em oraz oczywiście B pod to pasują). W ogóle jeśli dźwięki jakiegoś akordu mieszczą się w dźwiękach jakieś skali, to można ją ograć ten akord (np. akord A nie tylko można ograć E dorycką, ale też E melodyczną mollową: E F# G A B C# D#). Oczywiście grając wieloma skalami najczęściej zabrzmimy bardzo "ambitnie" lub po prostu wszystko może się "rozleźć". O ile to pierwsze czasem, ale nie zawsze jest pożądane, choć np. w jazz fusion bardzo często jest niesłychanie pożądane, to ta druga rzecz jest prawie zawsze bardzo niepożądana.

Najbardziej "standardowe" ogranie tej progresji wygląda zatem tak: Em, D - E naturalna mollowa; A - E dorycka; G, D, Em, D, C - E naturalna mollowa; B - E mollowa harmoniczna.
Ostatnio zmieniony 30-05-2014 09:24 przez RiffingMan, łącznie zmieniany 1 raz.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

hub3r7
Posty: 28
Rejestracja: 13-05-2013 14:10

29-05-2014 23:05

Dzięki wielkie za rzetelną i wyczerpującą pomoc, doceniam. (Poza Maćkiem. Maciek mi wisi 5 zl za możliwość nabicia posta he).

Po prostu cały czas myślałem, że nie można grać skali pod teoretycznie wykluczające się akordy. I moje zdziwienie było olbrzymie, bo w piosence wcale nie słuchać rozjeżdżania mimo tej wzajemnej obecności C i C#.
Epiphone ES-339 Pro // Squier Affinity Strat SSS // VOX AC4TV // Big Muff PI // MOOER Reecho // LAG T80A

Ranisz
Posty: 59
Rejestracja: 19-07-2012 08:29

06-06-2014 04:00

W zasadzie to można by i zagrać na wszystkich 12 dźwiękach. Chodzi tylko o podkreślenie akordu.
Jeżeli masz np. akord Am7: A C E G, to musisz tylko uważać aby nie grać czasem C# albo G# czyli uważać na tercje i septymę. Możesz grać np kolejno E D# D i do Am7 pasuje w sam raz. Im prostszy akord tym więcej dźwięków można do niego wpasować kształtując jego charakter w ten sposób. Oczywiście najczyściej będą brzmiały te które już są w podkładzie użyte, albo w kolejnym akordzie będą, w sytuacji gdy akordy szybko się zmieniają.

Wróć do „Teoria muzyki”