Solo chords (strummed):
Em D A G D
Em D C B
Czy o te akordy pod solówką chodzi? Jeśli chcesz wybrać pomiędzy dorycką a naturalną mollową to wszystkie akordy możesz ograć obiema skalami oprócz trzech wyjątków. Czemu? Już tłumaczę.
E naturalna mollowa: E F# G A B C D
E dorycka: E F# G A B C# D
Akord Em: E G B - obie skale zawierają te dźwięki
Akord D: D F# A - obie skale zawierają te dźwięki
Akord G: G B D - obie skale zawierają te dźwięki
Akord D: D F# A - obie skale zawierają te dźwięki
Na tych akordach można użyć obu skal. Naturalnej mollowej jest łatwiej użyć (mniejsze prawdopodobieństwo, że się coś "rozlezie"), co nie oznacza, że nie można użyć doryckiej ("rozlezieniem" nazywam niezamierzoną zmianę centrum tonalnego).
Teraz wyjątki, na początek dwa pierwsze.
Akord A: A C# E - skala dorycka zawiera te dźwięki, naturalna mollowa nie zawiera C#
Akord C: C E G - skala naturalna mollowa zawiera te dźwięki, dorycka nie zawiera C
Ogranicza nam to wybór.
Jeszcze został jeden akord, trzeci i ostatni wyjątek.
Akord B: B D# F# - naturalna mollowa i dorycka nie zawierają D#, zawiera go za to E harmoniczna mollowa: E F# G A B C D# (także E melodyczna mollowa: E F# G A B C# D#, ale E harmoniczna mollowa będzie brzmieć bardziej "standardowo", co nie wyklucza z użycia E melodycznej mollowej).
Można na nim użyć E harmonicznej mollowej. Oczywiście tej skali można użyć też na innych akordach (w tej progresji tylko akord Em oraz oczywiście B pod to pasują). W ogóle jeśli dźwięki jakiegoś akordu mieszczą się w dźwiękach jakieś skali, to można ją ograć ten akord (np. akord A nie tylko można ograć E dorycką, ale też E melodyczną mollową: E F# G A B C# D#). Oczywiście grając wieloma skalami najczęściej zabrzmimy bardzo "ambitnie" lub po prostu wszystko może się "rozleźć". O ile to pierwsze czasem, ale nie zawsze jest pożądane, choć np. w jazz fusion bardzo często jest niesłychanie pożądane, to ta druga rzecz jest prawie zawsze bardzo niepożądana.
Najbardziej "standardowe" ogranie tej progresji wygląda zatem tak: Em, D - E naturalna mollowa; A - E dorycka; G, D, Em, D, C - E naturalna mollowa; B - E mollowa harmoniczna.