Bruner
Posty: 4
Rejestracja: 07-11-2017 14:32

07-11-2017 14:50

To mój pierwszy post tutaj, więc przy okazji chciałbym się przywitać :)

Posiadam Fendera Stratocastera made in Mexico, kupowanego w 1995 roku więc rok produkcji pewnie 94/95, jest to wersja z 2 singlami i 1 humbuckerem przy mostku. Ten ostatni jest uszkodzony, poza tym chciałbym trochę zmienić jego brzmienie, więc szukam czegoś innego na jego miejsce. Czytam opinię o różnych przetwornikach, ludzie piszą że np z olchą przetwornik X zagra słabo, za to Y bardzo dobrze, a np z klonem odwrotnie itp. I tu zaczyna się problem - nie mam pojęcia z jakiego drewna jest moja gitara. Można to jakoś sprawdzić? Nie wiem, po nr seryjnych? Po roczniku i miejscu produkcji? U lutnika? Ma ktoś jakiś pomysł? Chciałbym chociaż wstępnie zawęzić zakres poszukiwań bo nie mam możliwości montowania na ślepo i odsłuchiwania wszystkiego co popadnie, a taka informacja na temat materiału z którego zrobiona jest ta gitara i czego się po nim spodziewać bardzo by się przydała. Możecie pomóc w tej kwestii?

Awatar użytkownika
malyguit
Posty: 802
Rejestracja: 10-05-2010 18:34

07-11-2017 16:26

Zdjęcia

acoto
Posty: 932
Rejestracja: 12-06-2013 12:27

07-11-2017 17:01

uściślając zdjęcia drewna. Poznaje się po usłojeniu.
Ale przypuszczam ,że olcha , jesion lub lipa. Z prawdopodobieństwem w/g kolejności :-P
sprzedam/zamienię: , Vantage Avenger 310 (SD invider), Ibanez roadstar RG200

Bruner
Posty: 4
Rejestracja: 07-11-2017 14:32

11-11-2017 16:55

Przepraszam że tak późno odpisuję, ale dopiero dziś udało mi się zrobić zdjęcia przy świetle dziennym, na których coś widać. Gitara jest lakierowana na biało i rysunek słojów jet bardzo słabo widoczny, tym bardziej na zdjęciach. Pierwsze 4 nieobrobione, kolejne 4 to te same ujęcia tylko pomajstrowałem przy nich w programie do obróbki żeby wyciągnąć rysunek słojów:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Da się coś z tego wywnioskować?

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 885
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

11-11-2017 19:38

Drewno ma zasadniczy wpływ w przypadku gitar (czy innych instrumentów jeśli jest używane do ich budowy) akustycznych.
Lecz w gitarach elektrycznych... :-?
Gitara elektryczna gra przetwornikami. To głównie one, ich rodzaj (jedno, dwu lub wielocewkowe), konstrukcja cewek i rodzaj magnesów, widmo przenoszenia, częstotliwości rezonansowe, odległość od strun i mostka, rezystancja, moc sygnału, w połączeniu z cechami preampu, końcówki mocy i głośników, decydują o brzmieniu.
Oczywiście drgająca struna opiera się na węzłach próg-mostek, które z kolei są elementami gryfu i korpusu i w tym zakresie istnieje jakiś wpływ użytych do ich budowy materiałów. Lecz istnieje on głównie w niekończących się dyskusjach dyskutantów a zasadniczo mniej w jednoznacznych wynikach testów słuchowych.

Osobiście w temacie zestawiania "drewno-jakiś specpickup" jestem sceptykiem.
W praktyce dużo większy wpływ na brzmienie, w szczególności singli, ma np. pojemność (długość) kabla gitarowego.

W Twoim przypadku zwróciłbym raczej uwagę na dopasowanie wielkości sygnału humbuckera (w tym z rozłączonymi cewkami - jeśli gitara ma Push-Pull) oraz właściwej fazie uzwojenia i polaryzacji magnesów, by przetwornik mógł prawidłowo współpracować z singlem środkowym (w pozycji 2 przełącznika pickupów).

acoto
Posty: 932
Rejestracja: 12-06-2013 12:27

12-11-2017 07:44

Pod lakierem to sobie można :evil: ale jeśli brać pod uwagę to co widać to olcha lub klon. Tak trudno popatrzeć pod maskownicę?
Nie mam ochoty rozpętywać kolejnej wojny w temacie: wpływ drewna na brzmienie ale z autopsji wiem,że niektóre przetworniki nijak się nie chcą dogadać z niektórymi konstrukcjami. Kolego Humless wsadź sobie sh8 do gibsona LP full mahoń a później do czysto olchowo/klonowego wiosła.
sprzedam/zamienię: , Vantage Avenger 310 (SD invider), Ibanez roadstar RG200

Bruner
Posty: 4
Rejestracja: 07-11-2017 14:32

12-11-2017 14:18

Nie udało mi się sciągnąć pokręteł a nie chcę tego robić na siłę ani pokaleczyć maskownicy, ale po odkręceniu pozostałych śrub i odchyleniu widzę, że pod spodem gitara też jest polakierowana, tak samo jak pod klapką z tyłu.

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 885
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

12-11-2017 17:32

acoto pisze:...Nie mam ochoty rozpętywać kolejnej wojny w temacie: wpływ drewna na brzmienie...
Bo są dwie szkoły: wołomińska i pruszkowska.
Też, przynajmniej na razie, nie będę rozwijał tego tematu, któremu kiedyś poświęciłem wiele czasu, analiz i doświadczeń.

A Steve Vai robi sobie nic z "brzmienia drewna" i gra na przetwornikach osadzonych w akrylu: https://www.youtube.com/watch?v=efAI5QrSeLc
=====================================================================================================
Bruner, jak chcesz dalej drążyć gatunek drewna to tu --> https://www.forumlutnicze.pl/index.php <-- powinni Ci pomóc.

Awatar użytkownika
malyguit
Posty: 802
Rejestracja: 10-05-2010 18:34

12-11-2017 23:25

Pewny nie jestem, ale mi to wygląda na jesion.

Bruner
Posty: 4
Rejestracja: 07-11-2017 14:32

14-11-2017 23:11

Malyguit, masz niezłe oko - rzeczywiście to Jesion, choć tylko z wierzchu. Zamiast gdybać postanowiłem spróbować dowiedzieć się czegoś u źródła i wysłałem maila z pytaniem na [email protected]. Podałem im nr seryjny, poprosili tylko o kilka zdjęć dla uściślenia, ponieważ jak to pan z którym pisałem ładnie ujął: "there are a couple of records I see here with similar serial numbers, so I want to make sure I have the right model" - chyba mają tam mały bałagan w archiwum ;) Wysłałem kilka fotek nie wierząc za bardzo w powodzenie i po paru minutach dostałem odpowiedź, po której opadła mi szczęka:
Model Name: Strat® Special
Model Number: 0135600507
Series: Special/Deluxe Series
Body: Poplar with Ash Veneer Top
Neck: Maple
Fingerboard: Rosewood pn# (013-5600) 9.5” 241/mm Radius
Frets: 21 Medium Jumbo
Scale Length: 25.5” (648 mm)
Nut: 1.6875” (43 mm)
Hardware: Chrome
Machine Heads: Vintage Style
Bridge: Vintage Style Tremolo
Pickguard: 3-Ply Black
Pickups: 2 Special Design Strat Single Coils (Neck & Mid),
1 Special Design Humbucking Pickup (Bridge)
Pickup Switching: 5 Position Blade, 2 Position Mini Toggle Humbucking Coil Tap Switch
Controls: Master Volume, Master Tone
Color: (507) Vintage Blonde,
(Polyester Finish)
Strings: Fender Super 250L’s (.009 to .042) Nickel Plated Steel pn#073-0250-003
Case:
Other Features:
Source: Mexico
Accessories: None
U.S. MSRP: $559.99
INTRODUCED: 1994
DISCONTINUED: 1/1997
DISCONTINUED COLORS:
WRENCH SIZES:
COMMENTS:

Plus doprecyzowanie roku produkcji (1995 - dekodery w sieci podawały 1995-1996)

Dla niewładających narzeczem Szekspira, pomijając resztę szczegółów:
korpus: topola z topem z jesionu
gryf: klon
podstrunnica: palisander

Żeby nie zakładać nowego tematu, co byście polecili pod mostek do tej gitary? Obecny przetwornik jest do wymiany - piszczy (nie sprzęga) niezależnie od głośności i odległości od wzmacniacza. Korzystając z okazji chciałbym dodać trochę pazura mojej gitarze. Nie chcę tracić typowej fenderowskiej szklanki , ale lubię też poszatanić i chciałbym uniwersalne wiosło. Jeśli to istotne, to mam Marshalla Valvestate VS65R i gram w domu. Myślałem o SH4 lub czymś podobnym, ale nie wiem czy to dobry pomysł do tej gitary. Możecie coś doradzić w tej kwestii?

Awatar użytkownika
malyguit
Posty: 802
Rejestracja: 10-05-2010 18:34

16-11-2017 19:02

Polecam Schallera Golden 50. Jest na alnico 2, wyprowadzenie dla cewek osobno, więc można mieć SSS i HSS jednocześnie. Golden 50 na singlu brzmi jak Fat 50's ze stajni Fendera.

Wróć do „Gitary elektryczne”