zinio
Posty: 2
Rejestracja: 20-03-2012 18:21

06-04-2012 16:47

Te skale na początku to już wszystkie

Lessor
Posty: 12
Rejestracja: 21-02-2010 18:11

08-04-2012 18:26

ale super dzięki :D
wszystko elegancko w jednym miejscu jak się da to daje pochwałę ;)

Awatar użytkownika
MadYarpen
Posty: 188
Rejestracja: 28-01-2012 23:37

22-04-2012 22:46

Właśnie zacząłem sobie te skale rozpisywać na gryfie, i jeśli dobrze rozumiem, to rozpisując frygijską, zacznę sobie od postej struny E6, przejdę po kolei do dźwięku G na E1, to potem zaczynam rozpisywać od dźwięku G na 3 progu E6?
Obrazek
Jackson JS32RT Dinky (Merlin Hellfire & Legend Ceramic) -> Line 6 POD HD300

Awatar użytkownika
Guzbi
Posty: 238
Rejestracja: 07-07-2008 08:56

13-05-2012 22:49

Moja ulubiona to skala chromatyczna
"Szła drogą kura i powiedziała mi: kokokokokoko"

szurek
Posty: 14
Rejestracja: 28-05-2012 20:16

28-05-2012 20:48

Mam problem. Meczy mnie już to od kilku miesięcy.

Załóżmy mam piosenkę z akordami : am dm am em dm am

Czyli do akordu am gram skalę eolską (od dźwięku A), dla akordu dm gram skalę dorycką(od dźwięku D) i dla akordu em gram skalę frygijską(od dźwięku E). Szczerze mówiąc to nie widzę różnicy między tymi skalami, przecież to są te same dźwięki. I moje pytanie : Czy mogę zagrać np. zamiast skali eolskiej to skale frygijska od dzwięku A ? to nie będzie fałsz ? Niech mi ktoś to wytłumaczy czy dla danego akordu można zagrać więcej skal niż tylko 1.

Mondiegus
Posty: 1
Rejestracja: 28-06-2011 12:10

01-06-2012 19:41

vbman pisze:

Kod: Zaznacz cały

E|-----------------------D-E-F-3-5-6-----
H|-------------------A#C-3-5-6-G-A-A#----
G|-------------F-G-A-3-5-----------------
D|-------C-D-E-3-5-7---------------------
A|-G-A-A#3-5-7---------------------------
E|-3-5-6---------------------------------



W związku z powyższym fragmentem posta, mam pytanie do bardziej doświadczonych. Skąd wiadomo na której strunie będzie ile dźwięków? Dlaczego na każdej są 3 a na G są tylko 2?

Awatar użytkownika
Blisher
Posty: 139
Rejestracja: 08-05-2011 17:05

03-07-2012 14:24

szurek pisze:Mam problem. Meczy mnie już to od kilku miesięcy.

Załóżmy mam piosenkę z akordami : am dm am em dm am

Czyli do akordu am gram skalę eolską (od dźwięku A), dla akordu dm gram skalę dorycką(od dźwięku D) i dla akordu em gram skalę frygijską(od dźwięku E). Szczerze mówiąc to nie widzę różnicy między tymi skalami, przecież to są te same dźwięki. I moje pytanie : Czy mogę zagrać np. zamiast skali eolskiej to skale frygijska od dzwięku A ? to nie będzie fałsz ? Niech mi ktoś to wytłumaczy czy dla danego akordu można zagrać więcej skal niż tylko 1.


Tak na prawdę grasz cały czas skalę eolską a, bo piosenka sprowadza się do tego właśnie akordu.

Awatar użytkownika
ValmarisSiFi
Posty: 16
Rejestracja: 17-11-2011 17:16

07-10-2012 14:27

W związku z powyższym fragmentem posta, mam pytanie do bardziej doświadczonych. Skąd wiadomo na której strunie będzie ile dźwięków? Dlaczego na każdej są 3 a na G są tylko 2?


Bo następny dźwięk na strunie G pasujący do skali to D na progu 7. Ten sam dźwięk można wydobyć na 3 progu struny H.
http://guitaronline.pl/teoria/rozklad-d ... fie-gitary
3 próg struny H to to samo co 7 próg struny G.
"To this day I don't have a guitar idol. I have people who are my favorites."
Randy Rhoads

MichaB
Posty: 217
Rejestracja: 12-08-2012 14:03

02-12-2012 18:56

Moglby ktos objasnic jak to czytac ( w mozliwei najprostrzy sposob- nei wiem moze jakies progi czy jak ... )

Awatar użytkownika
acmeacme
Posty: 45
Rejestracja: 12-07-2012 10:46

23-02-2013 10:31

Jak zapis 1234567 przekłada się na struny

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

23-02-2013 14:22

acmeacme pisze:Jak zapis 1234567 przekłada się na struny


Przeczytaj temat od początku to będziesz wiedział
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
acmeacme
Posty: 45
Rejestracja: 12-07-2012 10:46

26-02-2013 00:09

Pentatonika mollowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | mollowa

to najbardziej znana pentatonika głównie grana (w tonacji A) :
E 5-8
B 5-8
G 5-7
D 5-7
A 5-7
E 5-8

5, 7, 8 to są progi na poszczególnych strunach
dlaczego zapis 32232 kończy się na strunie D na progu 7 ? co z pozostałymi 3 strunami i zapisem.



------------------------
2 pytanie

czy pełna skala może być na jednej strunie ?

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

26-02-2013 00:44

acmeacme pisze:czy pełna skala może być na jednej strunie ?


Tak. Dlaczego niby miałaby nic być?

hub3r7
Posty: 28
Rejestracja: 13-05-2013 14:10

01-06-2013 22:52

Możecie mi w czymś pomóc?

Jestem na etapie orientowania się w pentatonice i skalach modalnych. Znalazłem tutaj http://gitara.crib.pl/skale-modalne skale jońską w tonacji G. Problem jednak jest taki, że jak porównuje to z tonacją G tutaj http://jguitar.com/scale?root=G&scale=Ionian&fret=3&labels=letter&notes=sharps to mi się to nie zgadza.

Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć czego nie rozumiem, bądź dlaczego jest tam różnica?
Epiphone ES-339 Pro // Squier Affinity Strat SSS // VOX AC4TV // Big Muff PI // MOOER Reecho // LAG T80A

Awatar użytkownika
Luke
Posty: 23
Rejestracja: 12-03-2010 20:10

01-06-2013 23:23

Twój problem polega na tym, że patrzysz się na skalę jako na gotowy schemat, a nie zestaw dźwięków. To co Ci sprawia problem, to różnica w schematach od struny G do E wysokiej (że tak ją nazwę). Są przestawione dźwięki D i G (już nie będę pisał na których strunach i progach, bo to zbyt banalne), ale jeden i drugi schemat przedstawia skalę jońską G.
Obrazek

Cort M520, Kustom Dart 10 FX, Line6 POD Studio GX

hub3r7
Posty: 28
Rejestracja: 13-05-2013 14:10

01-06-2013 23:28

Aaaaaaa... już rozumiem. Nie pomyślałem by po prostu sprawdzić kolejność nastających po sobie dźwięków. Dzięki za otworzenie oczu.
Epiphone ES-339 Pro // Squier Affinity Strat SSS // VOX AC4TV // Big Muff PI // MOOER Reecho // LAG T80A

Awatar użytkownika
MaxGuitarPlayer98
Posty: 84
Rejestracja: 24-06-2013 22:04

09-08-2013 14:34

vbman pisze:A już myślałem, że nie dało się prościej zapisać...

vbman pisze:Format:
nazwa | interwały w konwencji amerykańskiej | odległości między dźwiękami w półtonach | dźwięki od przykładowej podstawy | charakter | uwagi


Przeanalizujmy:

Durowa (jońska) - nazwa, nie wymaga komentarza.
1 2 3 4 5 6 7 - interwały - tutaj pryma, sekunda wielka, tercja wielka, kwarta czysta, kwinta czysta, seksta wielka, septyma wielka.
2212221 - zapis liczby półtonów między dźwiękami, dla przykładu w skali C jońskiej (CDEFGAH) masz od C do D dwa półtony, od D do E znów 2, ale od E do F już 1.
E F# G# A H C# D# - dźwięki - tutaj zapisana E jońska.
durowa - charakter - w tym wypadku durowa znaczy w uproszczeniu "wesoła".


Nie ma czegoś takiego jak seksta wielka :)
Obrazek Obrazek

Yamaha C-30M, Epiphone Les Paul '00 Korea
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

09-08-2013 15:34

MaxGuitarPlayer98 pisze:Nie ma czegoś takiego jak seksta wielka :)

Interwały czyste nie mogą być wielkie, bądź małe. Interwały czyste to pryma, kwarta i kwinta.
Interwały wielkie, bądź małe nie mogą być czyste. Interwały wielkie, bądź małe to sekunda, tercja, seksta i septyma.
Wszystkie interwały mogą być ponadto zwiększone, bądź zmniejszone.

Seksta wielka to interwał, który składa się z 9 półtonów. Przewrotem seksty wielkiej jest tercja mała, która składa się z 3 półtonów.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

dawid0ed
Posty: 2
Rejestracja: 30-10-2014 12:47

13-11-2014 22:33

Mógłby ktoś zrobić taką rozpiskę dla skali Diabolus in Musica? Byłbym wdzięczny.

Awatar użytkownika
dead2582
Posty: 1106
Rejestracja: 23-02-2013 14:37

14-11-2014 12:19

"Diabolus in Musica to nie jest skala, ale dźwięk, który jest oddalony od centrum tonalnego o interwał trzech tonów, przez co nazywany jest trytonem."

Ja rozumiem ze w odpowiedzi ktora otrzymałeś od RiffingMana jest kilka "trudnych" wyrazów, ale mógłbyś przynajmniej pierwsze zdanie przyswoić, prawda?
ObrazekObrazek
Sterling JP60 blblblblblblblblbllblblblbSterling JP70 (Liquifire+Crunchlab )
Obrazek
Axe FX II Mark2

ry4n
Posty: 1
Rejestracja: 27-09-2010 20:43

09-10-2016 11:26

Pentatonika mollowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | mollowa

Nie powinno być przypadkiem E F# G B C ?? Nie rozumiem skąd się wział tam na końcu dzwięk C# skoro przejście z B jest o jeden półton.

mat2224
Posty: 10
Rejestracja: 16-07-2016 12:45

05-07-2017 22:08

Może mnie ktoś oświecić lub utwierdzić w przekonaniu. Mam tonację C-Dur i chciałbym sobie z tego uzyskać skalę C dorycką, czyli biorę najprościej schemat półtonów czyli 2122212. Wówczas wychodzi mi taki twór: C D D# F G A A# C? Na bank jest tu myk, lecz niestety nie wiem jaki :)

Noreen
Posty: 1
Rejestracja: 06-07-2017 19:03

06-07-2017 19:05

Cześć! Mam pytanie do bardziej zaawansowanych, zaznajomionych z teorią gitarzystów. Być może część uzna je za głupie, ale potrzebuję w miarę ogarniętych odpowiedzi, bez żadnych złośliwości. Chodzi o skale.
1.Jakie istnieje powiązanie między skalami? Wiem, że jońską, dorycką, frygijską i tak dalej można utworzyć od skal durowych, po prostu zaczynając od innego stopnia skali. Skoro więc skala C jońska, dorycka, frygijska i tak dalej posiadają takie same dźwięki, a po prostu zaczynają się od innego dźwięku (w teorii) dlaczego schematy na gitarze są inne (czasem gra się zupełnie inne dźwięki)? Czy w takim razie nauczenie się np. skali jońskiej ułatwi mi w jakiś sposób nauczenie się doryckiej i tak dalej? W jaki sposób?
2.Które skale są "podstawowe" i powinien je znać każdy? Chodzi mi o takie zupełne podstawy, fundamenty, których powinniśmy się nauczyć mniej lub bardziej na pamięć.
3. Trzecia sprawa. W jaki sposób uczyliście się/zapamiętywaliście skale? Po prostu ćwiczenia ręki/układanie schematów wzrokowo w głowie, a może coś jeszcze innego?
Tak jak mówiłam, pytanie dla bardziej zaawansowanych gitarzystów. Doceniłabym, jeśli ktoś miałby chwilę czasu i mógł mi cokolwiek z tego dość porządnie wytłumaczyć. :)

Wróć do „Skale”