RiseRiver

07-09-2016 23:38

Witam. W sumie od kilku lat się nad tym zastanawiam, a kiedyś próbowałem jakoś szukać na google, ale nic konkretnego nie znalazłem. Chodzi mi o taki specyficzny element na główce niektórych gitar (czy to elektrycznych, czy to basowych). Niektóre to posiadają, a niektóre nie. Dokładnie mam na myśli małe, metalowe elementy "przytrzymujące" struny. Na poniższym zdjęciu dobrze to widać:

(zdjęcie za szerokie, więc >klik<)

Nad napisem "Fender". Dwa elementy, jeden trzyma strunę D i G, a drugi B i E. Czy ktoś może mi powiedzieć czemu to ma służyć? Struna w tym miejscu (między siodełkiem a kluczem) jest przecież nieruchoma, więc jakiejś "stabilizacji" raczej nie potrzebuje. Niech mnie ktoś oświeci po co to jest, bo nie daje mi to spokoju :P

sss

08-09-2016 07:43

Zwróć uwagę, że gitary typu LP tego nie mają i chwilę pomyśl. Ot taki mały rebusik ;)

Awatar użytkownika
malyguit

08-09-2016 10:29

Docisk się na to mówi. Są dwa typy: wintedżowe i rolkowe,jesli chodzi o stratocastery. Po ang. strings trees, czasami 'T' strings trees.

RiseRiver

08-09-2016 12:01

Hasło "string trees" wiele pomogło. Znalazłem bowiem taki post w internecie:
By feeding the strings under the string tree(s) it pulls those strings downward, creating a clearly defined pressure/fulcrum point at the nut where the string breaks over it. This helps keep the string seated in the nut and also provides a more ddefined endpoint in the string's speaking length. If you don't have enough pressure there and the srings are too flat, the worst case would be that you wouldn't be able to play it in tune because the termination of the string would be at the tuner post instead of the nut, making the scale length different on those strings and the fret placement wrong, although it's never THAT bad.

They tend to be more necessary on guitars that do not have angled headstocks and have the tuners in a 6-inline configuration as this creates a very shallow angle between the tuners at the end of the headstock and the nut, like on a fender which was designed originally in the 1940's with a flat headstock to faciliate producing the neck out of a standard sized single piece of lumber to ease production.

"tuner post" - kołek stroika? (tak się mówi po polsku?)
"nut" - siodełko

Wiele wyjaśnia. Dodatkowo można zainteresować się takim artykułem ze strony mayones:

Kod: Zaznacz cały

http://www.mayones.pl/bindata/documents/DOC64606418bf166ceb24c18bc2fbde5a98.pdf

Konkretniejsze informacje na str. 8.

Dzięki za pomoc Panowie. Jeśli ktoś ma jednak jakieś spostrzeżenia na ten temat, to śmiało piszcie. Wiedzy nigdy za wiele ;)

Wróć do „Gitary elektryczne”