Avenger
Posty: 51
Rejestracja: 25-01-2013 01:24

01-03-2013 15:44

Witam, jaki jest sens uczenia się więcej niż 1 tonacji danej skali? Rozumiem że to poszerza możliwości improwizacji, no ale czy w jednej improwizacji można tak co chwile mieszać tonacje ?
I czy można mieszać różne skale z różnymi tonacjami ze sobą? No i kolejne pytanie to jakiej po pentatonice molowej się nauczyć skali ?

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

01-03-2013 16:10

Pentatoniki durowej. Skali bluesowej.

A skal nie uczysz się więcej niż raz, tylko przesuwasz. Np jak masz 1 pozycję pentatoniki a-moll na 5. progu, to na 8. progu masz tą samą skalę w c-moll. Wystarczy znajomość dźwięków.

Avenger
Posty: 51
Rejestracja: 25-01-2013 01:24

02-03-2013 17:21

Ja wiem że to się tylko przesuwa ale nie o to mi w moim pytaniu chodziło.

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

02-03-2013 17:45

Sensu uczenia się w wielu tonacjach nie ma. Skale jak najbardziej można mieszać ze sobą, tonacje nie - jednak są wyjątki.

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

02-03-2013 18:33

Ja chyba nie bardzo rozumiem pytanie. Trzeba umieć grać skale we wszystkich tonacjach, bo jeśli będziesz potrafił wszystko w tylko w np. A-moll to co stanie się gdy trzeba będzie zagrać w np. w G#. Pogubisz się.

Avenger
Posty: 51
Rejestracja: 25-01-2013 01:24

04-03-2013 18:45

Wiem że tonacja to poprostu przesuwanie pozycji dźwięków na gryfie ale ciężko mi te wszystkie schematy przesuwać nie zapisując tego gdzieś albo nie patrząc na kartke. Jest jakaś zależność dzięki której łatwiej będe mógł poruszać się między tonacjami bez wkuwania na pamięć?

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

04-03-2013 19:29

Oczywiście że tak. Schematy trzeba zapamiętywać wzrokowo - kształty a nie progi. + wiedzieć, gdzie jest dźwięk toniczny (pryma). Czyli jeśli znasz kształt 1. pozycji pent. molowej i wiesz, że pryma jest pod pierwszym palcem, to przesuwasz tak, aby pod tym palcem był dźwięk tonacji. To wszystko.

Avenger
Posty: 51
Rejestracja: 25-01-2013 01:24

04-03-2013 20:00

Czyli dźwiękiem tonicznym dla tonacji A jest A i tak dalej?

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

04-03-2013 20:03

Jasne że tak :)

Awatar użytkownika
chodnik
Posty: 539
Rejestracja: 07-02-2010 21:54

22-09-2013 16:11

Warto nauczyć się kilku skal modalnych powiedzmy w tonacji A i to w kilku pozycjach na gryfie. Może to być 5 pozycji, gdzie pierwszy palec jest na progu 3, 5, 7, 9 i 12. Potem można dodać skale e, d i okaże się, że zmiana polega na przesunięciu po gryfie lub też na zmianie schematu na danym progu. Nie widzę sensu nauczyć się wszystkich skal we wszystkich tonacjach, bo nie będziesz miał potrzeby tego użyć. Jak będzie taka konieczność, to nauczysz się grać w innej pozycji. Ale na początek 3 skale i 3 tonacje to i tak będzie cały świat do ogrania.
Ostatnio zmieniony 22-09-2013 20:29 przez chodnik, łącznie zmieniany 1 raz.
665 sąsiad diabła

deriffek
Posty: 2
Rejestracja: 26-11-2015 15:03

26-11-2015 15:23

Yup! Myślę podobnie. Na początek wystarczy Ci nawet jedna skala, ale ćwicz ją w różnych tonacjach. Żeby nie weszły Ci w głowę progi, a stosunek (odległości) dźwięków. Skalę dobierz odpowiednio do interesującego Cię gatunku muzyki :D

Wróć do „Skale”