Zenon
Posty: 308
Rejestracja: 13-10-2012 22:47

07-10-2015 15:43

Witajcie. Stroję się w drop C i w takim stroju chciałbym ćwiczyć,, ale do rzeczy. Chciałbym abyście podzielili sie jakimiś prostymi i skutecznymi sposobami na naukę skal gitarowych. Najłątwiej mi zapamiętac taby, i ostatnio rozpisałem sobie skale C - jońska, dorycka, frygijska i dorycka, umiem je na pamięc ale to bez sensu bo musiałbym nauczyć sie 10000 schematów. Prosze o Waszo pomoc! :)

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

07-10-2015 16:05

Zenon pisze:to bez sensu bo musiałbym nauczyć sie 10000 schematów.

Nie wiem skąd ci się wzięły te tysiące. Wszystkie skale modalne da się ograć jednym schematem superpozycji.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
dead2582
Posty: 1109
Rejestracja: 23-02-2013 14:37

07-10-2015 16:08

Polecam video Roba Chapmana o modalnych.
ObrazekObrazek
Sterling JP60 blblblblblblblblbllblblblbSterling JP70 (Liquifire+Crunchlab )
Obrazek
Axe FX II Mark2

Zenon
Posty: 308
Rejestracja: 13-10-2012 22:47

07-10-2015 18:12

A czy prócz Czopmana polecacie jakiś poradnik czy coś? Ewentualnie jakby ktoś mógł mi napisać mniej wiecej jak sie tego uczyć.

Zenon
Posty: 308
Rejestracja: 13-10-2012 22:47

09-10-2015 21:20

Ok więc teraz się sprecyzuję.

Nauka dźwięków na gryfie. Czy ktoś ma jakieś pomocne ćwiczenia? Ja rozpisałem sobie tabulaturę z każdym dźwiękiem.. Uczę się na pamięc ale czy jest sens grać struna po strunie? Czy lepiej na wyrywki? W Jakim stopniu powinienem te dźwięki opanować? Wystarczy że nauczę się na którym progu mamy D i go zagram, czy również powinienem np bez zastanowienia powiedzieć jaki dźwięk mamy tu na losowym progu?

Co do skal. Znalazłem w necie coś takiego :
Skala durowa i jej skale modalne:
========================

Durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
Dorycka (mollowa jazzowa - rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
Frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | mollowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu
Lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
Miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
Mollowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D | mollowa
Lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie


Skala harmoniczna mollowa i jej skale modalne:
=================================

Harmoniczna mollowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C D# | mollowa (właściwie mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D |półzmniejszona
Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych durowych (wprowadza napięcie)
Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | mollowa, dobra do bluesa
Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
Lidyjska #9 | 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa | charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)| zmniejszona


Melodyczna mollowa i jej skale modalne:
============================

Mollowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7 | 2122221 | E F# G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D | mollowa
Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# | durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza napięcie) zwykłe durowe
Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G# A# H C# D | dominantowa
Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D | dominantowa
Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D | półzmniejszona
Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 | 1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7


Skale bopowe (8-tonowe):
==================

Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# | dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
Bopowa mollowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | mollowa | dobra też do metalu


Pentatoniki:
========

Pentatonika mollowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | mollowa
Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
Pentatonika mollowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | mollowa
Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie ma ściśle określonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/mollowa


Skale egzotyczne:
============

In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony akord frygijski
Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# | mollowa (mollowa toniczna)
Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5 b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | mollowa/dominantowa
Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || mollowa (mollowa toniczna)
Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jesli się ja gra nad akordem durowym
Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | mollowa | podstawowa pentatonika w koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej pentatoniki durowej)
Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do znaczenia pentatonika w koma-gaku
Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z koma-gaku
Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/mollowa | bardzo nieokreślony charakter
Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | mollowa


Skale symetryczne (nie piszę stopniami):
=============================

Półton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D | zmniejszona/półzmniejszona/mollowa/dominantowa
Cały ton - półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/mollowa toniczna | czasami nią ogrywa sie akordy durowe
Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami ogrywa sie nią akordy zmniejszone
Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
Pólton - półton - cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D | dominantowa/zwiększona
Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter


Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć ):
=============================

Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | mollowa
Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D | mollowa
Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232 | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa | rzadko używana
Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/mollowa | bardzo specyficzne brzmienie
Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | mollowa (mollowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | mollowa (mollowa toniczna)
Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D | dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# | durowa/dominantowa
Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#| durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skal


Czy uczyć się tego na podstawie podanych progów? 122122.. ?? I wtedy bez problemu odnajdę się w skali bo wiem że grając skalę D zaczynam od dźwięku D kolejny jest oddalony o ton - Dis - potem 2 tony - F,G, Gis, B,C ?


Aha.. I teraz. Które skale są najbardziej przydatne do metalu? Oraz czy zacząć od nauki skal czy może od pentatoniki?

Ps.1 - może ktoś polecić kogoś kto prosto tłumaczy a jest dosyć pewnym źródłem na YT? Najlepiej po polsku.
Ps.2 - czy zakładanie frotki za siodełkiem w czymś pomaga, i jest naprawdę potrzebne?

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

09-12-2015 08:46

Ja się uczyłem skal wzdłuż strun, nie w oparciu o zamknięte pozycje. Dzięki temu jest mniej do zapamiętania. Poza tym najlepiej jest po prostu wiedzieć jakie dźwięki lub interwały się pojawiają w skali, wtedy nie jesteś ograniczony do jednej tonacji.
Naucz się najpierw skal modalnych - od C jońskiej i A eolskiej, wtedy masz wszystkie dźwięki bez bemoli czy krzyżyków, najprościej zapamiętać wtedy.
A co do najlepszych skal do metalu, to wszystko masz napisane w tym spisie który wkleiłeś - mi najbardziej leży eolska, frygijska i frygijska dominantowa, ale taka lokrycka też się nada.
Zwróć uwagę na to, że różnica między E frygijską a E frygijską dominantową, jak i A eolską i A harmoniczną molową to tylko jeden dźwięk - zamieniasz G na G# i tyle.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

Wróć do „Żłobek gitarowy (nauka gry na gitarze, techniki gry)”