brian66
Moderator
Posty: 163
Rejestracja: 04-06-2015 18:42

05-06-2015 23:14

Każdy mikrofon ma różne możliwości, ale należy pamiętać, że samo kupno mikrofonu nie wystarczy. Warto eksperymentować i nauczyć się dobierać odległości mikrofonu od instrumentu lub głośnika, a już na pewno warto wiedzieć o mikrofonach więcej. Teoretycznie można przyjąć, że mikrofon jest swego rodzaju "elektronicznym uchem" i powinien wychwytywać dźwięk podobnie do ucha ludzkiego. W praktyce, mikrofon idealny nie istnieje. Rożne konstrukcje mają swoje charakterystyczne cechy wpływające na końcowe brzmienie. Jedną z ważniejszych, jest jego charakterystyka kierunkowa.
http://hurtowniamuzyczna.pl/faq/18/charakterystyka-kierunkowa-mikrofonu.html

Awatar użytkownika
humless
Sklep Muzyczny
Posty: 985
Rejestracja: 11-03-2012 22:40

06-06-2015 12:59

BRIAN66 - To znakomita seria podstawowych porad. Gratuluję wiedzy, chęci i pracowitości.

W przypadku mikrofonów o charakterystykach kardiodalnej, superkardiodalnej i hiperkardiodalnej chciałem zwrócić uwagę na występowanie tzw. efektu zbliżeniowego (ang. proximity effect), czyli zjawiska silnego uwydatnienia niskich tonów w wypadku zbliżenia źródła dźwięku (np. gitary klasycznej czy wokalisty) do mikrofonu. Powoduje to zmiany barwy nagrywanego materiału dźwiękowego w zależności od odległości źródła od mikrofonu. To dość irytujące zjawisko w homerecordingu czy w pracy w studio.

Dlatego w swoim mikrofonie pojemnościowym zmieniłem wkładkę na dookólną (tu zjawisko to nie występuje). Należy wtedy dobrze wytłumić tło, bo mikrofon zbiera całą okolicę, lecz dzięki temu uzyskuje się pełniejszą kontrolę nad dźwiękiem i lepszą powtarzalność nagrań.

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

06-06-2015 15:36

Kardioda to jakaś krzywa?
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

brian66
Moderator
Posty: 163
Rejestracja: 04-06-2015 18:42

06-06-2015 22:27

Dzięki :) Z doświadczenia wiem, że można wiele wyciągnąć nawet ze słabego mikrofonu, wystarczy poeksperymentować z tym jak go ustawić. Z taką wiedzą nagranie zabrzmi lepiej niż gdyby dobrego mikrofonu używał ktoś kto po prostu przyłoży go do głośnika/instrumentu i nie będzie posiadał żadnej wiedzy.

Wróć do „Poradniki (teoria, nauka gry)”