Addie pisze:jak zastosować takie akordy w tonacji i urozmaicić utwór?
Załóżmy, że chcesz napisać utwór w tonacji C-dur. Mamy tutaj bezpośrednio akordy: C, Dmi, Emi, F, G, Ami, B0. No i teraz możesz sobie szukać pewnych połączeń, które dobrze Ci zabrzmią. Możemy zacząć od toniki, a dalej jakieś inne, np: C - Dmi - G - F - C. Sposobów łączenia akordów jest bardzo dużo i trudno tu doradzać, co brzmi dobrze a co nie, ale jeśli będziesz łączył tylko akordy z danej skali, to napewno będą one brzmieć spójnie.
Spójrz na te akordy: C, Dmi, Emi, F, G, Ami, B0 - to te, które mieliśmy przy gamie C-dur. Do każdego z tych akordów możesz dołożyć septymę diatoniczną, i będziesz mieć czterodźwięki septymowe, mamy zatem: Cma7, Dmi7, Emi7, Fma7, G7, Ami7, B0 - już trochę "bogatsze" akordy. No i dalej, możemy jeszcze dodać kolejną tercje i będziemy mieć pięciodźwięki, zatem: Cma9, Dmi9, Emi9, Fma9, G9, Ami9...
I teraz mając już ogólny obraz jak to wygląda, możesz sobie stworzyć inne pochody akordów (wykorzystując te septymowe i nonowe) i możemy mieć np. taki przebieg Cma7 - Dmi9 - F - G9 - Ami7 - F - Cma7. I to wszystko będzie dobrze brzmiało, bo te akordy należą bezpośrednio do skali. Dodaliśmy tylko diatoniczne nony i septymy. Nie do każdego akordu musisz dokładać septymę czy none. Można to sobie mieszać jak się chce, wg. uznania. Ogólnie septymę dodajemy zawsze do dominanty, bo dominanta bez septymy jest po prostu słaba, więc w tonacji C-dur jest to G7
Addie pisze:I kiedy można do utworu dodać septymę lub akordy zwiększone bądź zmniejszone?
Akordy zwiększone będą związane z alteracją ( czyli podwyższeniem któregoś składnika akordu). Mamy na przykład w tonacji C-dur akordy: C - F, i czasami można tonikę przed subdominantą poprzedzić akordem zwiększonym, wyjdzie wtedy: C - C+ - F. "Plusem" oznaczamy akordy zwiększone. Akord C+ to C,E,G# - a zatem kwinta została podwyższona. Możemy również dać "plusik" na dominancie. To także dość często się spotyka. Przebieg oryginalny: C - F - G7 - C , a z akordem zwiększonym mamy: C - F - G7(#5) - C.
Odnośnie akordów zmniejszonych ( oznaczanych kółeczkiem na górze, bądź ewentualnie skrótem "dim") można je np. używać do akordów pobocznych to jest na stopniach II, III, VI. Mamy np. przebieg C, Dmi, Ami... i teraz każdy z akordów poboczych ( Dmi, Ami) możemy poprzedzić dominantą ( w tym przypadku akordem zmniejszonym, który także pełni tą rolę) i możemy mieć taki przebieg: C, C#0, Dmi, G#0, Ami.
Temat rzeka, dlatego nie rozpisuje się tu za bardzo, ale myślę, że trochę Ci to rozjaśni : - )