dawid0ed
Posty: 2
Rejestracja: 30-10-2014 12:47

10-11-2014 11:19

Mógłby ktoś opisać na jakich zasadach (czy schematach) ta skala działa? Jakie akordy jak i powerchordy można na nich budować? Próbowałem szukać w internecie lecz dokładnych informacji nie znalazłem. W dalszym ciągu nie wiem jakich dźwięków mogę używać w tej danej skali.

Dziękuję za wszelakie informacje,
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

10-11-2014 14:02

Diabolus in Musica to nie jest skala, ale dźwięk, który jest oddalony od centrum tonalnego o interwał trzech tonów, przez co nazywany jest trytonem. Z punktu widzenia enharmonii taka definicja Diabolus in Musica nie jest jednak wystarczająca. Tryton diabelski jest równy kwincie zmniejszonej, a więc występuje w skalach, w których nie ma kwinty czystej. W muzyce używany jest również tryton w charakterze kwarty zwiększonej, ma jednak inne właściwości, brzmi "tajemniczo" (wykorzystywany często przez Satriani'ego i Vai'a).

Diabolus in Musica - kwinta zmniejszona występuje w wielu skalach: lokryckiej (st. VII naturalnej durowej), lokryckiej 13 (st. II harmonicznej mollowej), harmonicznej zmniejszonej (st. VII harmonicznej mollowej), lokryckiej 9 (st. VI melodycznej mollowej), superlokryckiej (st. VII melodycznej mollowej), doryckiej b5 (st. II harmonicznej durowej), lokryckiej bb7 (st. VII durowej harmonicznej). Najpopularniejszą skalą, zawierającą kwintę zmniejszoną, jest skala lokrycka, choć moim zdaniem najmroczniejszą ze wszystkich skal jest skala harmoniczna zmniejszona.

Skale podane powyżej stosują się do zasad modalności, a więc np. akordy wynikające ze skali A harmonicznej mollowej to Am Bdim Caug Dm E F G#dim, co oznacza np., że Bdim jest akordem II st. przyporządkowanym do skali B lokryckiej 13, która korzysta z tego samego materiału dźwiękowego co jej skala - matka: A harmoniczna mollowa. Różnicą, tak jak w przypadku każdej skali modalnej, jest położenie centrum tonalnego, a co za tym idzie układu interwałów względem centrum tonalnego mimo braku zmiany materiału dźwiękowego. Korzystając z tej skali można wychwycić Diabolus in Musica, korzystając z powyżej zaprezentowanej przeze mnie modalnej sztuczki dostosowanej do realiów materiału dźwiękowego harmonicznej mollowej lub poprzez ustanowienie centrum tonalnego nie na progresji, ale na akordzie stałym Bdim. Koncepcja progresji modalnych, która działa m. in. w przypadku skali doryckiej (przykład stabilnej progresji modalnej związanej ze skalą A dorycką: Am D) nie wchodzi w grę, ponieważ skale zawierające kwintę zmniejszoną z natury są bardzo niestabilne.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Wróć do „Teoria muzyki”