Awatar użytkownika
CarlosG
Posty: 440
Rejestracja: 29-09-2013 16:40

05-08-2014 02:05

Witam.
Próbuję coś własnego skomponować na gitarze klasycznej, lecz wszystko wychodzi nudne.
Grając np w a-moll poruszam się tylko po dźwiękach tej gamy, czyli a,h,c,d,e,f,g.
Zauważyłem, że bardzo dużo melodii wychodzi poza gamę, poprzez używanie krzyżyków i bemoli.
Niby nie pasuje, a jednak. Dzięki nim utwory są dużo ciekawsze.
Komponując w a-moll próbowałem na różne sposoby używać krzyżyków i bemoli. Bez skutku.. Nic fajnego nie wychodziło.
Więc chciałem zapytać. Czy stosując krzyżyki i bemole są jakieś określone reguły, czy może po prostu się komponuje tak jak się chce?
Prosiłbym o odpowiedź kogoś kto zna się na zasadach muzyki.
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
dead2582
Posty: 1109
Rejestracja: 23-02-2013 14:37

05-08-2014 13:07

Nie jest powiedziane, że musisz non stop grać do skali. W sumie, to większość ciekawych solówek, ma swoje smaczki, czyli dźwięki z poza skali. To też nie jest tak, że można użyć dowolnego, bo gdy np. masz tonacje A-moll, i akurat do akordu A użyjesz dźwięku Ais, to będzie spory dysonans. To już zależy od tego co chcesz uzyskać, klimat kawałka, progresja akordów. Zazwyczaj nie ma konkretnej zasady, raczej na wyczucie. Często jest tak, że dźwięk z poza skali pasuje (częściej jest jednak odwrotnie i wali po uszach).
ObrazekObrazek
Sterling JP60 blblblblblblblblbllblblblbSterling JP70 (Liquifire+Crunchlab )
Obrazek
Axe FX II Mark2

Dolo
Posty: 511
Rejestracja: 24-09-2012 12:46

05-08-2014 13:20

dead2582 mniej więcej wyjaśnił, ja tylko dodam, że na pewno nie możesz zakończyć frazy na dźwięku spoza skali ponieważ, wyjdzie z tego fałsz. Jeśli grasz tylko na klasyku, bez żadnego podkładu to eksperymentuj i dodawaj dźwięki spoza skali, jeśli będzie brzmiało dobrze i nie będzie fłaszu to czemu nie spróbować.

Awatar użytkownika
Adam Fulara
Doradca
Posty: 81
Rejestracja: 09-05-2007 11:23

07-08-2014 09:29

Jest kilka (prostych) zasad, są całe systemy "ozdobników" chromatycznych (jeden z nich, swój, opisał K. Inglik kiedyś w swojej publikacji), używają tego np. jazzmani dość często, dawniej muzycy klasyczni Chopin, Bach itd.

Zasadniczo jeśli grasz po harmonii utworu, możesz pomiędzy dźwiękami akordowymi używać na słabych częściach taktu dowolnych nut.
http://fulara.com/ <- Nowa płyta! "An Introduction to Counterpoint"

Wróć do „Teoria muzyki”