Jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju tzw. "poprzeczki":
https://www.youtube.com/watch?v=dHUS1WNYdSU. Ten link jeszcze raz podam w dalszej części wypowiedzi, bo jest dość ważny.
Akord to nie jest chwyt na gitarze (chwyt to "narzędzie" do zagrania akordu), akord to o wiele szersze pojęcie, odnosi się do świata muzyki, a nie jedynie świata gitary. Grając sobie na gitarze chwytami tzw. "ogniskowymi", gramy po prostu akordy, najczęściej złożone z 3 lub 4, rzadziej z 5 dźwięków.
Chwyt nie definiuje akordu, to akord definiuje chwyt. Myślenie takie, że chwytam 1 próg na strunie B, 2 na strunie D i 3 na strunie A, by uderzyć wszystkie struny oprócz najgrubszej E i co teraz mam, aaa... C-dur, nie rozwija gitarzysty. Na odwrót za to jak najbardziej: chcę zagrać akord C-dur, a więc dźwięki C, E i G (czemu akurat te dźwięki jest tutaj wytłumaczone na 3 różne sposoby
http://gitarzysci.pl/teoria-t83806.html). No i teraz obmyślić sobie jak to zagrać lub jak kto woli: chwycić. System CAGED (
https://www.youtube.com/watch?v=dHUS1WNYdSU). Przewroty akordów (
https://www.youtube.com/watch?v=Dvtmk6nAypI oraz
https://www.youtube.com/watch?v=CAZDflEQn_A), nawet pasaże (
https://www.youtube.com/watch?v=VxoslnuN6T0 oraz
https://www.youtube.com/watch?v=Zbj5HxV-T6A).
Jeśli chodzi o praktykę, muszę się przyznać, że bardzo dużo swobody w graniu akordów dało mi granie rytmicznej gitary w funku. Często są tam różnego rodzaju przewroty i granie nie zawsze wszystkich składników akordu, a często "upper structures" i rozwiązywanie ich (bardzo częsty zabieg w funku to rozwiązanie seksty wielkiej lub nony wielkiej na trójdźwięk konsonansowy, np. James Brown - "Get Up I Feel Like Being a Sex Machine", tutaj nona wielka jako głos wiodący z podstawą złożoną z kwinty czystej i tercji małej rozwiązywana na trójdźwięk mollowy w przewrocie kwartsekstowym).