shocik
Posty: 3
Rejestracja: 20-02-2014 21:37

20-02-2014 21:53

Cześć,
no właśnie akord As7 z minusem. Może ktoś wie jak zagrać ten akord albo jaki jest jego odpowiednik w jakimś bardziej popularnym zapisie. Chociaż próbowałem samemu stworzyć ten akord z pomocą tego źródła:

http://webcache.googleusercontent.com/s ... %7Clang_pl

to moje wypociny i tak nie brzmiały z piosenką...

Akord występuje konkretnie w tym opracowaniu:
http://chomikuj.pl/wuja1972/Dokumenty/n ... 462324.pdf

arnold4
Posty: 62
Rejestracja: 27-12-2012 21:36

20-02-2014 22:59

A nie jest to po prostu As-moll z sepytmą małą?
Obrazek Obrazek

Marshall VS8080 + Jackson sdk2 + Metal muff

Rotaryman
Posty: 795
Rejestracja: 04-03-2011 14:43

20-02-2014 23:18

A# czy Abmin7m, tak to się bodajże zapisuje jeśli septyma mała, ale w takim wypadku to nadal septymowy.
ObrazekObrazek
Bill Lawrence l500-xlb, Krank DM DIY

arnold4
Posty: 62
Rejestracja: 27-12-2012 21:36

20-02-2014 23:44

Przyszło mi do głowy, że może to być As-dur z kwintą zmniejszoną i septymą małą(półzmniejszony?)
Obrazek Obrazek

Marshall VS8080 + Jackson sdk2 + Metal muff

Awatar użytkownika
charlietheunicorn
Posty: 179
Rejestracja: 10-04-2010 01:03

21-02-2014 12:25

arnold4 pisze:Przyszło mi do głowy, że może to być As-dur z kwintą zmniejszoną i septymą małą(półzmniejszony?)


Raczej nie.

W ogóle bardzo dziwny zapis. W pierwszej chwili myslałem, że to po prostu dominanta, ale dominanty autor zapisuje normalnie (B7 na przykład). Z drugiej strony moll też to nie jest, bo te zapisuje po prostu małą literą.

I nie As dur, tylko Ab dur. Nauczcie się.
Pomogłem ? Postaw browara!
last.fm/user/geri1992

FanOfPage
Posty: 166
Rejestracja: 10-12-2013 16:43

21-02-2014 14:28

Może to Asmoll7 z septymą małą zamiast dużej?
Epiphone Les Paul Junior 2008(modowany)
Neck:Schaller Golden 50, Bridge:Seymour Duncan SH5

Peavey Bandit 75 (z lat 1987-88)

adulio
Posty: 58
Rejestracja: 30-06-2012 19:30

22-02-2014 11:59

Hmmmm, a spróbuj może coś takiego:

E|-------------
B|---------------
G|-------------
D|----3---------
A|----6-----
E|----4----------

I sprawdź, czy pasuje

shocik
Posty: 3
Rejestracja: 20-02-2014 21:37

22-02-2014 12:32

Dzięki wszystkim za zainteresowanie
adulio, możliwe że autorowi chodziło właśnie o twój akord, zagrałem go w ten sposób i brzmi nieźle chociaż zbyt wiele piosenka z nim nie zyskuje:
E|----4-----
B|----6-----
G|----x-----
D|----6-----
A|----6-----
E|----4-----

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

22-02-2014 15:48

Akord, który zapisałeś za pomocą tabulatury w poście wyżej to Ab5add13, który jest złożony z prymy czystej Ab, kwinty czystej Eb i tercdecymy wielkiej F.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

22-02-2014 21:14

jesli mozna, mam dwa pytania:

1. czy pominiecie w powyzszym opisie dzwieku b (czy h) jest celowe i/lub samo przez sie zrozumiale?
2. czy notacja Ab5add13 informuje o tym, czy jest to akord durowy, czy molowy?

(czy moze zaden? -- pytam w 100% powaznie; wyglada na moll)
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

23-02-2014 19:12

1. Struna E6 - dźwięk Ab, struna A5 - dźwięk Eb, struna D4 - Ab, struna G3 - przytłumiona, struna B2 - F, struna E1 - Ab. W akordzie przedstawionym dwa posty powyżej nie ma dźwięku B (po "amerykańsku"). Gdyby ten dźwięk był, akord zapisałbym tak: Abmadd13, gdyż dźwięk B byłby tercją małą, a więc dzięki obecności tej tercji można powiedzieć o zaistnieniu trybu mollowego akordu.

2. Zapis Ab5 informuje o tym, że akord nie ma ani trybu mollowego, ani durowego, co równoważne jest z tym, że nie posiada żadnej tercji. Popularnie to zjawisko nazywa się power chordem, czyli dwudźwiękiem złożonym z prymy czystej i kwinty czystej bez jakiejkolwiek tercji, a zatem nie posiadającym ani trybu mollowego, ani durowego. Ab5add13 jest to power chord wzbogacony o tercdecymę wielką.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
starahuta
Posty: 7044
Rejestracja: 24-02-2013 19:34

23-02-2014 20:15

! rozumiem, nie zauwazylem tego "x"-a na strunie G. wszystko sie zgadza... przepraszam za zamięszanie. ale przypadkowo nauczylem sie od razu czegos o notacji -- dzieki wielkie!
"...ten pouczający ton zrzędliwego wuja, który złotymi radami
naprawia świat z olimpijskiej wysokości własnego fotela"

MagnusArias
Posty: 143
Rejestracja: 09-08-2011 10:01

23-02-2014 20:38

A może chodzi o akord Ab6? Durowy.
e |--4--
B |--6--
G |--5--
D |--4--
A |--6--
E |--4--
Co prawda, bardziej to jest Ab7/6, ale autor nie powiedział czy dur czy moll

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

23-02-2014 21:13

Z tego co wynika w załączonych nutach przez autora tematu na pewno jest to akord durowy. Co oznacza ten minus, nie mam zielonego pojęcia. Może rzeczywiście septymę małą. Wiadomo, że septymę wielką oznacza się maj7, a septymę małą 7, ale może autor tego opracowania oznaczył sobie septymę wielką 7, a małą 7 z minusem. O sekście/tercdecymie jest zawarta tam informacja w nutach. Nad akordem: "As7-" czymkolwiek on jest, grana jest melodia złożona z dźwięków F i D. F jest właśnie tercdecymą wielką/sekstą wielką dla tego akordu, a D... kwartą zwiększoną lub kwintą zmniejszoną. Będzie to w prawdzie kwarta zwiększona, a nie kwinta zmniejszona, ale o tym za chwilę.

Zacznijmy od początku. Ab5 tam pasuje, nie ulega to wątpliwości. Z tego powodu, że akordy durowe w tym opracowaniu są zapisane z dużej litery, a mollowe z małej będzie pasował akord durowy Ab. Z tego powodu, że pojawił się w nutach dźwięk F (seksta wielka/tercdecyma wielka), akord Abadd13 (drugi sposób zapisu Ab6) też będzie pasował. Siódemkę z minusem najprawdopodobniej należy zinterpretować jako septymę małą. A więc pasuje akord Ab7add13 (drugi sposób zapisu Ab7/6, a więc zgadzam się z autorem poprzedniego postu). Z tego powodu, że wystąpił w nutach dźwięk D, a akord już posiada kwintę czystą, będzie to kwarta zwiększona. Łącząc to wszystko akord ten korzysta z materiału dźwięku skali lidyjskiej dominantowej, zawierającej prymę czystą, sekundę wielką, tercję wielką, kwartę zwiększoną, kwintę czystą, sekstę wielką i septymę małą, będącej czwartym modusem skali melodycznej mollowej.

Podsumowując, w tym miejscu będą pasować trójdźwięk Ab, czterodźwięk Abadd13 (Ab6), czterodźwięk Ab7 i pięciodźwięk Ab7add13 (Ab7/6).
Ostatnio zmieniony 26-02-2014 14:53 przez RiffingMan, łącznie zmieniany 1 raz.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

shocik
Posty: 3
Rejestracja: 20-02-2014 21:37

24-02-2014 15:54

MagnusArias pisze:A może chodzi o akord Ab6? Durowy.
e |--4--
B |--6--
G |--5--
D |--4--
A |--6--
E |--4--
Co prawda, bardziej to jest Ab7/6, ale autor nie powiedział czy dur czy moll

Dzięki. Niby też nie zakłóca jakoś harmonii i można by jakoś z nim to zagrać, ale chyba nie o to chodzi.

Kiedy pisałem ten temat to nie myślałem że będzie aż tyle wątpliwości. Właściwie nie jest mi ten akord bardzo potrzebny, zapytałem raczej z ciekawości :)

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

27-02-2014 23:24

As7 z minusem to molowy akord i nie ma dyskusji :)

As moll 7
Skończyłem

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

28-02-2014 16:31

Sober pisze:As7 z minusem to molowy akord i nie ma dyskusji :)

As moll 7
Skończyłem


To opracowanie jest dziwne... Cały utwór rozpoczyna się od "g7", który wg sposobu odczytywania septymy wielkiej jako 7 i małej jako 7 z minusem powinien być akordem mollowym z septymą wielką (Gm/maj7). Wątpię, żeby "Mały Biały Pies" rozpoczynał się od akordu charakterystycznego dla motywów z Jamesa Bonda. Poza tym myślę, że jednak z małej litery są tam zapisane akordy mollowej, a z dużej durowe. Nie pochwalam tego sposobu zapisu, ale jak już jest, no trudno...

Gdyby akord As7 z minusem zinterpretować jako As moll 7 (Abm7) to skala, z której korzysta to dorycka +11: pryma czysta, sekunda wielka, tercja mała, kwarta zwiększona, kwinta czysta, seksta wielka i septyma mała. Dźwięki zapisane w nutach nad tym akordem (seksta wielka i kwarta zwiększona) również wchodzą w skład tej skali, ale zagranie nad akordem mollowym seksty wielkiej powoduje dysonans trytonu z tercją małą, a kwarta zwiększona powoduje dysonans trytonu z prymą czystą. O ile granie seksty wielkiej nad akordem mollowym ma charakter przyjemny, trochę bluesowy, to granie nad nim kwarty zwiększonej dość... diaboliczny. Dwa współbrzmienia trytonowe pod rząd, coś mi się nie wydaję, żeby tak było. To jeszcze nic, jak weźmiemy Ab7 to też nie jest za dobrze. Już w nim jest dysonans trytonu między tercją wielką a septymą małą. Wjeżdżamy z sekstą wielką to jeszcze nic strasznego się nie dzieje, ale jak już wjedziemy z kwartą zwiększoną to mamy dwa dysonanse trytonowe jednocześnie, pomiędzy prymą czystą i kwartą zwiększoną oraz septymą małą i tercją wielką.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

05-03-2014 12:32

O przepraszam. Teraz dopiero spojrzałem na opracowanie i co to w ogóle za kawałek. Myślałem, że jakiś kolejny standard z real booka :D

Dla mnie w tym opracowaniu to As7/5b (czyli durowy jak piszesz)
np.
x
3
5
4
x
4

W oryginale (mam na myśli B. Meca) to jest w C dur i zaczyna się od d moll. W tym "newralgicznym momencie" :) bas gra D później stoi na As (i np akord x x6564) i powrót na tonikę C "odbitka" ;) na F i znowu C (tonika) Trzeba posłuchać. To opracowanie w ogóle to wyklucza i skraca. Nie ma tych nut jakie on wyśpiewuje.

pozdr

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

30-03-2014 01:44

minus oznacza w takich zapisach akord molowy
7 - -septyma mała

As mol z septymą małą

dźwięki: Ab, Cb, Eb, Gb

Pozdrawiam.

Sober
Posty: 65
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

01-04-2014 13:47

Też tak pomyślałem.
Tylko w tym przypadku wg mnie jest to oznaczenie dla Ab7/b5. Przynajmniej tak pasuje bardziej w piosence... niż molowy.
:)

Wróć do „Teoria muzyki”