Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

16-03-2013 00:06

Świetny poradnik...

Ja mam taką propozycję. Ogarnięcie dźwięków pentatoniki w kilku krokach:

1. Wiedz że tradycyjny strój gitary to 6 strun, a ich dźwięki to E A D G B E... ..układając zgodnie z alfabetem muzycznym od E:
E - G - A - B - D

2. E - G - A - B - D to pięć dźwięków, dlatego ich ciąg nazywa się pentatoniką.

3. E - G - A - B - D to pięć dźwięków, jest to pentatonika molowa, ponieważ jako pierwsze wyystępuję w niej dźwięki E i G, które tworzą między sobą odległość muzyczną zwaną tercją małą. A taka występuje w akordach molowych. Skala ta też ma charakter molowy, właśnie przez tę tercję małą.

4. E - G - A - B - D to pięć dźwięków, dlatego ich ciąg nazywa się pentatoniką. To też dźwięki stroju Twojej gitary. Naucz się ich rozmieszczenia na całym gryfie.

5. Odnajdź stopniowo na gryfie dźwięki stroju Twojej gitary... do 3 progu, do , do 10, do 12...

6. Zagraj dźwięki odnalezione zgodnie z punktem 5 wzdłuż gryfu i wszerz gryfu.

7. Namaluj je sobie na schemacie gryfu SAM.

8. Porównaj z tymi, które przedstawiono powyżej.

9. Wnioski??? Same się nasuną... wystarczy znać strój gitary na całym gryfie, aby umieć pentatonikę :)

Pozdrawiam, Katarzyna Maliszewska


ps. Dźwięki stroju gitary utworzą pentatoniki w tonacjach: Em / G

Awatar użytkownika
Krzychu23
Posty: 33
Rejestracja: 12-08-2012 15:46

30-03-2013 17:21

Buventol pisze:
Spart123a pisze:Dzięki, prawie wszystko ogarniam, tylko nie wiem o co chodzi z tym akcentowaniem dźwięku tonicznego... :/
Pewnie jakiś banał, jak zawsze.



Nie jestem pewny ale to chyba chodzi o to ze jeśli masz akompaniament np akordu C-dur to najlepiej improwizować w dźwiękach z których ten akord się składa czyli w tym wypadku C E G. Po prostu niektóre dźwięki brzmią na tle akordu lepiej niż inne. Jeśli nie mam racji proszę o poprawienie ;)


Właśnie też tego nie łapię a słyszałem że jakoś inaczej się podkreśla te dźwięki. Mógłby ktoś rozwinąć wątek które dźwięki sie podkreśla czy coś. Z góry dzieki.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
akustyk CORT Earth ________________Elektryk Greco BM Red Special 1979

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

30-03-2013 21:16

Kod: Zaznacz cały

improwizować w dźwiękach z których ten akord się składa czyli w tym wypadku C E G.


Tzn. to są tzw. "safe note'y", czyli dźwięki "bezpieczne", na których można zawiesić solówkę. Buventol dobrze myśli. Krzychu, a jak ty myślałeś?

Awatar użytkownika
Krzychu23
Posty: 33
Rejestracja: 12-08-2012 15:46

31-03-2013 11:59

Wiesz co myślalem że można tylko zatrzymać się na dźwięku akorku jak tak grałem to brzmiało ale wiesz czegoś brakowało. Mało dźwięków. Czyli podsumowując wątek: jeśli mam akord C-dur to mogę się zatrzymać najlepiej w C E G.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
akustyk CORT Earth ________________Elektryk Greco BM Red Special 1979

treveis666
Posty: 118
Rejestracja: 04-07-2012 15:38

08-04-2013 09:00

świetny schemacik :)

na pierwszym rysunku jak masz powtórzoną pozycje 1 oraz 2 to na 19 progu brakuje dźwięku G na drugiej strunie uciekła kropeczka ;)

mich3rxd
Posty: 13
Rejestracja: 05-01-2013 22:12

16-04-2013 20:55

Może mi ktoś powiedzieć, gdzie znajdują się "blue notes" w innych superpozycjach? Znam jedynie w superpozycji I, a nigdzie nie mogę znaleźć reszty.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

16-04-2013 21:22

Naucz się rozmieszczenia tonów na gryfie (wiedza niezbędna, w dodatku do ogarnięcia zanim się człowiek zabierze za najprostsze nawet skale), to sam sobie blue notes znajdziesz.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

mich3rxd
Posty: 13
Rejestracja: 05-01-2013 22:12

17-04-2013 21:26

Dobra już mam. Miałem to ogarnąć już od dawna, ale nie miałem jakoś motywacji, dzięki.

ogi1701
Posty: 35
Rejestracja: 12-07-2012 10:20

21-04-2013 22:57

Nie rozumiem tego bluesowego rozwinięcia pentatoniki. Znalazłem coś takiego:
http://www.youtube.com/watch?v=YNq0GZKC ... 4B326F1E74
Mam wnioskować z tego że jeżeli gram np. pentatonikę Gmol dodam do niej jedynie dźwięki C# to będzie to już pentatonika bluesowa? Coś to zbyt proste, ale w sumie jakoś nikt o to nie pyta...
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

21-04-2013 23:13

Nie ma czegoś takiego jak pentatonika bluesowa.

Skala bluesowa ma 6 stopni, więc nie może być PENTAtoniką (penta = pięć). Skala bluesowa jest HEKSAtoniką (heksa = sześć). I tak, jeśli do pentatoniki Gmoll dołożysz C# to wyjdzie ci skala bluesowa Gmoll. Generalnie jeśli do pentatoniki w dowolnej tonacji dodasz kwartę zwiększoną/kwintę zmniejszoną (czyli tryton), to wyjdzie skala bluesowa.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

ogi1701
Posty: 35
Rejestracja: 12-07-2012 10:20

22-04-2013 20:21

Dzięki, a dlaczego akurat dodanie jednego dźwięku i tego dźwięku sprawia że jest to już skala bluesowa? Tak to jest i nie ma wytłumaczenia? Na tej stronce można zaznaczyć skalę pentatonik blues, więc może jest to jednak skala PENTAtoniczna z jakimś rozszerzeniem?

http://www.all-guitar-chords.com/guitar ... 0&choice=1
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

22-04-2013 22:53

ogi1701 pisze:więc może jest to jednak skala PENTAtoniczna z jakimś rozszerzeniem?

Jasne, w końcu skala mollowa (np. A eolska) to nic innego jak pentatonika A moll z "jakimś" rozszerzeniem - sekundą wielką i sekstą małą.

Jeśli wygodniejsze jest dla ciebie nazywanie skal na zasadzie "pentatonika z jakimś rozszerzeniem" to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś je tak nazywał. W końcu samochód też można na upartego nazwać jednośladem z jakimś rozszerzeniem w postaci dwóch kół. Jak komu wygodnie :-)

Co nie zmienia faktu, że skala bluesowa NIE JEST pentatoniką, bo jest skalą SZEŚCIOstopniową, czyli HEKSAtoniką. Tak samo jak skale dur/moll są HEPTAtonikami, bo składają się z SIEDMIU tonów.

Penta, heksa, hepta... wygooglaj sobie tłumaczenie tych liczebników z greki i nie dorabiaj sobie własnej teorii, bo ta ogólnie przyjęta wieki temu sprawdza się w muzyce wystarczająco dobrze.

A to, że gdzieś na jakiejś stronie jest coś napisane... cóż, jeden mastah gitary na youtube w swoich "lekcjach" twierdzi, że należy grać jak najszybciej a dokładność przyjdzie z czasem. Co wcale nie oznacza, że to prawda.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

ogi1701
Posty: 35
Rejestracja: 12-07-2012 10:20

06-05-2013 17:17

Kolejne pytanie tym razem związane z podaną stroną:
http://guitarheaven.w.interia.pl/strona/gama.htm
Wiem że reguły nie są zbytnio ważne ale zastanawiam się czy wiadomości ze strony którą podałem można zastosować do pentatoniki. Ogarnąłem sobie dźwięki A,C,D,E i G na gryfie i chciałem się upewnić czy rzeczywiście A to tonika,C to dominanta 3 stopnia, D subdominanta , E dominanta, G dominanta 7 stopnia ?.Czy stosując się do zaleceń z powyższej strony dostanę przepis na świadome improwizowanie? Cały czas sprawdzam w praktyce ale chcę poznać wasze zdanie.
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

15-05-2013 17:24

kavoo pisze:A przy okazji przydatna informacja, którą być może bardziej spostrzegawczy sami zauważą. Skale muzyczne łączą się w pary "dur-moll", które są ekwiwalentami (składają się z tych samych tonów). Tak jest na przykład w przypadku A-moll i C-dur. Z pozostałymi tonacjami jest dokładnie to samo.

Jako, że temat dotyczy pentatoniki, skupmy się na samej pentatonice (choć oczywiście to łączenie się w pary dur-moll dotyczy wszystkich skal). Jeśli spojrzycie na powyższy schemat i przyjrzycie się pentatonice G-moll, to okaże się, że zawiera dokładnie te samy tony co pentatonika A#-dur*. Pentatonika B-moll* to ekwiwalent pentatoniki D-dur itd.

W kwestii tego "parowania" dura z mollem dodam tylko jedną sprytną wskazówkę, która bardzo ułatwia życie i pozwala bez zastanowienia dobrać właściwy ekwiwalent.

"Parowanie" skal dur i moll (w tym przypadku pentatonik) robi się na dystansie trzech półtonów, bo taki jest odstęp pierwszych tonów superpozycji I i II na strunie E6. Czyli jeśli startujemy pierwszą superpozycję pentatoniki mollowej od V progu (ton A), to początek drugiej superpozycji wypada na VIII progu (ton C). Druga superpozycja pentatoniki moll jest pierwszą superpozycją pentatoniki dur, zatem A-moll = C-dur. Pomiędzy A i C jest odstęp trzech półtonów.

Czyli jeśli chcemy znaleźć akwiwalent durowy pentatoniki F-moll, to co robimy? Proste: F + 3 półtony = G#, czyli pentatonika F-moll = pentatonika G# dur. Analogicznie:
B-moll = D-dur
A#-moll - C#-dur
D-moll = F-dur
itp., itd.

Oczywiście nazewnictwo amerykańskie.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

treveis666
Posty: 118
Rejestracja: 04-07-2012 15:38

03-07-2013 09:46

odświeżysz grafikę na 1 stronie bo padła?

Siwy4don
Posty: 171
Rejestracja: 07-10-2012 01:03

10-08-2013 19:30

Zacząłem nadrabiac swoję braki w teorii i pentatonike potrafię grać, ale chce ją też zrozumieć, mój problem to
Pentatonika-pięć dźwięków okej, powiedzmy A-moll(A,C,D,E,G) i moje pytanie dlaczego te dźwięki? Gama składa się z 7 czyli jeśli ma to być pentatonika to rozumiem, że 2 musimy wywalić, ale dlaczego B i F wywalone, a nie inne dźwięki?
Ibanez Blazer BL-70MH Custom Made 81'+ Bugera V22

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

10-08-2013 19:41

Bo B i F ( sekunda wielka i seksta wielka) to dźwięki odróżniające skalę jońską (czyli game durową) od innych skal o charakterze durowym, lidyjskiej, miksolidyjskiej.

Pentatoniką ograsz każdą progresję czy też akord durowy; gama durowa pasuje do gamy durowej, natomiast do ogrania innych tworów należy użyć innych skal.

Siwy4don
Posty: 171
Rejestracja: 07-10-2012 01:03

10-08-2013 19:46

Tak właśnie coś mi się wydawało, że gdzieś widziałem to z interwałami durowymi i molowymi, jestem w trakcie przerabiania poradnika "Od zera do mistrza" i jest on świetny. Dzięki za wytłumaczenie.

ps. Polecałbym też dodac to do pierwszego postu, bo może ktoś też się tym zainteresuję :D
Ibanez Blazer BL-70MH Custom Made 81'+ Bugera V22

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

25-09-2013 00:42

Zapraszam w teorii i w praktyce na temat pentatoniki:
(Strona wymaga bezpłatnej rejestracji).

Tematy dotyczące pentatoniki:
http://www.e-kamerton.pl/tags/view/Wide ... tatoniczna
Wszystko za darmo.

Jeśli komuś nie starczy materiałów za free, pod lekcjami wideo jest możliwość zakupu materiałów dodatkowych (obszerne artykuły z grafiką, tłumaczeniem i nieraz zadaniami do wykonania).

Materiałów oczywiście na bieżąco będzie przybywać.

Zapraszam tu i tam :)

Awatar użytkownika
Pokrzywa
Posty: 24
Rejestracja: 03-11-2013 19:44

03-11-2013 20:26

Świetne, mój mózg to ogarnął jakiś czas temu, ale trochę mi się w głowie rozjaśniło :)
Ibanez Blazer 1982 + Obrazek

DaveMurrayMoimBogiem
Posty: 58
Rejestracja: 02-12-2013 18:49

07-12-2013 14:24

Dodam, że warto też znać interwały każdej pentatoniki
Obrazek
+
Obrazek
+
mój sprzęcik:
Cort G110 Czerwony + Laney LX120RH z paczką Laney LV412A

FlashGordon
Posty: 421
Rejestracja: 18-01-2014 19:48

03-02-2014 23:39

Szczerze mówiąc to nic z tego nie rozumiem. Czym się różnią od siebie te kółka (zamalowane i puste) ?
Yamaha Pacifica 120H
Zoom G5

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

03-02-2014 23:45

Czerwone kropki to tonika.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

FlashGordon
Posty: 421
Rejestracja: 18-01-2014 19:48

04-02-2014 12:53

Ok, a co to oznacza ?
Yamaha Pacifica 120H
Zoom G5

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

04-02-2014 13:55

Łomatko... chłopaku, skoro nie wiesz co to tonika, to po co się bierzesz za skale? Zacznij od raczkowania, zanim wyrwiesz się do biegania przez płotki na igrzyskach olimpijskich. Odwrotnie się nie uda, w szkole też zaczynałeś od 2+2=4 a nie od całek i różniczek, nie?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tonika
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

09-02-2014 04:51

Witam...
Jeśli chodzi o granie "równoległe" dur i mol..to tak..
Łopoatologicznie..
Jeśli na dowolnej strunie ułoży się palce na kolejno występujących progach, kolejno 1 2 3 4 palec, np:
E ---- (1) -- (2) -- (3) -- (4),
to palec 1 wyznaczy tonację molową, a 4ty - równoległą do niej tonację durową.

Jeśli gramy przykładowo w tonacji A moll...
Dźwięk "a" znajduje się na 5 progu struny E.
Przyciskając wskazującym (1).. i układając kolejno palce (jak w ćwiczeniu chromatyki) - na palec mały (4), próg 8, przypadnie dźwięk c.
Am = C
Znaczy to tyle, że tonacje te składają się z takich samych dźwięków, natomiast inna jest TONIKA.
W Am wyznacza ją dźwięk a (pryma skali molowej), a w C - dur.. wyznacza ją dźwięk c (pryma równoległej skali durowej)

Jeśli umiesz na razie tylko pentatonikę molową..Grając np w tonacji C dur można w solówce skorzystać z 3 pentatonik molowych...
molowej a,
molowej d,
molowej e.

Dlaczego?
M.in. dlatego, że materiał dźwiękowy tych pentatonik pokrywa się z dźwiękami z tonacji C-dur.
Zawsze 2, 3 i 6 dźwięk gamy durowej jest prymą akordu molowego, jako można utworzyć w tej tonacji - a więc i pierwszym dźwiękiem pentatoniki molowej.

Chętnych zapraszam na bezpłatne materiały tutaj: http://www.e-kamerton.pl - lekcje wideo , artykuły, wywiady.

Powodzenia, pozdrawiam, km

ogi1701
Posty: 35
Rejestracja: 12-07-2012 10:20

26-10-2014 11:51

W pierwszym poście znajdują się dwa ćwiczenia zadane przez autora. Może koś wytłumaczyć dlaczego odpowiedzią na pierwsze jest pentatonika durowa B?
Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

28-10-2014 21:44

Dzięki za zwrócenie uwagi, literówka z mojej strony. Moje niedopatrzenie, przepraszam. Oczywiście jest to pentatonika durowa Bb, nie B. Post zawierający poradnik poprawiłem.

Penatonika mollowa Gm składa się z dźwięków G Bb C D F. Pentatonika durowa Bb to Bb C D F G, a więc są to te same dźwięki. Oczywiście szybciej można to wyczytać bezpośrednio z koła kwintowego, tam błyskawicznie można wskazać, że pentatonika mollowa Gm jest paralelna z pentatoniką durową Bb.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Ghost93
Posty: 1
Rejestracja: 07-05-2017 11:42

07-05-2017 11:52

Świetne opracowanie :) dzięki, od kilku dni trenuję z twoją grafiką :)

Wróć do „Poradniki (teoria, nauka gry)”