Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

15-01-2013 18:50

Mampewne wątpliwości co do skali bluesowej. Poznałem wcześniej skalę z dodaną tercją małą (D# w skali C), czyli tą skalę 6-dźwiękową. Teraz zasłyszałem, że możemy stworzyć bluesową 8- dźwiękową - dodajemy kwartę zwiększoną (F#) i sekundę małą - B. Słyszeliście o takiej skali? Czy jej przeznaczenie jest inne?

Sober
Posty: 63
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

15-01-2013 21:20

W sumie skala bluesowa i jej nazwa to molowa pentatonika z dodanym trytonem. Taka jest powszechna nazwa dla skali bluesowej, a Ty opierasz się na pentatonice durowej.Nie jest to jakiś błąd ale przemyśl to :)

Ogólnie chodzi o to, że... D# to dźwięk ze skali C moll pentatonicznej... F# to tryton w tej skali... B to dźwięk(tercja) z akordu dominantowego w tonacji C...czyli akord G,a tercja to właśnie dźwięk B.

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

16-01-2013 14:45

Sober pisze:W sumie skala bluesowa i jej nazwa to molowa pentatonika z dodanym trytonem.


Mam tego świadomość, po prostu tak mi się zachciało napisać :) Jest coś złego w używaniu trybu majorowego tej skali?

Powiesz coś na temat podanej przeze mnie skali? Jak rozumiem założeniem jest dodanie dźwięków neutralnych, czyli tych, które nie należą do pentatoniki minorowej ani majorowej.

Sober
Posty: 63
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

16-01-2013 16:12

Tzn to chodzi o sposób myślenia o tych dźwiękach.
Pentatonika C dur C D E G A C + D# (a ten D# pochodzi z pentatoniki molowej)
Pentatonika C moll C D# F G Bb C + F# =skala bluesowa... ta powszechna nazwa

Jak będziesz grał tak albo tak to spasuje to pod bluesa w Cdur, a najlepiej pomieszać te dwie skale.
dźwięk B jak już pisałem to dźwięk akordu G7 czyli dominanty w bluesie C albo po prostu dźwięk ze skali jońskiej
C D E F G A B C

Dlatego są jakieś skale bluesowe 7 8 9 stopniowe wymieszane z dźwięków tych skal.

edit
Jeśli chodzi o pytanie rozumiem, że chodzi Ci o to czy: C D D# E F# G A B C to 8 stopniowa skala bluesowa. Tak?
To własnie nie do końca jest w ten sposób, że mieszasz dźwiękami na oślep. Raczej miesza się nimi pod akordy i na początku najbezpieczniej trzymać się pentatonik durowej i molowej(bluesowej). Możesz dodać w pentatonice durowej D#...(i np. pominąć D)... ostrożniej F#...a jak grasz po pentatonice molowej to F# możesz grać śmiało. B spasuje bardzo ładnie na dominancie i możesz rozwiązać na pentatonice molowej.I już :)
Mam nadzieję, że nie namieszałem. Wydaje się jakby jakiś klasyczny gitarzysta Cię uczył skali bluesowej ;)

Awatar użytkownika
kojot
Doradca
Posty: 537
Rejestracja: 12-07-2012 09:21

17-01-2013 15:22

Dzięki wielkie za odpowiedź!

Co do mojego sposobu rozumowania, po prostu chcę sprawdzić wszystkie opcje i nie iść po schematach. Dobrze rozumiem, co powiedziałeś o strzelaniu dźwiękami na oślep. A teorii uczę się sam.

Sober
Posty: 63
Rejestracja: 17-07-2008 17:42

28-02-2013 20:48

Nie ma problemu :)

popełniłem błąd w tej odpowiedzi związany z enharmonią dźwięków.
Czyli Pentatonika molowa to : C Eb F G Bb C a NIE tak jak napisałem C D# F G Bb C

Eb/D# , Gb/F# ... myślę, że to jasne.

Dogadaliśmy się (i o to chodzi :) ale ktoś mógłby się do tego przyczepić. I słusznie ;)
pozdrawiam

Wróć do „Skale”