six8byte
Posty: 73
Rejestracja: 04-05-2012 15:57

08-09-2012 13:43

Witam!
Od pewnego czasu mam pewien problem. Potrafię stworzyć skalę jońską C, ale jak stworzyć np. Jońską w D lub E i czy tak samo mogę robić z dorycką lub lidyjską?

epiman96
Posty: 519
Rejestracja: 02-04-2011 14:33

08-09-2012 14:13

C jońska to inaczej skala durowa w C. Musisz znać strukturę tej skali, czyli z jakich interwałów się składa. Tu jest to w miare przystępnie wytłumaczone http://www.psm.wejher.pl/Budowa_gamy_majorowej.pdf Kolejne skale modalne budujesz na stopniach skali jońskiej.
Squier by Fender Classic Vibe 50`s Stratocaster | Epiphone AJ 100 VS | Kustom KG112 FX
Lubujcie http://www.facebook.com/pages/John-Frus ... 87?fref=ts

six8byte
Posty: 73
Rejestracja: 04-05-2012 15:57

08-09-2012 14:36

Chyba mnie nie zrozumiales. Znam interwaly. Jak stworzyć jonska od dźwięku d. Nie jak budować dorycka itp.

epiman96
Posty: 519
Rejestracja: 02-04-2011 14:33

08-09-2012 14:39

No ale skoro mowisz, ze znasz interwały to buduj. Znajdź dźwięk D i na podstawie interwałów dokładaj dźwięki, powstanie Ci jońska (durowa) w D.
Squier by Fender Classic Vibe 50`s Stratocaster | Epiphone AJ 100 VS | Kustom KG112 FX
Lubujcie http://www.facebook.com/pages/John-Frus ... 87?fref=ts

Awatar użytkownika
mikel1994
Posty: 15
Rejestracja: 26-08-2011 12:15

09-09-2012 20:54

Po raz tysięczny.

Wypiszmy sobie dźwięki C jońskiej
C D E F G A H C1
wypiszmy wszystkie dźwięki od C
C Cis D Dis E F Fis G Gis A B H C1

Tonika - C
kolejny dźwięk po dwóch półtonach, itd itd więc schemat jest następujący:
tonika - 2 - 2- 1- 2- 2- 2- 1

To teraz budujemy od D (budujemy D jońską)

D E (bo jest 2 półtony dalej i jedziemy dalej tym schematem) Fis G A H Cis

Teraz zbuduj to sam i zobacz czy masz te same dźwięki bo nie jestem pewien czy się nie pomyliłem. Te dźwięki rozpisujesz sobie na gryfie i grasz do woli.
Przepraszam za wszystkie błędy w powyższym tekście, jestem tylko człowiekiem.
J&d l80 + T.Burton Greengo + Randall rx75rg2 + Coxx cg-15R

rybak24
Posty: 27
Rejestracja: 19-03-2012 18:49

17-10-2012 20:16

wiek ktoś może gdzie można znaleźć plik pdf który podał epiman96 ?
http://www.psm.wejher.pl/Budowa_gamy_majorowej.pdf ?

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

18-10-2012 13:19

Masz temat "spis skal" stary. Tam masz podane interwały każdej ( przynajmniej większości znanych ) skali. Nie robisz nic innego jak od dźwięku, na którym chcesz zbudować skalę liczysz kolejne dźwięki po interwałach które tam są podane... Jak dajmy na to masz podane "interwały" w cyferkach do eolskiej, czyli: 2122122. To bierzesz dajmy na to dźwięk G i budujesz. Najpierw pryma czyli G, a potem skaczesz o tyle progów ile masz napisane cyferek... prościej się chyba nie da. Poza tym już tyle razy było mówione o tych skalach, że moglibyście zajrzeć do poprzednio robionych tematów i się wysilić i poczytać te posty, które ktoś napracowywując się napisał, żebyście w mogli to w końcu zrozumieć.
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

rybak24
Posty: 27
Rejestracja: 19-03-2012 18:49

18-10-2012 15:24

Może dla ciebie to jest proste, ale dla kogoś kto wogóle nie miał styczności z teorią to trochę zagmatwane, wcześniej czytałem ten pdf od epi ale go nie zapisałem. Moim zdaniem :) czytelnie i prosto było tam wytłumaczone co i jak .
Poza tym nie zakładałem nowego tematu ( choć mogłem nikt mi nie zabroni) , tylko dopisałem się do istniejącego.

Little Gi
Doradca
Posty: 147
Rejestracja: 22-01-2008 14:26

15-11-2012 02:03

Znam interwaly. Jak stworzyć jonska od dźwięku d. Nie jak budować dorycka itp


dla kogoś kto wogóle nie miał styczności z teorią to trochę zagmatwane

-postaram się odpowiedzieć prosto, ale uprzedzam - będzie trzeba przebrnąc przez trochę tekstu...

Skala jońska jest to melodia utworzona na I stopniu (dźwięku) gamy durowej.
Inaczej pisząc jest to modus gamy durowej zbudowany na I jej stopniu.
A więc...
Muzycznie jest to to samo co gama durowa. Zatem Twoje pytanie poprawnie również zabrzmi:

"Jak buduje się gamę durową"?

(Dlaczego zmieniłam pytanie, wyjaśni się na końcu)

Każda gama X dur to nic innego jak melodia , którą znamy pod postacią: "do re mi fa sol la si do".

Jeśli tę melodię zaczniemy od dźwięku C, to będą to dźwięki:

C D E F G A B* C

Okej? Lecimy dalej...

Mówimy, że każdy z tych dźwięków, to kolejny stopień gamy i oznaczamy je cyframi rzymskimi:
A więc:
C - I stopień
D - II
E - III
F - IV
G - V
A - VI
B* - VII
C - VIII

Zatem gama durowa skłąda się z VII stopni, a dźwięk przypadający na VIII stopień oddalony jest o interwał oktawy od stopnia I (czyli w nazwie jest to ten sam dźwięk)

Poznajmy budowe tej gamy.
Tzn. Jakie odległości muszą być zachowane między dźwiekami, aby uzyskać melodię "do re mi fa sol la si do"...

I - II - III - IV - V - VI - VII - VIII

MELODIĘ GAMY DUROWEJ OTRZYMAMY, GDY :
*MIĘDZY III - IV oraz VII - VIII odległość 1/2 tonu zachowamy
*MIEDZY pozostałymi cały ton zagramy.

---------------------------------------------------------------------------------------------
W odległości 1/2 tonu znajdują się dźwieki leżące na sąsiadujących ze sobą progach, np. c i cis
(1 i 2 prób na strunie B2)
Cały ton to dwa 1/2 tony, czyli np. dźwięki: c i d (1 i 3 próg na strunie B2)
.............................................................................................

Sprawdźmy.. gama C dur:
C D E F G A B* C

III to E, IV to F (jest 1/2 tonu)
VII to B, VIII to C (jest 1/2 tonu)

Odległości pozostałych to cały ton: C - D, D - E, F - G, G - A, A - B

Teraz tak..

Jeżeli chcę zmienić tonację, zasada zostaje ta sama. Np chcę aby była to tonacja G dur..to:

Pierwszy stopień wyznacza tę tonację, zatem I - G..i co dalej?

I - G
cały ton dalej od dźwieku G to:
II - A
cały ton dalej:
III - B
1/2 tonu talej (bo III-IV to odległosć 1/2 tonu musi być)
IV - C
cały ton dalej:
V - D
cały ton dalej:
VI - E
cały ton dalej:
VII - UWAGA..nie F (bo to by było pół tonu), a Fis
dalej 1/2 tonu od dźwięku fis (bo mamy VII - VIII)
VIII - G

I - VIII = G (oktawa)..zgadza się...

..............................................................................................................
przy okazji:
Wniosek.. jeśli przy kluczu wiolinowym będzie 1 krzyżyk od razu wiemy że utwór jest w tonacji G dur (lub równoległej Em, która składa się z tych samych dźwieków)
ps. Aby nie uczyć się dźwiekó każdej tonacj na pamięć (tzn. szukać ich) polecam zapoznać się z tematem Koło Kwintowe)
..............................................................................................................

Wracamy do gamy...
A więc:
I stopien gamy określa jej tonację.
Gama składa się z VII stopni..i teraz, najważniejsze.

Na każdym stopniu gamy buduje się jej modusy, czyli tzw. skale modalne.

Na I stopniu gamy durowej mamy skalę jońską. A więc muzycznie gama X dur i jońska skala X to jest to samo.

Na II stopniu jest skla a dorycka

Na III - frygijska..itd.

Tzn. że nawet jeśli nie umiem doryckiej skali, ale umiem gamę durową i wiem, że dorycka powstaje na jej II stopniu... chcąc zagrac skalę dorycka gram gamę durową pomijając jej pierwszy dźwięk (a więc zaczynam ją grać od II stopnia). uzyskam w ten sposób melodię skali doryckiej..

Wiem, ze zaznaczonow pytaniu, że nie o to pytasz.. ale z pytania wynika, że mozesz tego nie wiedzieć (co nie znaczy ze tak jest)

Innimi słowy..wystarczy znać dobrze na całym gryfie 1 Gamę X dur i jej budowę, aby umieć zagrać wszystkie podstawowe skale (jońska, dorycka, frygijska....do lokryckiej), które sa na niej zbudowane.

A jońska , o którą pytałeś jest zbudowana na I stopniu gamy, stąd:

gama: C D E F G A B* C
skala jońska: C D E F G A B* C

...

dalej:
gama: C D E F G A B* C
a skala dorycka: D E F G A B* C D (czyli gramy od II stopnia gamy)

dalej:
gama: C D E F G A B* C
a skala frygijska: E F G A B* C D E..itd..

...........................................................................................................................

INNY SPOSÓB BUDOWY GAMY:

Mamy VII stopni i każdy z nich z I tworzy jakas odległosć ( interwał), a więc tworzymy interwały od I stopnia:

I - pryma (1), np C
II - sekunda wielka (2w) od C, a więc dźwięk D
III - tercja wielka (3w) od C, a więc dźwięk E
IV - kwarta czysta od (4cz) C, a więc dźwięk F
V - kwinta czysta od C (5cz), a więc dźwięk G
VI - seksta (6w), a więc dźwięk A
VII - septyma wielka (7w), a więc dźwięk B*
VIII - oktawa (8), a więc dźwięk C1

to podejście z kolei spowoduje, ze zrozumiemy, dlaczego pod jakiś akord, możemy grać daną skalę...
Akord budujemy na dźwięku rozpoczynającym daną skalę i budujemy go tercjami (szukaj, budowa akordów).

W przypadku skali C jońskiej.. c d e f g a b* c.. będą to: c..tercja dalej: e.. tercja dalej: g, tercja dalej: B*..
a więc akord złożony z dźwieków:
C - E - G (akord C durowy)
C - E - G - B* (C7+; inne, bardziej prawidłowe oznaczenie: Cmaj7)

i od razu rozumiemy ze akord durowyy skąłda się z następujacych interwałów: prymy, tercji wielkiej i kwinty czystej (c -e - g)...

a czterodźwięk septymowy utworzony na I stopniu skali jońskiej z: prymy, tercji wielkiej, kwinty oraz septymy wielkiej (c - e - g - b*)

i wiemy dlaczego do akordów durowych lub durowych z septyma wielka pasuje skala jońska...

- dlatego, że składają się z interwałów, dźwieków charakterystycznych i wspólnychz tą skalą.
(tak możemy mysleć na poczatku, im dalej - tym ta zasada nie zawsze będzie konieczna w zastosowaniu w praktyce)...

Reasumując:

...................................................

1. Skala jońska to modus uteorzony na I stopniu gamy durowej. Dlatego też muzycznie brzmi jak gama durowa.
2. Budowa gamy durowej: III-VI oraz VII-VIII (odległość 1/2tonu), a w pozostałych przypadkach: cały ton.
3. Budowa gamy durowej interwałami: 1, 2w, 3w, 4cz, 5cz, 6, 7w, 8
4. Akordy opisujace skalę jońską: - trójdźwięk durowy C (c e g),
- czterodźwiek durowy z septymą wielką Cmaj7 ( c e g b*)

----------------------------------------------------

UFFF.. Powodzonka.

No i zadanie..utwórz teraz jońską od D.. D to I stopień. Na VIII musisz mieć też D.

I - D.. cały ton dalej:
II -
III - 1/2tonu dalej:
IV -
V -
VI -
VII - 1/2tonu talej:
VIII - D


odpowiedź: D - E - Fis - G - A - B - Cis - D,
czyli 1, 2w, 3w, 4cz, 5cz, 6w, 7w, 8
i akordy:
D durowy
oraz septymowy:
Dmaj7 (inny spotykany zapis: D7+)
(to nie jest to samo co D7!)

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

15-11-2012 08:49

six8byte pisze:Znam interwaly.

epiman96 pisze:No ale skoro mowisz, ze znasz interwały to buduj. Znajdź dźwięk D i na podstawie interwałów dokładaj dźwięki, powstanie Ci jońska (durowa) w D.

To chyba wyczerpało temat w 100%. Tak zwana "oczywista oczywistość". Do tego jak się dorzuci wykład Kasi, to już w ogóle ;-)

A jak ktoś potrzebuje bardziej obrazowo żeby zrozumieć temat, to rozmieniałem sprawę skal modalnych na drobne tutaj:
zrozumienie-idei-skal-modalnych-t59053.html
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

rybak24
Posty: 27
Rejestracja: 19-03-2012 18:49

18-11-2012 15:31

@ Little Gi
Wielkie dzięki za ten opis , biję pokłony przed Twoją wiedzą :) i talentem do przekazania tego tematu w tak przejrzysty sposób , świetnie to rozpisałaś . Teraz tylko przyswoić i brać się za następny temat :] .
Pozdrawiam

Wróć do „Skale”