Awatar użytkownika
Omen666
Posty: 21
Rejestracja: 04-04-2012 13:36

17-09-2012 18:54

Witojcie.
Jestem na etapie ogarniania skal modalnych. Uczę się z kursu z May-szkoły. Nie uczyłem się pentatoniki, od razu wziąłem się za modalne, gdyż nic o pentatonice w kursie nie wspominano. Moje pytanie brzmi: Jakimi skalami modalnymi mogę się posługiwać podczas gdy gitara rytmiczna gra power chord? Brak tercji wszystko mi psuje, bo nie wiem czy mogę wjechać z jońską czy z eolską. Jak to wygląda? Może podczas gry power chordami powinienem posługiwać się wyłącznie pentatoniką, na temat której jestem zielony?
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
mikel1994
Posty: 15
Rejestracja: 26-08-2011 12:15

17-09-2012 19:28

Wg. tego co zaobserwowałem w muzyce rockowej raczej nie stosuje się szerzej skal modalnych.

Tzn. podczas utworu zazwyczaj nie przechodzi się z jednej do drugiej.

Zazwyczaj power chordy utworu zawierają się w dźwiękach jakiejś gamy (zazwyczaj e-moll) i dźwięków tej gamy używa też gitara solowa (czy tam w solówce), czasem ograniczając się do pentatoniki (np. "paranoid" black sabbathu), a czasem używa się całej gamy i pojedynczych dźwięków obcych (np. pierwsza solówka w "Fade to black" metalliki, co prawda nie ma tam power chordów w sekcji rytmicznej, ale zbudowany ten fragment jest podobnie - jakiś "riff" zapętlony złożony z dźwięków e-moll i solówką którą można wpisać w dźwięki e-moll).

Ogrywanie podkładów złożonych z kilku akordów w ten sposób też można uprościć - grając cały czas jeden zestaw dźwięków - w sensie gamę odpowiadającą akordowi tonicznemu.

A ogrywanie samą pentatoniką też może przynieść dobry skutek, spójrzmy Hendrixa na przykład.
Przepraszam za wszystkie błędy w powyższym tekście, jestem tylko człowiekiem.
J&d l80 + T.Burton Greengo + Randall rx75rg2 + Coxx cg-15R

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

17-09-2012 19:50

Jeden powerchord możesz ograć wg standardowego systemu modalnego na 6 sposobów. Możesz użyć wszystkich skal modalnych oprócz lokryckiej, ponieważ zawiera zamiast kwinty czystej kwintę zmniejszoną.

Powerchord poniżej (nazywa się A5) możesz ograć skalą jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską i eolską.

E ------
H -----
G -----
D --7--
A --7--
E --5--

Schodki zaczynają się później gdy masz np. A5 oraz B5.

E -----
H -----
G -----
D --7-9
A --7-9
E --5-7

Dwa powerchordy zmuszają do dalszych wykluczeń wykluczeń. Dźwięki, z których składa się A5: A, E oraz dźwięki, z których składa się B5: B F#

Teraz znamy cztery składniki skali. A, B, E, F#. A jest prymą czystą, B sekundą wielką, E kwintą czystą oraz F# sekstą wielką.

Skale modalne, które pasują do ogrania dwóch powerchordów muszą posiadać prymę czystą, sekundę wielką, kwintę czystą i sekstę wielką.

Są to skale:

jońska (oprócz tych czterech interwałów zawiera jeszcze tercję wielką, kwartę czystą i septymę wielką)
dorycka (zawiera jeszcze tercję małą, kwartę czystą i septymę małą)
lidyjska (zawiera jeszcze tercję wielką, kwartę zwiększoną i septymę wielką)
miksolidyjska (zawiera jeszcze tercję wielką, kwartę czystą i septymę małą)

Podczas dokładania kolejnych powerchordów sposób jest analogiczny. Można go stosować również do trójdźwięków (tylko wtedy bierzemy pod uwagę jeszcze tercję akordu) oraz do czterodźwięków (tylko wtedy bierzemy pod uwagę jeszcze tercję i septymę akordu). Jednak do trójdźwięków i czterodźwięków łatwiejszym i szybszym sposobem będzie korzystanie z koła kwintowego i analiza stopni gamy durowej, na której powstają akordy danego trybu.

Mam nadzieję, że mój sposób pomoże.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
kavoo
Posty: 2112
Rejestracja: 08-07-2012 23:17

17-09-2012 19:59

http://jguitar.com/harmonizer/chord2scale?labels=letter

Dodaj sobie do selekcji powerchordy jakie masz w riffie, kliknij GO... i masz listę wszystkich skal, jakie będą pasować przy solowaniu pod ten riff.
Obrazek
Sarkazm i ironia pomagają mi zdzierżyć głupotę innych.

Awatar użytkownika
Nieznajomy
Posty: 537
Rejestracja: 28-05-2009 18:46

17-09-2012 20:01

Przeczytaj wszystkie tematy o skalach w tym dziale a będziesz wiedział więcej niż ustawa przewiduje. I staraj się raczej nie używać zwrotu "akordy kwintowe" bo to nie są w żadnym wypadku akordy
Epiphone Korina Explorer > Proel Die Hard > Bugera 6262 Infinium Head > PRO SNAKE 1,5m > Harley Benton g212 Vintage

Kostki - Dunlop Lucky Thirteen :]
Efekty - Ibanez DE7 Delay/Echo

Zapraszam na forum wokalne http://forum.strefaglosu.pl/index.php :]

Awatar użytkownika
Omen666
Posty: 21
Rejestracja: 04-04-2012 13:36

17-09-2012 20:43

Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc, po prostu trzeba patrzeć na dźwięki, jakie mam w danej piosence i odległości pomiędzy nimi i mam rozpykane :). A jeżeli piosenka zaczyna się np. od akordu e-moll to mam już jasne, że jest w tonacji e eolskiej i mam do dyspozycji gamy modalne: e eolska, fis lokrycką, g jońską, a dorycką, h frygijską, c lidyjską, d miksolidyjską tak? Tylko jeżeli piosenka zaczyna się od power chordu to muszę wnioskować jakie skale mam do dyspozycji ze względu na brak tercji?
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

17-09-2012 21:54

Popełniasz błąd w rozumowaniu skal modalnych. Zagraj sobie te powerchordy A5 i B5, ogrywając je skali jońską A, dorycką A, lidyjską A i miksolidyjską A. Zauważ jak zmienia się charakter solówki, grając te skale na dwóch zmieniających się power chordach.

Weźmy gamę C-dur. Niezwykle prosta progresja akordów: C G C G i tak w kółko. C jest toniką, a G subdominantą. Zauważ, że akord G chce za wszelką cenę rozwiązać się na C. Ograj to skalą jońską C (tę progresję nie da się ograć w inny sposób, chyba że wykroczysz poza system modalny). I wg Twojego rozumowania to znaczy, że możesz ją także ograć dorycką D, frygijską E, lidyjską F itd. Właśnie nie za bardzo. Te skale zawierają te same dźwięki. Tyle tylko, że centrum tonalne jest na dźwięku C. Dlatego mówię, że można to ograć skalą jońską C, a nie żadną inną.

Weź sobie jeden powerchord, w tym przypadku niech będzie to E5

E ---
H ---
G ---
D -2-
A -2-
E -0-

Ograj ten jeden powerchord skalami jońską E, dorycką E, frygijską E, lydijską E, miksolidyjską E i eolską E (z lokrycką jest trochę trudniej, poza tym tutaj nie pasuje). Wg mnie to jest najprostszy sposób na zrozumienie zjawiska modalności, mam nadzieję, że to pomoże.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Omen666
Posty: 21
Rejestracja: 04-04-2012 13:36

18-09-2012 13:10

W poprzedniej wypowiedzi może trochę niejasno to przedstawiłem :} Wiem , że akordu C nie powinienem ogrywać np. w E lidyjskiej. Chodziło mi o to, że podczas gdy gitara rytmiczna jest na C-durze, ja gram C jońską, i kiedy przechodzi na akord G-dur, ja mogę zostać w C jońskiej, lecz mogę również przejść na G miksolidyjską i ogrywać ją nie naruszając charakteru solówki. Z tego co zrozumiałem, grając w tonacji C mogę wejść np. na skalę F lidyjską w momencie, gdy grany jest F-dur, nigdy indziej.
Wiem, że ogrywanie akordu w danej tonacji na losowo wybranej, dostępnej skali modalnej jest bezcelowe.
Moje rozumowanie podąża dobrym tropem? :P
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
RiffingMan
Doradca
Posty: 487
Rejestracja: 28-05-2011 21:56

18-09-2012 17:55

Ogrywając np. już wspomnianą przeze mnie progresję C G cały czas ogrywam ją dźwiękami skali jońskiej C, czyli gamy C-dur. Jak na przykład będę ogrywał progresję F G Em F to skorzystam także z dźwięków gamy C-dur, tylko tym razem nazwę tę skalę lidyjską F, ponieważ centrum tonalne nie znajduje się na pierwszym, jońskim stopniu gamy durowej, ale na czwartym, lidyjskim stopniu gamy durowej.

Skala jońska C i skala lidyjska F korzystają z identycznego materiału gamy C-dur. Pokażę gdzie jest różnica.

C D E F G A H - między C, który jest dźwiękiem tonalnym dla skali jońskiej C a F jest odległość kwarty czystej
F G A H C D E - między F, który jest dźwiękiem tonalnym dla skali lidyjskiej F a H jest odległość kwarty zwiększonej

To jest jedyna różnica w interwałach między tymi dwoma skalami.

Charakter danej skali jest efektem różnicy odległości w interwałach.

Skale modalne durowe mają prymę czystę, sekundę wielką, tercję wielką, kwintę czystą i sekstę wielką, a poza tym:

jońska ma kwartę czystą i septymę wielką
lidyjska ma kwartę zwiększoną i septymę wielką
miksolidyjska ma kwartę czystą i septymę małą

Skale modalne mollowe mają prymę czystę, tercję małą, kwartę czystą, kwintę czystą i septymę małą, a poza tym:

eolska ma sekundę wielką i sekstę małą
dorycka ma sekundę wielką i sekstę wielką
frygijska ma sekundę małą i sekstę małą

Jeszcze pozostała nam lokrycka, która wygląda jak frygijska, tylko ma zamiast kwinty czystej posiada kwintę zmniejszoną.

Każda ze skal posiada swój charakter właśnie dzięki tym różnicom.

Polecam przeanalizować zagadnienie modalnych progresji akordowych. Mogę powiedzieć, że ja zrozumiałem to zagadnienie po przeczytaniu tego:

http://www.sevenstring.org/forum/music-theory-lessons-techniques/140235-writing-modal-chord-progressions.html

A dla zainteresowanych proszę zerknąć na napisane przeze mnie interwały wspólne skal modalnych mollowych i przeanalizować sobie interwały występujące w pentatonice mollowej oraz zobaczyć na interwały wspólne skal modalnych durowych i przeanalizować sobie interwały występujące w pentatonice durowej. :)

Tak, właśnie dzięki tym zależnościom skal modalnych mollowych względem siebie oraz skal modalnych durowych względem siebie mamy dwie skale pentatoniczne: durową i mollową, jedne z najbardziej łatwych do stosowania skal.
Praktyka > Teoria > Sprzęt
Służę pomocą w zrozumieniu teorii muzyki, wystarczy wysłać prywatną wiadomość.

Awatar użytkownika
Omen666
Posty: 21
Rejestracja: 04-04-2012 13:36

18-09-2012 18:49

Bardzo Ci dziękuję, RiffingMan za pomoc w zrozumieniu pojęcia skal modalnych :) Tego właśnie potrzebowałem.
Obrazek Obrazek

Wróć do „Skale”